Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux - på vilka gårdar köper du ditt vin?

Sven-Olof

Medlem
Vi lämnar Sverige strax efter midsommar och väljer Bordeaux den här gången. När det gäller prisvärda köp på gårdar famlar jag lite i blindo. Att hitta åsikter om de starka varumärkena på nätet är ganska enkelt men var köper du ditt vin när du är där.
Avsikten är inte att slurpa i sig allt vid hemkomst. Tanken är att kånka ner lådorna i källaren några år. Rött är huvudspåret men vi bor några dagar i Sauternes och jag vet att jag inte kan motstå att köpa en del där också.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Domaine De Chevalier lär vara en av de bästa ur "bang for the buck" synpunkt om man vill ha både rött och vitt, förutsatt att du gillar oldschool Pessac-leognan och gärna även vit Bordeaux.
Ja, det kan jag hålla med om, men inte att det skulle vara bra pris att köpa på plats.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När det gäller halv- eller helkända Bordeauxproducenter, d.v.s. alla som säljer via négociantsystemet - "La Place", är min erfarenhet att priserna direkt hos producenterna är höga. I många fall är producenten själv förmodligen dyrare på sitt eget vin än varenda vinbutik i hela Frankrike! Av de jag besökt, kanske ett 10-tal i denna kategori, har jag aldrig sett någon med vettiga priser. Jag kan i och för sig se att man i enstaka fall kan vilja köpa ströflaskor om de säljer äldre årgångar, eftersom de då har bra proveniens.

Mindre kända producenter som inte säljer via négocianter (eller bara delvis via négocianter) erbjuder förmodligen vettiga priser. När man åker runt i Bordeaux och besöker kategorin ovan, så ser man ju också andra producenter med "okända" namn och stora skyltar med "öppet", "provning" och liknande. (Medan de mer kända producenterna istället kör med fraser som "besök endast efter bokning" och liknande...)

Vill man botanisera bland dessa producenter kan man nog hitta riktigt bra köp, för producenterna på den här nivån är bättre än någonsin. Tyvärr har jag inga konkreta tips på den här nivån, för de enda gånger jag besökt Bordeaux har varit i samband med aktiviteter ordnade av producenter som ingår i den första kategorin.

Halvkänd Bordeaux köper man nog oftast billigast på de stora varuhuskedjornas årliga vinrea, foire aux vins, i början av hösten. Även vid andra tider på året kan det nog vara värt att botanisera hos kedjorna, t.ex. Auchan. Jag har frågat andra Bordeauxbesökare, men har aldrig fått något tips om någon "vanlig" vinbutik som både har bra sortiment och pålitligt bra priser.

Fynd på plats bland "kvalitets/prestigeviner" är enligt min erfarenhet alltså mer sällsynt i Bordeaux än i någon annan vinregion, eftersom man varken hittar det direkt hos producenter eller i specialbutiker.
 

Magikern

Medlem
Halvkänd Bordeaux köper man nog oftast billigast på de stora varuhuskedjornas årliga vinrea, foire aux vins, i början av hösten. Även vid andra tider på året kan det nog vara värt att botanisera hos kedjorna, t.ex. Auchan.

En del tycker ju att vingårdsbesöket och provsmakning av utvecklade toppårgångsviner på plats, är det stora nöjet men är man bara ute efter billigast tänkbara priser är de en annan femma.

Är de så billigt på foire aux vins? Gruaud-Larose, La Clemence och Domaine De Chevalier för att ta några exempel är väl mer än halvkända i Frankrike och säljer som smör vid bra årgångar (och aldrig till reapris)?
 

magnum

Epernay, Frankrike
En del tycker ju att vingårdsbesöket och provsmakning av utvecklade toppårgångsviner på plats, är det stora nöjet men är man bara ute efter billigast tänkbara priser är de en annan femma.

Är de så billigt på foire aux vins? Gruaud-Larose, La Clemence och Domaine De Chevalier för att ta några exempel är väl mer än halvkända i Frankrike och säljer som smör vid bra årgångar (och aldrig till reapris)?
Frågeställningen gällde ju var man kan köpa vinerna till bra pris.
De flesta finns att köpa under Foire aux vins, sist köpte vi bla Poyferre 2007 20€, Cos 2a vin 2009 20€, Grand Puy Lacoste 2002 20€.
 

Magikern

Medlem
Frågeställningen gällde ju var man kan köpa vinerna till bra pris.
De flesta finns att köpa under Foire aux vins, sist köpte vi bla Poyferre 2007 20€, Cos 2a vin 2009 20€, Grand Puy Lacoste 2002 20€.

Låter lovande, några speciella butiker som i regel är billigast under Foire aux vins?
 

Magikern

Medlem
Inte som jag tänkt på men alla viner finns inte på samtliga butiker och en del är i mycket små kvantiteter.

Några speciella städer som är lämpliga för butiksfynd? Bordeaux, Paris och Rivieran lär ju inte höra till fyndregionerna.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Låter lovande, några speciella butiker som i regel är billigast under Foire aux vins?
Jag tror inte de skiljer sig väldigt mycket åt i genomsnittspris, men däremot i bredden av urvalet och mängden intressanta viner. Cora tycker jag brukar ha ett bra urval, men de finns i stort sett bara i nordöstra Frankrike (och bl.a. Belgien och Luxemburg), och inte i Bordeaux. Auchan som jag nämnde ovan har jag hört som tips i Bordeaux.
 

Magikern

Medlem
Jag tror inte de skiljer sig väldigt mycket åt i genomsnittspris, men däremot i bredden av urvalet och mängden intressanta viner. Cora tycker jag brukar ha ett bra urval, men de finns i stort sett bara i nordöstra Frankrike (och bl.a. Belgien och Luxemburg).

En hel del bra viner från Bourgogne också då om det ligger i nordöstra Frankrike? ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En hel del bra viner från Bourgogne också då om det ligger i nordöstra Frankrike? ;)
Ärligt talat har jag inte så ofta hittat bra och "igenkända" bourgogner på varuhuskedjorna, ej heller på deras foire aux vins. De brukar nästan aldrig ha något från Bourgogneproducenter som är lika kända och bra som de bästa Bordeauxproducenterna de har. Även de bästa och mest pålitliga négocianterna (typ Jadot, Joseph Drouhin, Bouchard P&F) brukar lysa med sin frånvaro. Någon gång har Cora slagit till med A.-F. Gros och Nicolas Potel, men det sistnämnda kan ha berott på att Potels dåvarande ägare hade ekonomiska problem och shiftade ut 2007:eek:r och 2008:eek:r till stormarknader till bra priser. OK Maconnais-viner från rätt okända producenter brukar det däremot finnas gott om.
Foire aux vins är för mig verkligen något för Bordeauxköparen i första hand. Enstaka fynd från Champagne kan också finnas, även om det brukar vara stor dominans av billiga skräpchampagner från "byers own brand-fabrikerna". Cora har ibland överraskat med ett bra Rhôneurval, bl.a. brukar de ha en hel del viner från Guigal till riktigt bra priser, inklusive de i "mittfältet".
 
Toppen