Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bourgogne 1976, två platser

Hej!

Nu värmer sommaren och i slutet av augusti gör den förmodligen fortfarande det fast många av oss börjar komma tillbaka ifrån semestrarna så vad passar då inte bättre än en Bourgogne 1976 provning?
1976 var ett mycket bra år i regionen och brukar rankas 4 av 5 vilket gör att dessa 40 år gamla viner har potentialen att bli en spännande upplevelse. Flaskorna ser även ut att vara i bra skick och med goda nivåer och fina färger så vi håller tummarna, skulle det visa sig att det bara är “vinäger” så kommer det finnas back-up-viner så att ingen behöver lämna provningen törstig…


1976 André Ziltener, Beaune 1er Cru
1976 Francois Protheau & Fils, Chassagne-Montrachet
1976 Bouchard Père et Fils, Pommard 1er Cru
1976 André Ziltener Bourgogne, Passetoutgrain
1976 Domaine A. Ropiteau-Mignon, Meursault



Vi ses som vanligt i Sundbyberg på Sundbybergs Köksbryggeri / Det Nya Museet Esplanaden 10 lördagen den 27 augusti klockan 13:00, provningarna brukar ta kring 90 minuter. Pris 800kr som kan betalas kontant på plats. Har du väl bokat en plats kan du inte avboka den, men du kan alltid ge den till en vän. Bokar gör du genom att du skickar ett mail till vinkonotation@gmail.com
 

Attachments

  • Screen Shot 2016-07-19 at 21.45.07.png
    Screen Shot 2016-07-19 at 21.45.07.png
    873,7 KB · Visningar: 236

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kan nämna att röda viner från Bourgogne från nådens år 1976 alltid har varit trevliga när jag provat dem, även mindre kända producenter och byar/vingårdar som inte är de allra mest prestigefyllda. Många av dem har varit förvånansvärt ungdomliga i stilen, och blinda gissningar har några gånger landat på 1990-talet. 1976 var en varm årgång över hela Europa, med hög druvmognad, och det verkar helt enkelt ha gett bra och långlivade viner på den tid när skördeuttagen var större och med den tidens vinmakning. (I andra årgångar ledde det receptet till mindre kul viner...)
Jag nämner detta eftersom 1970-talet generellt anses ha varit det sämsta årtiondet i många av de klassiska vinregionerna, och flera 70-talsårgångar i många klassiska vinregioner har visat sig mindre långlivade än de från 1950-talet och bakåt. I Bourgogne rankas i och för sig årgång 1978 högre, men jag har inte provat lika många 78or som 76or, så jag vågar inte uttala mig om skillnaden. För mig framstår 76 definitivt som en årgång som borde förtjäna 5/5 på den röda sidan, när man sätter in den i sitt historiska perspektiv.
Så för den som är nyfiken på mogen röd Bourgogne är det helt klart intressant att prova just 1976! Sedan har jag ingen aning om flaskorna i just den här provningen. Om priset är rimligt vet man ju egentligen bara efter man öppnat flaskorna på en provning som denna, eftersom det inte rör sig om "stora etiketter", och de därmed måste bedömas på innehållet. :)
 
Toppen