Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bourgogne Master Class 3 april

MagnusH70

Medlem
Jag hittade en inbjudan, tyvärr endast för branschfolk, men som medlem i Somellierföreningen får man gå, även om, man arbetar med annat.
Temat var "Bourgogne och dess fem vinregioner", och den anordnades av BIVB, typ Bourgognes marknadsföringsbolag. Ledare var Michel Jamais, som har stor kunskap i ämnet, och som är mycket bra provningsledare. Vinerna, totalt 10 st, var utvalda av BIVB och var bra representanter för respektive område.
Eftersom jag gillar Bourgogne, men känner att det finns lite luckor att fylla kände jag att detta var ett bra tillfälle. Michel gick igenom en del historia och geografi samt geologi och man fick en bra förståelse för hur pass komplext området är.
Han berättade även att en stor del av den godkända odlingsarealen, i alla fall i Côte d'Or, är uppodlad, men efterfrågan på vinerna ökar hela tiden, så att priserna ska gå ner är det ingen som tror på, snarare tvärt om. Det är många kineser och andra nationaliteter som smyger runt i området för att lägga beslag på så mycket de kan, och de är beredda att betala, speciellt för de högsta kvaliteterna och de mest kända husen. Jag inser snabbt att jag måste prioritera området ytterligare i kommande vininköp....
IMG_20170403_111059.jpg

Provningen inleddes med 5 vita från olika distrikt: Mâconnais, Côte Chalonnaise, Chablis och Côte de Beaune.
- Pouilly-Fuissé 2014, från Domaine de la Chapelle, visar potentialen hos detta område, Mâconnais, som i många fall producerar bra vita viner till en överkomlig prisklass. Med stor sannolikhet kommer en del av vingårdarna inom detta distrikt uppgraderas till Premier Cru kommande år. De bästa kan sparas, upp till 10 år.
- Chablis Montmains 2014, från Domaine Long-Depaquit, är en typisk Chablis av bra klass. Chablis har varit på modet i flera år nu, och här finns flera bra producenter. Mitt tips är att lägga undan de bästa vinerna 5-10 år, de får en fantastisk karaktär av krita och smör!
- Rully Premier Cru 2014, Domaine Bellevelle. Côte Chalonnaise är ett enklare distrikt, men här finns några områden med Premier Cru status. Både rött och vitt produceras. Priserna är fortfarande ganska OK. De vita ska drickas unga, de röda kan med fördel sparas, kanske upp till 15 år.
- Puligny-Montrachet Les Garennes 2014, Premier Cru, från Domaine Berthelemot är en värdig representant för P-M. Mycket typiska aromer från jorden, och en kraftfull karaktär. Med tanke på att alla Grand Cru med Montrachet i namnet inte är direkt överkomliga för vanliga, och knappt för oss som är beredda att betala lite mer, så framstår många P-M som prisvärda. Jag föreslår att man dricker dessa viner under de första 10-15 åren. Är de unga bör man dekantera dem, och framförallt, servera aldrig vit Bourgogne av högre klass för kallt. Helst ca 15 grader, för både röda och vita.
- Corton-Charlemagne Grand Cru 2013, från Domaine Chevalier Père et fils visar att det är stor skillnad mellan olika delar inom samma region. Här är jordmånen annorlunda, och det ger inte samma kraft som i P-M. Elegansen är dock större, liksom lagringspotentialen. Trots att C-M är klassat som Grand Cru är prisnivån klart lägre än Montrachet, och det finns möjlighet att göra en del fynd.

Generellt gäller att de vita inte klarar så lång lagring som deras tidigare rykte sagt. Många gånger hinner vinerna oxidera, vilket är trist om man sparat en bra flaska för dyra pengar. Rådet är alltså att dricka dessa innan 10-15 årsdagen, med ett fåtal undantag.
En fråga som kom upp är varför ekkaraktären blir tydligare i t ex Chardonnay från Californien, trots lika lång lagring och samma ålder på faten. Michel, tillsammans med många odlare och kemister, anser att det beror på att alkoholen, som ligger runt 13% i Bourgogne, inte lakar ut lika mycket smak ur eken som i Californien, där vinerna ofta ligger någon procent högre.
Vit Bourgogne kännetecknas av mycket mineraler och en stram karaktär. Kombinerat med fat ger det en lite smörig ton, men aldrig yppig.

Sedan fortsatte provningen med 5 röda från olika distrikt: Côte Chalonnaise, Côte de Beaune och Côte de Nuits.
- Maranges Premier Cru 2014, Domaine Regnaudot kommer från södra delen av C-d-B. I dessa mer okända byar finns många mindre odlare med bra kvalitet och trevliga priser.
-Monthélie Premier Cru 2014, från Louis Latour ligger mitt i C-d-B. Producenten är ganska stor, men liksom många andra har kvaliteten de senaste 10-15 åren ökat betydligt. Karaktären jämfört med Maranges är helt annorlunda. Här finns fortfarande en del fynd att göra.
- Givry Premier Cru 2014, från Domaine Besson är ett ganska kraftfullt vin som visar att även Côte Chalonnaise har potentialen att göra riktigt bra viner. Trots att det är lagrat på 50% ny ek är fatkaraktären nedtonad. I Givry finns det några riktigt bra producenter, men prisnivån är fortfarande bra.
- Nuits-Saint-Georges aux Chaignots Premier Cru 2014 från Domaine Faiveley är mycket elegant och komplext. I många av de klassiska husen och negocianterna har en yngre generation tagit över. De har med sig fräscha kunskaper och tittar mer på kvalitet än kvantitet. N-s-G är en klassisk appellation, och prisnivån är betydligt högre. Potentialen är mycket stor i dessa viner, och de är bäst efter 10 år.
- Mazis-Chambertin 2013 Grand Cru från Domaine Harmand-Geoffroy uppvisar en kraftfull karaktär, med mycket mineraler och stor komplexitet. Området straxt söder om Gevrey-Chambertin får nog räknas som ett av världens mest exklusiva markområden. Här ligger de berömda Grand Cruerna på rad, med kända namn. Priserna är därefter, liksom vinerna. Mitt råd är att köpa allt du kommer över, det blir aldrig billigare....

Varför är Bourgogne så komplext?
Det har att göra med jorden, eller Climat de Bourgogne, som nyligen (4 juli 2015) hamnade på UNESCO World Heritage list. Jordmånen och bergen skapades för många miljoner år sedan, och människan upptäckte deras påverkan på vinerna för ett par tusen år sedan.
I många fall gör producenterna endast enstaka fat från varje område eller del av vingård, och traditionsenligt har dessa buteljerats separat. Till detta kommer arvsskiften under många år, vilket har gjort att vissa kanske endast äger en rad med rankor i en vingård. Om denna vingård har en högre klassificering ger det möjligheter till bättre betalt, trots merarbete.

Lagring och karaktär för röd Bourgogne
Ung Bourgogne har hög syra och ganska mycket tanniner. De har oftast en stor mineralitet vilket gör att de känns strama, och detta gör att frukten inte känns. Jag har kommit till insikt att mina Bourgogner inte får drickas innan 10-årsdagen. Då hinner frukten komma fram ordentligt, och den fantastiska doften har utvecklats. Detta gäller även lite enklare Bourgogner, också från mindre bra år.

Slutsats
Bourgogne ÄR elegans och komplexitet, på alla håll. Det är inte ett lätt vin att lära sig uppskatta, det kräver tålamod och pengar. Men på topp är det oslagbart!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag hittade en inbjudan, tyvärr endast för branschfolk, men som medlem i Somellierföreningen får man gå, även om, man arbetar med annat.
Temat var "Bourgogne och dess fem vinregioner", och den anordnades av BIVB, typ Bourgognes marknadsföringsbolag. Ledare var Michel Jamais, som har stor kunskap i ämnet, och som är mycket bra provningsledare. Vinerna, totalt 10 st, var utvalda av BIVB och var bra representanter för respektive område.
Eftersom jag gillar Bourgogne, men känner att det finns lite luckor att fylla kände jag att detta var ett bra tillfälle. Michel gick igenom en del historia och geografi samt geologi och man fick en bra förståelse för hur pass komplext området är.
Han berättade även att en stor del av den godkända odlingsarealen, i alla fall i Côte d'Or, är uppodlad, men efterfrågan på vinerna ökar hela tiden, så att priserna ska gå ner är det ingen som tror på, snarare tvärt om. Det är många kineser och andra nationaliteter som smyger runt i området för att lägga beslag på så mycket de kan, och de är beredda att betala, speciellt för de högsta kvaliteterna och de mest kända husen. Jag inser snabbt att jag måste prioritera området ytterligare i kommande vininköp....
Visa bifogad bild 9759
Provningen inleddes med 5 vita från olika distrikt: Mâconnais, Côte Chalonnaise, Chablis och Côte de Beaune.
- Pouilly-Fuissé 2014, från Domaine de la Chapelle, visar potentialen hos detta område, Mâconnais, som i många fall producerar bra vita viner till en överkomlig prisklass. Med stor sannolikhet kommer en del av vingårdarna inom detta distrikt uppgraderas till Premier Cru kommande år. De bästa kan sparas, upp till 10 år.
- Chablis Montmains 2014, från Domaine Long-Depaquit, är en typisk Chablis av bra klass. Chablis har varit på modet i flera år nu, och här finns flera bra producenter. Mitt tips är att lägga undan de bästa vinerna 5-10 år, de får en fantastisk karaktär av krita och smör!
- Rully Premier Cru 2014, Domaine Bellevelle. Côte Chalonnaise är ett enklare distrikt, men här finns några områden med Premier Cru status. Både rött och vitt produceras. Priserna är fortfarande ganska OK. De vita ska drickas unga, de röda kan med fördel sparas, kanske upp till 15 år.
- Puligny-Montrachet Les Garennes 2014, Premier Cru, från Domaine Berthelemot är en värdig representant för P-M. Mycket typiska aromer från jorden, och en kraftfull karaktär. Med tanke på att alla Grand Cru med Montrachet i namnet inte är direkt överkomliga för vanliga, och knappt för oss som är beredda att betala lite mer, så framstår många P-M som prisvärda. Jag föreslår att man dricker dessa viner under de första 10-15 åren. Är de unga bör man dekantera dem, och framförallt, servera aldrig vit Bourgogne av högre klass för kallt. Helst ca 15 grader, för både röda och vita.
- Corton-Charlemagne Grand Cru 2013, från Domaine Chevalier Père et fils visar att det är stor skillnad mellan olika delar inom samma region. Här är jordmånen annorlunda, och det ger inte samma kraft som i P-M. Elegansen är dock större, liksom lagringspotentialen. Trots att C-M är klassat som Grand Cru är prisnivån klart lägre än Montrachet, och det finns möjlighet att göra en del fynd.

Generellt gäller att de vita inte klarar så lång lagring som deras tidigare rykte sagt. Många gånger hinner vinerna oxidera, vilket är trist om man sparat en bra flaska för dyra pengar. Rådet är alltså att dricka dessa innan 10-15 årsdagen, med ett fåtal undantag.
En fråga som kom upp är varför ekkaraktären blir tydligare i t ex Chardonnay från Californien, trots lika lång lagring och samma ålder på faten. Michel, tillsammans med många odlare och kemister, anser att det beror på att alkoholen, som ligger runt 13% i Bourgogne, inte lakar ut lika mycket smak ur eken som i Californien, där vinerna ofta ligger någon procent högre.
Vit Bourgogne kännetecknas av mycket mineraler och en stram karaktär. Kombinerat med fat ger det en lite smörig ton, men aldrig yppig.

Sedan fortsatte provningen med 5 röda från olika distrikt: Côte Chalonnaise, Côte de Beaune och Côte de Nuits.
- Maranges Premier Cru 2014, Domaine Regnaudot kommer från södra delen av C-d-B. I dessa mer okända byar finns många mindre odlare med bra kvalitet och trevliga priser.
-Monthélie Premier Cru 2014, från Louis Latour ligger mitt i C-d-B. Producenten är ganska stor, men liksom många andra har kvaliteten de senaste 10-15 åren ökat betydligt. Karaktären jämfört med Maranges är helt annorlunda. Här finns fortfarande en del fynd att göra.
- Givry Premier Cru 2014, från Domaine Besson är ett ganska kraftfullt vin som visar att även Côte Chalonnaise har potentialen att göra riktigt bra viner. Trots att det är lagrat på 50% ny ek är fatkaraktären nedtonad. I Givry finns det några riktigt bra producenter, men prisnivån är fortfarande bra.
- Nuits-Saint-Georges aux Chaignots Premier Cru 2014 från Domaine Faiveley är mycket elegant och komplext. I många av de klassiska husen och negocianterna har en yngre generation tagit över. De har med sig fräscha kunskaper och tittar mer på kvalitet än kvantitet. N-s-G är en klassisk appellation, och prisnivån är betydligt högre. Potentialen är mycket stor i dessa viner, och de är bäst efter 10 år.
- Mazis-Chambertin 2013 Grand Cru från Domaine Harmand-Geoffroy uppvisar en kraftfull karaktär, med mycket mineraler och stor komplexitet. Området straxt söder om Gevrey-Chambertin får nog räknas som ett av världens mest exklusiva markområden. Här ligger de berömda Grand Cruerna på rad, med kända namn. Priserna är därefter, liksom vinerna. Mitt råd är att köpa allt du kommer över, det blir aldrig billigare....

Varför är Bourgogne så komplext?
Det har att göra med jorden, eller Climat de Bourgogne, som nyligen (4 juli 2015) hamnade på UNESCO World Heritage list. Jordmånen och bergen skapades för många miljoner år sedan, och människan upptäckte deras påverkan på vinerna för ett par tusen år sedan.
I många fall gör producenterna endast enstaka fat från varje område eller del av vingård, och traditionsenligt har dessa buteljerats separat. Till detta kommer arvsskiften under många år, vilket har gjort att vissa kanske endast äger en rad med rankor i en vingård. Om denna vingård har en högre klassificering ger det möjligheter till bättre betalt, trots merarbete.

Lagring och karaktär för röd Bourgogne
Ung Bourgogne har hög syra och ganska mycket tanniner. De har oftast en stor mineralitet vilket gör att de känns strama, och detta gör att frukten inte känns. Jag har kommit till insikt att mina Bourgogner inte får drickas innan 10-årsdagen. Då hinner frukten komma fram ordentligt, och den fantastiska doften har utvecklats. Detta gäller även lite enklare Bourgogner, också från mindre bra år.

Slutsats
Bourgogne ÄR elegans och komplexitet, på alla håll. Det är inte ett lätt vin att lära sig uppskatta, det kräver tålamod och pengar. Men på topp är det oslagbart!
Tack för trevlig läsning och att du delar med dig!
 
Toppen