Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra Mousserande/Cava

Orpale

Medlem
Tänkte höra med er om ni kan rekommendera några bra Mousserande/Cava. Själv har jag inte hittat några som når upp till champagne standar.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bra Mousserande/Cava

Nej.

Prova på vinklubben.se. De kanske har bättre koll.

EDIT: Eller fråga David, han har koll! ;)
 

David W

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

Du kommer inte att hitta några som når upp i champagnestandard. Det finns en del hyggliga amerikanska mousserandeviner men de som är bra kostar ofta som the real deal och då kan man ju lika gärna köpa det. Men av det som är billigare och ändå hyggligt skulle jag rekommendera Pongrácz från Sydafrika. Men som sagt det är inte lika bra som champis.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bra Mousserande/Cava

Iofs... Ferarri gör bra mousserande som man får pynta runt 350 spänn och uppåt för. Jag minns att jag provade en med lite lagring för något år sedan. Den var helt ok. Även Roederer Estate är ju hablit.
 

v_skogh

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

Krug skrev:
Iofs... Ferarri gör bra mousserande som man får pynta runt 350 spänn och uppåt för. Jag minns att jag provade en med lite lagring för något år sedan. Den var helt ok. Även Roederer Estate är ju hablit.

Håller med, Ferrari är helt ok. Men det kostar som champagne också.
 
SV: Bra Mousserande/Cava

Jag drack en blanc de blancs från den engelska producenten Nyetimber när jag var där i oktober 2007. Kalkådran från Champagne går under engelska kanalen till södra delen av England där detta odlas, och gör att jordmånen blir rätt lik den äkta varan, vad jag förstår. Det finns dock inte att få tag på utanför Storbrittanien (eller fanns inte senast jag frågade för ett år sedan). Det var det bästa mousserande vin från utanför Champagne som jag druckit, och låg avsevärt över Pongrácz enligt min mening.
Cava kan jag dock inte rekommendera, även om de flitigt gör reklam för sig att använda samma metod som äkta champagne. Det är för varmt och har inte rätt jordmån där det odlas.
 

Lando

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

Läste i Livets Goda om att Graham Beck Blanc de Blancs Brut (kostar 149 kr) http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar= skulle vara den bästa utanför Champagne och provade den äntligen igår. För mig kändes den drickbar, ljusår godare än Rotari men fortfarande inte alls i Champagneklass, inte ens med dom enklare runt 250 kr.

Habilt fördrinksbubbel om man inte vill kasta pärlor för svin, men med en fruktig bismak som jag inte kunde identifiera riktigt och som jag inte gillade helt.
 

SUPRA

Bäst
SV: Bra Mousserande/Cava

Med stor risk för att låta som jättesnobben så kan jag rekommendera RJs senaste pocketbok.

De sista sidorna skriver han seriöst om olika mousserande viner och där finns en hel del tips, tyvärr kommer jag inte ihåg något speciellt.

Det vore kul att blindtesta någon gång och se om man fick sina förutfattade meningar befästa, eller gick på pumpen så det skrek om det.
 
SV: Bra Mousserande/Cava

Orpale skrev:
Vad gäller, Pongrácz, ja, jag är ganska säker på att det bara finns ett bubbel med det namnet. Jag har provat den en gång faktiskt, och hyggligt som David W skrev är nog det rätta ordet. Fantastiskt gott var det inte, och inte i nivå med ens en 300-kronorsskumpa, men det går definitivt att hitta klart äckligare viner, såväl mousserande som stilla.
Vad gäller Ferrari lär det nog vara rätt producent, men det är tveksamt om det var deras bästa, eller det Krug menade, då det bara kostade drygt hälften av det pris han nämnde. Själv är jag dock inte alls insatt på den producenten, så det är nog bäst att Krug besvarar detta själv.
 

Lambo

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

SUPRA skrev:
Det vore kul att blindtesta någon gång och se om man fick sina förutfattade meningar befästa, eller gick på pumpen så det skrek om det.


Jag slänger alltid in en flarra mousserande när jag arrangerar provningar för vänner o bekanta. Har utan problem prickat in det mousserande varje gång men det e lika kul varje gång nån missar.
Brorsan trodde vid ett tillfälle att Dompan -98 var en freixnet och freixneten trodde han var Dompa. Ett annat öförglömligt ögonblick var när en vinimportör (jobbar dock bara med röda viner till hans försvar) trodde att VC-88 var en Chapel Hill och Chapel Hill var VC-88!!!! Det bästa var dock att han skrek rakt ut när jag serverade VC-88 att det var ju glasklart va det var för nått, det såg han på bara färgen och det där behövs inte ens provas... Han provade dock och till min förvåning gjorde bort sig totalt. Fan det var en bra midsommar!

De bästa mousserande ligger i nästan samma prisklass som billig skumpa, så jag fattar inte varför nån då skulle hellre välja mousserande.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Bra Mousserande/Cava

Pongrácz, ja den är "hygglig" och klart bättre än mycket annat piss som säljs... Men som sagt, inte i klass.
Den enda jag druckit som varit riktigt bra är den som vi klämde på första infernot, Roederer Estate l'Ermitage 2000.
 

Elvis

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

Lambo skrev:
De bästa mousserande ligger i nästan samma prisklass som billig skumpa, så jag fattar inte varför nån då skulle hellre välja mousserande.

Det beror lite på var man bor också. Om jag bodde i Kalifornien skulle jag absolut kunna tänka mig att ha Roederer Estate l'Ermitage som husbubbel.
 

CH

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

Elvis skrev:
Det beror lite på var man bor också. Om jag bodde i Kalifornien skulle jag absolut kunna tänka mig att ha Roederer Estate l'Ermitage som husbubbel.

Vad fick du pynta för den vi provade i november? var det 40 dollar?
 

vintjej

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

Det finns ju såklart andra bra mousserande viner, men inga som smakar som champagne. Fast nu har jag inge provat någon engelsk variant, vilket jag ju kan tänka mig borde kunna bli likt. Lite avis på dig där Darth.:)
Själv är jag svag för en bra Ferrari eller bubbel från Iron Horse, men nu kostar det ju lika mycket som bra champagne. So what's the point liksom?
Crémant d'Alsace eller crémant de Bourgogne kan också slinka ner, men det är ju inte samma sak som en champagne.
 
Trådskapare
Orpale

Orpale

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

Har Roederer Estate l'Ermitage något med Champagnehuset Louis Roederer att göra?
 

kayaker

Cyklist
SV: Bra Mousserande/Cava

Orpale skrev:
Har Roederer Estate l'Ermitage något med Champagnehuset Louis Roederer att göra?
Du får en chans att gissa vilka som äger Roederer Estate. :)
 

Elvis

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

Orpale skrev:
Har Roederer Estate l'Ermitage något med Champagnehuset Louis Roederer att göra?

Ja, Roederer Estate ägs av Louis Roederer, vilket naturligtvis är en stor del av förklaringen till Roederer Estates höga klass.
 

Arvid

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

Augusti Torello Mata gör riktigt god cava tycker jag. Importeras av Viña Española, så klart.

Den vanliga Reservan är riktigt härlig, frisk och äpplig. Toppcuvéen Kripta kommer på en löjlig flaska som inte år att ställa upp (formad som en bowlingkägla med rund rot), och är fräsch och ganska subtil smakmässigt.

Det finns även en Gran Reserva som jag tyvärr är riktigt vidrig (i mitt tycke). Brut Zero och har utvecklat så mycket aldehydtoner att det skulle kunna vara sodastreamad manzanilla. Men jag har aldrig varit någon non-dosage fan direkt, och kanske inte är rätt man att döma.
 
Toppen