Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra producenter att besöka/köpa av i Saar-Mosel?

Ekdahl

Medlem
Om några dagar beger vi oss ner på en roadtrip med destination Champagne. På hemvägen kommer vi att ha några timmar i södra Mosel/Saar. Jag tar tacksamt emot tips på producenter att besöka/köpa ifrån i Saar. Eftersom vi är där en söndag, i augusti och knappt med tid räknar jag med att det blir lite trixit. Dessutom har jag mycket begränsade kunskaper om producenter här (japp, känner till Egon Muller) – är ute efter Riesling, gärna med mycket petrolium/gummiband.

Det jag listat ut hittills är att Peter Lauer har öppet hus för provning den dagen samt att vinbutiken Bonsai & Wein (lovin' it) http://www.vinothek-saar.de/sortiment/wein/zum-weinsortiment/ har ett bra utbud och är öppet.

Ser att ett litet utbud finns i BS men hinner inte beställa, kan hämta upp en Van Volxem på SB imorgon men det är så långt jag hinner testa innan.

Några tips vad jag skall besöka och köpa?


P.S. Anledningen till stoppet vid Saar är 3-stjärniga restaurangen ”Victors Fine Dining by Christian Bau”. Vore kul att höra om någon varit där.
 

kayaker

Cyklist
Zilliken är en av mina favoriter i Mosel, men jag vet inte hur det funkar med besök. En del producenter i Mosel, bl.a. Egon Müller, tar ju inte emot besök.
Vad gäller köp så bör du kunna köpa allt du kommer över från 2015 utan att bli besviken. :)
 

grappa

Medlem
En Moselproducent på min lista är Sybille Kuntz. Har inte lyckats få tag i hennes viner men hon har ett gediget rykte.
 

buteljen

Medlem
http://www.hlweb.de/ Heymann-Löwenstein
Fantastiska o mineralstinna rieslings :)
image.jpeg
 
Trådskapare
Ekdahl

Ekdahl

Medlem
Tackar! Zilliken har jag spanat in, verkar oklart om de har öppet för provningar men skall kontakta dem. De övriga tipsen är iofs intressanta men alldeles för lång norrut i Mosel för att hinna besöka. Men skall hålla ögonen öppna om de finns i någon shop.
 

chambertin

Medlem
Saar-Riesling brukar ju vara "befriad" från petroleumtoner i sisådär 30-40 år så om det är "Diesling" du är ute efter så är det snarare i Rheingau, Rheinhessen och kanske i viss mån Mittel-Mosel och nedströms därifrån du bör leta.

Zilliken är annars en toppproducent och Werner Tyrell i Ruwer men du får inte så mkt petroleum i dom som "unga".

Tilläggas skall kanske att jag refererar till min erfarenhet av framför allt Riesling med mer eller mindre restsötma och inte utjäst "Trocken" av modernt snitt.
 
Trådskapare
Ekdahl

Ekdahl

Medlem
Lagring 30-40 år, låter intressant nu när jag börjar få lite volym i min vinkällare. Frågan är om jag lever då dock...

Tack för att du hjälpte mig med att lägga pusslet åt mig också. Läste också någonstans att Saar inte är så dieselstinna, men sedan såg jag en del omdömen på cellartracker som ändå beskrev det, men det var nog "Trocken"-varianterna jag läste om då. Får helt enkelt skjuta lite brett och köpa från flera olika producenter och kvaliteter så lär jag mig mer också. Och så kan frun bli glad som inte uppskattar en god Diesling. Men å andra sidan rynkar hon än mer på näsan åt något som inte rejält torrt. Can´t win them all
 
Trådskapare
Ekdahl

Ekdahl

Medlem
Kul att tråden tog liv igen. Nu är jag dock redan tillbaka från min resa till Champagne med stopp i Saar på vägen hem.

Mycket kort tid i Mosel, men lyckat. Peter Lauer hade öppet hus för prövning av alla 2015 viner, bra viner och kul att dyka upp mitt i detta där halva byn stod och trängdes hus inne bland faten i provningslokalen och ute i solgasset. Fick med mig ett par lådor här, allt fanns inte tillgängligt att köra direkt på plats dock. Sedan blev det ett kort stopp i vackra Saarburg med provning av sortimentet i en mycket trevlig vinshop, här fick jag med mig ett mindre urval av Zilliken och Van Volxem av 2015-årgången.

Kvällen avslutades på den alldeles fantastiska 3-stjärniga ”Victors Fine Dining by Christian Bau” - en mat- och vinupplevelse i +5 timmar där allt kom in som en överraskning - tema Paris-Tokyo. Skulle gissa att det kom in 10+ serveringar, tappade räkningen. Tyvärr inga foton, det var fotoförbud. Hela stället ligger i en gammal borg, som delvis verkade vara en ruin.

Såg tipset om Dr Loosen, av en händelse såg jag idag att jag kan få en provflaska av Dr Loosen - Old Vines Kabinett No 40, sött och ganska enkelt verkar det som. Någon som testat?
 
Trådskapare
Ekdahl

Ekdahl

Medlem
Noterade några av vinerna jag fick på restaurangen dock, och såg nu att några av vinerna var Moselviner - "Sybille Kuntz Riesling Auslese Bernkastel-Kueser Weisenstein 1995" och "Joh. Jos. Prum Bernkasteler Lay Auslese 1998". Inget fel på dem direkt om man säger så - även om det inte var torra viner...
 
Toppen