Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra vinbutiker i Prag?

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det verkar som att jag kommer åka på en kortare affärsresa till Prag i januari vilket då givetvis betyder att jag måste botanisera lokala drycker. Jag var i Prag i slutet av sommaren men under en så kort tid att jag inte hann runt ordentligt. Så min fråga till sveriges största vinforum är: vilken butik i Prag är bäst på tjeckiska viner? Kanske @Larseman har några tips från tidigare resa?
 

Larseman

Medlem
Vi var inte till någon utpräglad vinbutik. De få viner vi köpte hittade vi dels i botaniska trädgården som har massor med olika druvsorter i en särskild vingård (Troja strax norr om city längs floden Vltava) dels på flygplatsen.
En varning är på sin plats: Suché betyder torr, polysuché betyder halvtorr, vilket jag inte förstod förrän efter hemkomst. Innebar att jag fick med mig ett halvtorrt rött vin på Frankovka (Blaufränkish) vilket inte riktigt var tanken.
Jag kan däremot rekommendera en bra vinbar med stort sortiment av tjeckiskt vin, Vinograf Míšeňská, alldeles vid Karlsbrons västra brofäste. Litet och trivsamt med mycket sympatiska priser dessutom.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag kan däremot rekommendera en bra vinbar med stort sortiment av tjeckiskt vin, Vinograf Míšeňská, alldeles vid Karlsbrons västra brofäste. Litet och trivsamt med mycket sympatiska priser dessutom.
Var på den sist jag var i Prag, det var ungefär det jag hann med och orkade. Helt ok utbud, upptäckte senare att det finns en större Vinograf med flera hundra fler viner att välja mellan. Ska se om jag hinner förbi den i januari.

Ska kolla upp botaniska, tack för tipset.
Suché betyder torr, polysuché betyder halvtorr
Fick lära mig det i Brno i höstas :).
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ett tag sedan jag var där, men såvitt jag minns så var Cellarius - Lucerna på Štěpánská 61, hyftsat välförsedd med tjeckiska viner. Ligger centralt också, så det är lätt att ta sig dit.
 

Skaggs

Medlem
Någon som varit i Prag på sistone och hittat bra vinbutiker, gärna där man springer på lite Nestarec och liknande.
 

Vingubben

Medlem
EEBF0D84-A99A-40D1-900A-5BD17208EE99.jpeg
B2871A87-BDE2-4EF0-BCF1-6076E4ECFE26.jpeg

Var en tur i Prag i helgen och smet in på den större av de två Vinograf, den som ligger på den östra sidan om floden. Kul viner för provsmakning och ett rejält utbud på flaska. Värt ett besök om ni har vägarna förbi.
 
Toppen