Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Brexit – den politiska tråden helt frånkopplad från ädel dryck

Bearman

a´lea iacta est iterum
Sorgens dag, ingen i vår del av Europa kan vara glad idag... Vad vi än tycker om EU, så kan inte en Brexit göra det bättre. EU har kanske inte utvecklats i en riktning vad alla gillar, men ett starkt Europa, där man tillsammans kan chans lösa de stora frågorna är ändå det rätta. Synd att vi tappar en stark spelare i den kampen...
 

KimHartman

Medlem
Sorgens dag, ingen i vår del av Europa kan vara glad idag... Vad vi en tycker om EU, så kan inte en Brexit göra det bättre. EU har kanske inte utvecklats i en riktning vad alla gillar, men ett starkt Europa, där man tillsammans kan chans lösa de stora frågorna är ändå det rätta. Synd att vi tappar en stark spelare i den kampen...
En majoritet av britterna håller inte med dig, de tror uppenbarligen att man klarar sig bättre utan medlemskapet. Undrar var/om vi får se nästa omröstning: Holland, Danmark, Frankrike? Kanske rent av här i Sverige?
 

Mattias Schyberg

Administratör
En majoritet av britterna håller inte med dig, de tror uppenbarligen att man klarar sig bättre utan medlemskapet. Undrar var/om vi får se nästa omröstning: Holland, Danmark, Frankrike? Kanske rent av här i Sverige?
Ja, men en majoritet bestående av obildade äldre britter som knappt har koll på EU eller vilken påverkan det får på framtiden. Ibland kan man undra om demokrati är optimalt. Jag menar, om folket fick avgöra vad vi skulle dricka så hade trots allt ripasso legat bra till eller kanske till och med bib. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag som befinner mig i Aberdeen kan meddela att skottarna inte heller är särskilt nöjda med resultatet då de är övervägande positiva till EU.
De hade ju en mycket jämn folkomröstning för lite sedan huruvida de skulle bryta sig loss från UK och många jag pratat med idag som röstade för att stanna inom UK menar att de hade röstat för oberoende om de vetat att det skulle bli en Brexit.
Vågar nästan tippa på att det kommer bli ännu en folkomröstning om Skottlands oberoende inom kort.
 

KimHartman

Medlem
Ja, men en majoritet bestående av obildade äldre britter som knappt har koll på EU eller vilken påverkan det får på framtiden. Ibland kan man undra om demokrati är optimalt. Jag menar, om folket fick avgöra vad vi skulle dricka så hade trots allt ripasso legat bra till eller kanske till och med bib. ;)
Menar du att att röster från äldre och obildade ej bör räknas? Eller gäller det bara om de röstar "fel"? ;)
 

Gurto

Medlem
än
Ja, ibland så funderar jag om demokrati är rätt väg att gå. ;)
Sen när vet obildat folk vad som är bäst? Demokrati är en slarvig nödlösning då alternativet alldeles för lätt blir diktatur. Det krävs körkort för att få köra bil - motsvarande bör gälla för att få rösta.

Rommen har talat. ...för övrigt är Zacapas tolkning av solera-systemet ytterst "fritänkande". Men gott.
 

KimHartman

Medlem
Ja, ibland så funderar jag om demokrati är rätt väg att gå. ;)

Vissa frågor är inte för folket. För komplext att ta rätt beslut.
Med den inställningen förstår jag att du är EU-anhängare. Bättre att låta Juncker och grabbarna sköta det hela, eller hur?

Brexit är ett mycket välkommet sundhetstecken i politiken. Har vi riktig tur får vi även DJT som USA:s president i början på nästa år. Very bigly, tremendous! Faktiskt hade ju både många pollar, och framförallt vadslagningsfirmor, rejält fel om britternas omröstning så vem vet hur säker Hillary Clintons förmodade seger egentligen är?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Med den inställningen förstår jag att du är EU-anhängare. Bättre att låta Juncker och grabbarna sköta det hela, eller hur?

Brexit är ett mycket välkommet sundhetstecken i politiken. Har vi riktig tur får vi även DJT som USA:s president i början på nästa år. Very bigly, tremendous! Faktiskt hade ju både många pollar, och framförallt vadslagningsfirmor, rejält fel om britternas omröstning så vem vet hur säker Hillary Clintons förmodade seger egentligen är?
Jag är inte insatt i politik eller en stor EU-anhängare men har svårt att se något positivt med Brexit eller för den delen Trumps vansinne i USA. Jag håller tummarna hårt för Hillary!

Vin är roligare än politik som tur är – skål! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mindre insatt än de äldre och obildade britterna!? I så fall kanske bäst att ligga lågt med det så att inte någon får för sig att förvägra dig rätten att rösta om Swexit om några år.
Vissa frågor bör inte avgöras med hjälp av folkomröstning. Jag tycker det är bättre att rösta på vettiga politiker som beslutar den typen av komplexa frågor åt oss.

Det finns dock många tillfällen då en folkomröstning är rätt väg att gå. I detta fall så är jag skeptisk. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mindre insatt än de äldre och obildade britterna!? I så fall kanske bäst att ligga lågt med det så att inte någon får för sig att förvägra dig rätten att rösta om Swexit om några år.
En sak som jag blir nyfiken på är vilka positiva effekter du själv ser med Brexit och om Trump skulle bli President? I media så hör man väldigt lite om den saken så jag är genuint intresserad av att höra din åsikt. Jag är ju klok nog att inse att det är få saker här i världen som är helt svart eller vitt, dvs enbart positivt eller negativt. :)
 

KimHartman

Medlem
En sak som jag blir nyfiken på är vilka positiva effekter du själv ser med Brexit och om Trump skulle bli President? I media så hör man väldigt lite om den saken så jag är genuint intresserad av att höra din åsikt. Jag är ju klok nog att inse att det är få saker här i världen som är helt svart eller vitt, dvs enbart positivt eller negativt. :)

Två av grundtankarna bakom EU var handel och bevarandet av fred i Europa, i sig bra saker. Numera kretsar EU dock alltmer kring att minska nationalstaternas makt till förmån för mer makt åt Bryssel. Ett exempel är valutaunionen och införandet av Euron. Detta ledde ganska snabbt till en ekonomisk kris varvid flera sydeuropeiska länder tvingades skuldsätta sig till andra medlemsländer och där EU gick in och dikterade hur deras ekonomier skulle skötas. Ett annat exempel är ambitionerna kring en gemensam vidlyftig migrationspolitik. Länder som Polen, Ungern och Tjeckien som inte vill ha massinvandring – speciellt inte av muslimer – ska nu straffas med sanktionsavgifter (dvs böter) om de inte rättar sig i ledet. Den här typen av överstatlighet är inget sätt att bygga fred, tvärtom, det om något lär vara grogrund för konflikter. Jag kan också passa på att nämna två negativa aspekter av den fria rörligheten: Dels internationella kriminella ligor som fritt kan röra sig över gränserna, inklusive terrorister, och förstås också tiggarplågan som numer drabbat i princip varenda liten svensk ort. Med det senare har vi även fått ett framväxande av kåkstäder och svenska skattebetalare förväntas tydligen också att betala för dagisplatser, boenden mm för dessa människor.

När det gäller Donald Trump så är han är befriande frispråkig, och dessutom tillräckligt förmögen för att ha drivit sitt kampanjande med egna pengar, vilket ökar hans trovärdighet då han ej kan ”köpas”. Tre av de saker som är bra med honom är invandringspolitiken (USA ska se till att styra upp sitt problem med illegala invandrare), utrikes och säkerhetspolitiken (stoppa spridning av ”radical Islam”), och hans generella ”anti-establishment”-attityd (Trump hatar PK och har tillräckligt med pungkulor för att bita tillbaka och inte låta sig hunsas av media och etablissemanget i övrigt. Se och lär Jimmie Åkesson!). Om Trump i praktiken kommer/kan genomföra allt han lovat vet förstås ingen än. Extra intressant blir om han verkligen kommer bygga muren och om han kommer få Mexiko att betala för den. Men, som USA:s tidigare försvarsminister Donald Rumsfeld skämtsamt nyss sa i samband med att han officiellt gick ut och stödde Trump, "On the Democratic side, we have a known known. On the Republican side, we have a recent entry, who's a known unknown,". Dvs, även om det skulle visa sig att Trump är en snackande bluff så är det ändå bättre än Hillary som vi redan vet är genomfalsk och korrupt. Själv tror jag att Trump är uppriktig och faktiskt menar det han säger.

Jag och många med mig ser både Brexit och Trump som president (han är visserligen inte president än) som katalysatorer för den politiska opinionen i Sverige och andra västländer. Dessa händelser har potential att bli rejäla game changers och är därför mycket intressanta att följa.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Två av grundtankarna bakom EU var handel och bevarandet av fred i Europa, i sig bra saker. Numera kretsar EU dock alltmer kring att minska nationalstaternas makt till förmån för mer makt åt Bryssel. Ett exempel är valutaunionen och införandet av Euron. Detta ledde ganska snabbt till en ekonomisk kris varvid flera sydeuropeiska länder tvingades skuldsätta sig till andra medlemsländer och där EU gick in och dikterade hur deras ekonomier skulle skötas. Ett annat exempel är ambitionerna kring en gemensam vidlyftig migrationspolitik. Länder som Polen, Ungern och Tjeckien som inte vill ha massinvandring – speciellt inte av muslimer – ska nu straffas med sanktionsavgifter (dvs böter) om de inte rättar sig i ledet. Den här typen av överstatlighet är inget sätt att bygga fred, tvärtom, det om något lär vara grogrund för konflikter. Jag kan också passa på att nämna två negativa aspekter av den fria rörligheten: Dels internationella kriminella ligor som fritt kan röra sig över gränserna, inklusive terrorister, och förstås också tiggarplågan som numer drabbat i princip varenda liten svensk ort. Med det senare har vi även fått ett framväxande av kåkstäder och svenska skattebetalare förväntas tydligen också att betala för dagisplatser, boenden mm för dessa människor.

När det gäller Donald Trump så är han är befriande frispråkig, och dessutom tillräckligt förmögen för att ha drivit sitt kampanjande med egna pengar, vilket ökar hans trovärdighet då han ej kan ”köpas”. Tre av de saker som är bra med honom är invandringspolitiken (USA ska se till att styra upp sitt problem med illegala invandrare), utrikes och säkerhetspolitiken (stoppa spridning av ”radical Islam”), och hans generella ”anti-establishment”-attityd (Trump hatar PK och har tillräckligt med pungkulor för att bita tillbaka och inte låta sig hunsas av media och etablissemanget i övrigt. Se och lär Jimmie Åkesson!). Om Trump i praktiken kommer/kan genomföra allt han lovat vet förstås ingen än. Extra intressant blir om han verkligen kommer bygga muren och om han kommer få Mexiko att betala för den. Men, som USA:s tidigare försvarsminister Donald Rumsfeld skämtsamt nyss sa i samband med att han officiellt gick ut och stödde Trump, "On the Democratic side, we have a known known. On the Republican side, we have a recent entry, who's a known unknown,". Dvs, även om det skulle visa sig att Trump är en snackande bluff så är det ändå bättre än Hillary som vi redan vet är genomfalsk och korrupt. Själv tror jag att Trump är uppriktig och faktiskt menar det han säger.

Jag och många med mig ser både Brexit och Trump som president (han är visserligen inte president än) som katalysatorer för den politiska opinionen i Sverige och andra västländer. Dessa händelser har potential att bli rejäla game changers och är därför mycket intressanta att följa.
Tack för dina åsiktsformuleringar. Kan inte bemöta dem, men finner dina tankar intressanta och väl värda att fundera på åtminstone. :)
 

Magikern

Medlem
Jag är inte insatt i politik eller en stor EU-anhängare men har svårt att se något positivt med Brexit eller för den delen Trumps vansinne i USA. Jag håller tummarna hårt för Hillary!

Vin är roligare än politik som tur är – skål! :)

Brexit är inte i närheten av den katastrof som det sannolikt kommer att innebära om Trump blir president.

Det kommer bli besvärligt dock men tror rent intuitivt att Skottarna kommer att frigöra sig och stanna i EU tror de är rätt envisa på den punkten.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En majoritet av britterna håller inte med dig...
En korrigering, en majoritet om 51,9% av de som röstade, med valdeltagandet 72,2%. Det innebär att 37,5% av de röstberättigade väljarna röstat för ett utträde, 34,7% har röstat för att stanna kvar i EU och 27,8% har inte röstat alls. Med tanke på åldersfördelningen av rösterna och valdeltagandet, samt dagen efter-reaktioner på resultatet, så är det inte alls säkert att en majoritet av britterna totalt sett faktiskt ville lämna. Men även i svenska val brukar jag i och för sig hävda att om man inte röstar får man skylla sig själv och har ingen rätt att klaga på resultatet... :)

I den skotska omröstningen om utträde 2014 hade dessa 37,5% inte räckt för utträde, eftersom de införde en "säkerhetsregel" om att 40% av de röstberättigade måste rösta för, förutom att det behövde bli en majoritet bland de röstande. Skottarna ville inte riskera att ett så viktigt beslut togs med ett för lågt valdeltagande, och därmed hade tveksam legitimitet. Nu fanns det ingen sådan regel i den här folkomröstningen så resultatet är mycket riktigt leave. I en formellt rådgivande folkomröstning, bör läggas till.

Men på ett vinforum är det kanske värt att påpeka att ett av de sätten som de två sidorna har beskrivits är beer-drinkers vs. wine-drinkers. Så av vinintresserade britter lär en stor majoritet ha röstat för att stanna, medan de som bara dricker öl och aldrig vin med stor majoritet har röstat för att lämna.

Brexit är ett mycket välkommet sundhetstecken i politiken.
Tja, en röst mot etablissemanget kan väl ses som sunt i vissa lägen. När det sedan är en röst mot etablissemanget efter en kampanj där alla kampanjledarna kommer från etablissemanget är det kanske svårt att se det som lika sunt.

Problemet är också att det är totalt oklart vad väljarna har röstat på istället - EFTA/EES-medlemskap? Basala WTO-regler? Något däremellan? Det är därför som UK inte vill inleda utträdesförhandlingarna direkt, för de vet inte vad de vill ha istället. Det kommer förmodligen att bli rörigt och ta lång tid.
 

KimHartman

Medlem
Tja, en röst mot etablissemanget kan väl ses som sunt i vissa lägen. När det sedan är en röst mot etablissemanget efter en kampanj där alla kampanjledarna kommer från etablissemanget är det kanske svårt att se det som lika sunt.
Lämna-sidans kampanjande bestod av flera olika delar. Du kan knappast kalla Farage och UKIP för etablissemanget.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Du kan knappast kalla Farage och UKIP för etablissemanget.
Har du kollat Nigel Farages familjebakgrund? Han är en f.d. råvarumäklare vars pappa var aktiemäklare. Inte direkt arbetarklass, om man säger så, och definitivt en social bakgrund från etablissemanget!

Sedan var det väl de två f.d. Eton-eleverna Boris Johnson och Michael Gove som var de ledande figurerna i den av de tre Leave-kampanjerna som var den officiella. :)

Har du exempel på någon ledande figur med icke-priviligerad bakgrund?
 

KimHartman

Medlem
Har du kollat Nigel Farages familjebakgrund? Han är en f.d. råvarumäklare vars pappa var aktiemäklare. Inte direkt arbetarklass, om man säger så, och definitivt en social bakgrund från etablissemanget!

Sedan var det väl de två f.d. Eton-eleverna Boris Johnson och Michael Gove som var de ledande figurerna i den av de tre Leave-kampanjerna som var den officiella. :)

Har du exempel på någon ledande figur med icke-priviligerad bakgrund?
Oavsett om Farage har en priviligerad bakgrund så har han ju ägnat hela sin politiska karriär åt EU-motstånd och levererar rutinmässigt rants av den här typen
I min bok är han i politisk mening inte etablissemanget.

Att Boris Johnson och Michael Gove syntes mycket i kampanjerna berodde nog mest på strategiska överväganden. Flera partier ingick ju på leave-sidan och det var knappast UKIP-väljarna man behövde övertyga. Smartare att låta en mer populär kille som Boris ta plats för att säkra rösterna. Sen kan man ju undra hur mycket personlig (framtida) vinning som ligger bakom Boris agerande, var inte han pro-EU tidigare?
 
Toppen