Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

BRIC

lepatrik

Medlem
BRIC is the shit och det är här vininvesteringarna kommer femdubbleras på tio år. Vem vet vad man ska köpa? Finns det ens något i den klassen som kan klassas som köpvärtoch lagringsdugligt? :)
Fördomarna om att asiaterna hellre konsumerar "europeisk" lyx än asiatisk köper jag till en viss del, se Hong Kongs fablese för bra cigarrer. Men, fyra av tio av modern tids dyraste konstnärer är kineser och den förmögna kineiska överklassen börjar mer och mer spana inåt för upplevelser och lyxkonsumtion. När dagens kineser dränerat världsmarknaden på europeiska toppviner och det börjar rullas så mycket pengar att de (som vanligt) köper våra bästa vinmakare - då kommer en intressant utveckling att ske, kanske nästa Screaming Eagle heter Chi Chong Cha?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: BRIC

BRIC>>

Här antar jag att du menar Brazil, Russia, India and China i motsats till det i vinbranchen etablerade Tetra-Bric som är den praktiska och väldigt staplingsbara enlitersförpackning som många svenskar dagligen köper sina viner i.

Naturligtvis kommer dessa marknader att expandera något enormt, och lika naturligt kommer de att vilja konsumera samma lyxkonsumtionsvaror som man druckit i västvärlden. Det är bara att titta på exempelvis Farr vintners vars hong-kong kontor tidigare omsatte en minimal del av årsomsättningen men som idag står för nästan 60%. En bidragande faktor till detta är naturligtvis att Hong-Kong har slopat bland annat alkoholskatter.

Men för den driftige så kommer det att finnas möjligheter att göra deg på den marknaden, det är jag övertygad om.

Edit: Felstavning.
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: BRIC

Ursäkta, Tetra-BRIC hahha jag dör av skratt. Där fick jag så jag teg...

Mycket intressant om Farr, tack för bra info. Jag tittar mer på lite affärsprojekt gällande detta, inga pengar men kan vara en kul hobby :)
 
Toppen