Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygg en vinkällare - Steg för steg guide och allmän diskussionstråd

Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kul att det gick bra! -Körde du med gipspustsbruk eller?

Imorgon blir det målning
-Det var optimistiskt om du inte putsat väldigt tunt, brukar ta lite längre att brinna än så... Men det märker du ju om det fortfarande är fuktigt imorgon...

Vi förväntar oss bilder på resultatet sen :)
 

Sebban

Medlem
Är massiv oljad ek att rekommendera i en vinkällare som håller 74% fuktighet?
Tänkte bygga mitt egna vinställ och kollar runt bland prisvärda material.
 

Wintermute

Medlem
Får vi följa veckan i bilder? :)
Det vet man aldrig ;) Jag kanske gör någon före/efter analys och delar med mig av. En lite varning kan dock vara på sin plats... Det är inte så pampigt! Kanske plats för 100 flaskor och några lådor på kortväggen i ett avlångt källarförråd...
 

Wintermute

Medlem
Kul att det gick bra! -Körde du med gipspustsbruk eller?
Gipsputsbruk fanns bara i stora säckar, så jag körde med lättspackel, vilket har funkat bra i resten av källaren. Det gick kanske åt 3 liter, så en säck med gips putsbruk hade känt som lite mycket.
Tipset med att pensla den råa väggen med lite vatten var superbra! Mycket lättare att få det att fästa på det sättet!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är massiv oljad ek att rekommendera i en vinkällare som håller 74% fuktighet?
Tänkte bygga mitt egna vinställ och kollar runt bland prisvärda material.
Massiv ska inte vara några problem, limträskiva i ek däremot har en tendens att vilja deformeras och gå isär i limfogarna även om jag "fuskade" med limträ när jag gjorde kryssen i mina fack...
Ett tips om man vill få mycket bättre tålighet på sina ekskivor är att använda hårdvaxolja istället för paraffinolja, det ger en sjukt bra tålighet och slitstyrka. (Grymt bra på köksbänken också om man vill slippa att olja i tid och otid)

Den är dyr men en liten burk räcker hur länge som helst, och varsågod alla köksbänksoljare därute, ni kommer vara för evigt tacksamma för mitt tips :cigarr:
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Gipsputsbruk fanns bara i stora säckar, så jag körde med lättspackel, vilket har funkat bra i resten av källaren. Det gick kanske åt 3 liter, så en säck med gips putsbruk hade känt som lite mycket.
Ah, ja, minsta är väl 25 kilossäck. Höll på att bli skilsmässa efter att jag lånat fruns bästa köksvåg för att väga bruk när jag skulle blanda mindre omgångar och ska jag vara helt ärlig mot mig själv hade hon kanske en liten poäng för den blev sig aldrig riktigt lik igen...
 

Pontus

Medlem
Är massiv oljad ek att rekommendera i en vinkällare som håller 74% fuktighet?
Tänkte bygga mitt egna vinställ och kollar runt bland prisvärda material.
Inga problem. Men hur hindrar du luftfuktigheten att tillfälligt nå högre? Rekommenderar annars en avfuktare som "vaktar" runt 70%.
 

Sebban

Medlem
Inga problem. Men hur hindrar du luftfuktigheten att tillfälligt nå högre? Rekommenderar annars en avfuktare som "vaktar" runt 70%.

Under dom blötaste perioderna som
Varit nu är luftfuktighet på 74%
Är en större krypgrund som jag tänker använda , och innanför dörren som är 40cm från mark tänker jag bygga hyllor av ek? så det kommer bli som kylskåp igentligen :) fukten får vara som den är :) Man tager vad man haver som dom brukar säga ☺️
 

Wintermute

Medlem
Såhär såg det ut nyss. Lite rörigt och kanske inte så platseffektivt. Dessutom hade putsen börjat släppa lite på väggen, vilket inte kändes så charmigt.
DSC_0111_mod.jpg

Såhär ser det ut nu. Flaskorna på golvet, är de som inte fick plats i backar och lådor i vestibulen utanför.
DSC_0119_mod.jpg

Elfa-rälsen på väggen kommer att ha en hylla för lådor och en för ett lite större vinställ.
 

Wintermute

Medlem
Nu har saker börjat komma på plats. Behöver nog fundera lite på vilken ordning som ska råda i stället. Dessutom behöver flaskor med uddastorlekar någonstans att bo.
 

Attachments

  • 1478941221860-2101462434.jpg
    1478941221860-2101462434.jpg
    44 KB · Visningar: 1.164

Helen

Medlem
Nu har saker börjat komma på plats. Behöver nog fundera lite på vilken ordning som ska råda i stället. Dessutom behöver flaskor med uddastorlekar någonstans att bo.

Alltid kul att få se färdiga resultat på vinkällare.
Jag har lekt lite med ett vinställ i plast. Genom att använda varje del separat kan man använda vinstället för magnumflaskor och vinflaskor med andra former. Jag bifogar en länk.
http://www.1cru.se/vin-antique/vins...vinstall-i-svart-plast-koziol-10-flaskor.html
 

Daniel A

Administratör

Dexter

Medlem
Håller på att ska börja inreda detta rum. Ligger i ena ändan av garaget och ligger tyvärr i söderläge.
Nu i vinter så har det varit mellan 5-15 grader beroende på om ventilen varit öppen eller dörren öppen. Men håller man de stängda så låg de stabilt runt 10 grader.
Men min oro är att det kommer bli för varmt i sommar!
Så funderar på att sätta upp nya väggar mot ytterväggen för att hålla ner temperaturen på sommaren.
Men blir inte klok av att läsa på byggforum...

Vad tror ni är det bästa sättet?
 

Attachments

  • IMG_0050.JPG
    IMG_0050.JPG
    24,2 KB · Visningar: 805
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Håller på att ska börja inreda detta rum. Ligger i ena ändan av garaget och ligger tyvärr i söderläge.
Nu i vinter så har det varit mellan 5-15 grader beroende på om ventilen varit öppen eller dörren öppen. Men håller man de stängda så låg de stabilt runt 10 grader.
Men min oro är att det kommer bli för varmt i sommar!
Så funderar på att sätta upp nya väggar mot ytterväggen för att hålla ner temperaturen på sommaren.
Men blir inte klok av att läsa på byggforum...

Vad tror ni är det bästa sättet?
Hur stor del är över respektive under mark?
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Med söderläge över mark så är risken stor att det bli för varmt.
Förmodligen räcker det inte att isolera utan du lär behöva någon styrd kylning.

-Men du kan ju alltid testa att isolera först och se vad du får för temperatur?
 

Dexter

Medlem
-Men du kan ju alltid testa att isolera först och se vad du får för temperatur?[/QUOTE]

Något man ska tänka på när man isolerar ett isolerat rum?
Eller behöver man inte oro sig för fukt när man är över mark.
 
Toppen