Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

BYOB Stockholm fredag 4/9

Bearman

a´lea iacta est iterum
Mina intryck av kvällens viner:

90p+ för samtliga nedan:

Bästa Bubbel: 2000 Winston Churchill
Bästa röda: 2008 Krutzler Merlot
Bästa vita: 2009 Leitz
Dött lopp mellan de söta: Graham 20 år, 2011 Suduiraut

WOTN: 2008 Krutzler Merlot


Betyg för samtliga viner:

Winston Churchill 2000: 92 p
El Miracle: 84 p
Casanova di Neri 2010: 91 p
Ducru 1995: 92 p
Vilafonte: 90 p
Barbaresco 74: 85p
Stagård 2006: 88 p
Leitz 2009: 92 p
Montestefano 96: 90 p
Krutzler 2008: 93 p
Man o War: 88 p
Husic 2005: 88 p
Le Cigarre Volant 2010: 90 p
Suduiraut 2011: 92 p
Graham 20 år: 92 p

Dvs väldigt jämna betyg, men det var också ett mycket bra viner enligt mig i startfältet.

1) Krutzler. Kvällens överraskning och utropstecken enligt mig...
2) Svårt, men måste välja ett av mina egna viner, nämligen Suduiraut, som jag kommer köpa fler av och lägga undan för framtiden.


Mousserande
1: Gissade inte så mycket eftersom det var mitt vin. Tyckte nog att det var ett vin som var i en perfekt mogen i en fas, brödig och fin.. denna kan man dricka varje dag i veckan.
Winston 2000

2. Serverades lite för varm och hade inte så mycket att stå emot föregående vin, det var inte så särskilt svårt att förstå att det skilde en del i pris…:)
NV El Miracle Cava

Rött
1. Mycket potent vin, men det kändes som det var lite ungt för att göra sig själv rätt, gissade Italien, men hade ingen aning om vad det var det var för område ….
2010 Casanova di Neri Brunello di Montalcino

2. Mycket bra vin… de flesta kring bordet började direkt fundera om det var en gammal Bdx från vänstra flodbanken. Har druckit för lite gammal Bdx, för att så snabbt få samma intryck.
1995 Chatêau Ducru-Beaucaillou, St Julien

3. Tyckte direkt att detta måste vara en Nya Världen VIN… men inget gissning på land, tror jag… Ett vin i min smak, dock lite ungt och behöver lite tid i källaren för att bli lite mer balanserat.
2012 Vilafonté

4. Ett vin som till en början var något man aldrig druckit, svagt rött, grumligt med en obskyr lukt... Blev dock bättre med lite tid och blev ”drickbar” ju längre kvällen gick…
1974 Produttori di Barbaresco

Vitt
1. Detta vin smakade mycket bättre än lukten, håller med att det hade annorlunda toner. Dricker väldigt lite vitt, så jag hade ingen aning om vad det var fastän det var Peder som serverade vinet… alla andra visste pga. flaskan …
2006 Stagård Grüner Veltliner

2. När det gäller vitt har jag som vanligt ingen aning om vad det är, men det är ett av det godaste vita viner som jag druckit… bara att bunkra.
2009 Leitz Rüdesheim Schlossberg Riesling

Rött 2:
1. Jag har en som de få på forumet som har det svårt att hitta vilka luft och smaktoner som gör att man direkt hittar norra Italien. Hade ingen aning, vissa hade mycket bättre smaklökar… Ett mycket bra vin.
1996 Produttori del Barbaresco Montestefano

2. Kvällens överraskning och utropstecken enligt mig... Trodde att jag för en gång skull hade hittat ett vin från Bdx, men jag hade fel som vanligt denna kväll.
2008 Krutzler Merlot

3. Gissade på Syrah alternativt mitt vin från USA… Ett mycket gott vin som dricks bra idag
2008 Man O’war Dreadnought Syrah

4. Ett av mina viner i kväll… gissade att det också kunde vara mitt vin från USA. Galet mycket frukt, inte så mycket syra eller tanniner…. Kändes påkostat, men tycker inte det är prisvärt för en tredjedel av vad det kostade....
2005 Husic Cabernet Sauvignon, Napa

5. Tyckte den smakade Rhone, men vilken del? Måste jag vara ärlig så hade jag ingen aning om land eller område!
2010 Le Cigare Volant

Sött
1. Skojade lite med vintomas, att det kunde vara Sydafrika och Allesverloren … men detta var något som jag druckit förut och hade ganska bra koll på var det var …
Graham's Tawny Port 20 YO

Sött 2. Denna behövde jag inte gissa då den var ett av mina viner och det var tveklöst en av kvällen bästa viner…
2011 Chatêau Suduirat
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Mina intryck av kvällens viner:

90p+ för samtliga nedan:

Bästa Bubbel: 2000 Winston Churchill
Bästa röda: 2008 Krutzler Merlot
Bästa vita: 2009 Leitz
Dött lopp mellan de söta: Graham 20 år, 2011 Suduiraut

WOTN: 2008 Krutzler Merlot


Betyg för samtliga viner:

Winston Churchill 2000: 92 p
El Miracle: 84 p
Casanova di Neri 2010: 91 p
Ducru 1995: 92 p
Vilafonte: 90 p
Barbaresco 74: 85p
Stagård 2006: 88 p
Leitz 2009: 92 p
Montestefano 96: 90 p
Krutzler 2008: 93 p
Man o War: 88 p
Husic 2005: 88 p
Le Cigarre Volant 2010: 90 p
Suduiraut 2011: 92 p
Graham 20 år: 92 p

Dvs väldigt jämna betyg, men det var också ett mycket bra viner enligt mig i startfältet.

1) Krutzler. Kvällens överraskning och utropstecken enligt mig...
2) Svårt, men måste välja ett av mina egna viner, nämligen Suduiraut, som jag kommer köpa fler av och lägga undan för framtiden.


Mousserande
1: Gissade inte så mycket eftersom det var mitt vin. Tyckte nog att det var ett vin som var i en perfekt mogen i en fas, brödig och fin.. denna kan man dricka varje dag i veckan.
Winston 2000

2. Serverades lite för varm och hade inte så mycket att stå emot föregående vin, det var inte så särskilt svårt att förstå att det skilde en del i pris…:)
NV El Miracle Cava

Rött
1. Mycket potent vin, men det kändes som det var lite ungt för att göra sig själv rätt, gissade Italien, men hade ingen aning om vad det var det var för område ….
2010 Casanova di Neri Brunello di Montalcino

2. Mycket bra vin… de flesta kring bordet började direkt fundera om det var en gammal Bdx från vänstra flodbanken. Har druckit för lite gammal Bdx, för att så snabbt få samma intryck.
1995 Chatêau Ducru-Beaucaillou, St Julien

3. Tyckte direkt att detta måste vara en Nya Världen VIN… men inget gissning på land, tror jag… Ett vin i min smak, dock lite ungt och behöver lite tid i källaren för att bli lite mer balanserat.
2012 Vilafonté

4. Ett vin som till en början var något man aldrig druckit, svagt rött, grumligt med en obskyr lukt... Blev dock bättre med lite tid och blev ”drickbar” ju längre kvällen gick…
1974 Produttori di Barbaresco

Vitt
1. Detta vin smakade mycket bättre än lukten, håller med att det hade annorlunda toner. Dricker väldigt lite vitt, så jag hade ingen aning om vad det var fastän det var Peder som serverade vinet… alla andra visste pga. flaskan …
2006 Stagård Grüner Veltliner

2. När det gäller vitt har jag som vanligt ingen aning om vad det är, men det är ett av det godaste vita viner som jag druckit… bara att bunkra.
2009 Leitz Rüdesheim Schlossberg Riesling

Rött 2:
1. Jag har en som de få på forumet som har det svårt att hitta vilka luft och smaktoner som gör att man direkt hittar norra Italien. Hade ingen aning, vissa hade mycket bättre smaklökar… Ett mycket bra vin.
1996 Produttori del Barbaresco Montestefano

2. Kvällens överraskning och utropstecken enligt mig... Trodde att jag för en gång skull hade hittat ett vin från Bdx, men jag hade fel som vanligt denna kväll.
2008 Krutzler Merlot

3. Gissade på Syrah alternativt mitt vin från USA… Ett mycket gott vin som dricks bra idag
2008 Man O’war Dreadnought Syrah

4. Ett av mina viner i kväll… gissade att det också kunde vara mitt vin från USA. Galet mycket frukt, inte så mycket syra eller tanniner…. Kändes påkostat, men tycker inte det är prisvärt för en tredjedel av vad det kostade....
2005 Husic Cabernet Sauvignon, Napa

5. Tyckte den smakade Rhone, men vilken del? Måste jag vara ärlig så hade jag ingen aning om land eller område!
2010 Le Cigare Volant

Sött
1. Skojade lite med vintomas, att det kunde vara Sydafrika och Allesverloren … men detta var något som jag druckit förut och hade ganska bra koll på var det var …
Graham's Tawny Port 20 YO

Sött 2. Denna behövde jag inte gissa då den var ett av mina viner och det var tveklöst en av kvällen bästa viner…
2011 Chatêau Suduirat
Tack för dina utförliga ord. Hur kul som helst att en Merlot från Österrike lyckades vinna ditt hjärta och knipa täten bland så många fina viner. Inte direkt vad man spontant hade gissat på förhand. Jag är dock inte förvånad. :)

Jag får även passa på att tacka @Vino fino för sitt härliga inlägg ovan. Kan inte annat än att hålla med om att det blir extra svårt att blindprova utomhus!
 

Peder

Medlem
Hur kul som helst att en Merlot från Österrike lyckades vinna ditt hjärta och knipa täten bland så många fina viner. Inte direkt vad man spontant hade gissat på förhand. Jag är dock inte förvånad. :)

Hur kul som helst. Synd att man inte arbetar med österrikiska viner längre, men jag dricker desto fler. Det blir att fixa hem lite Krutzler Merlot och det var faktiskt en Merlot som var det första röda vinet jag drack från Österrike och det var 2006 och tror det var årgång 2002 och jag blev väldigt förvånad.

Tack för en supertrevlig afton arrangerat av @Bearman och @ChristianB och det var så gott som min första utekväll sedan jag blev pappa i december. :)
 
Toppen