Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CAV0014 - Ludovic Chanson

Caviste

Leverantör
Nu ligger CAV0014 - Ludovic Chanson ute på hemsidan www.caviste.se

'Ludo' gör viner i Montlouis-sur-Loire, ungefär rakt över Loirefloden från Vouvray. Stilen i Montlouis är oftast rakare, friskare och mer mineralisk än sina syskon från Vouvray. Ludovics viner är väldigt "Montlouis" med mineraliska uttryck och trots att de har chenin blancs fetma så är de friska i första hand, aldrig tunga. Hela produktionen är ekologiskt certifierad och som brukligt bland bönderna i Loire så gör Chanson olika typer av vin.

Till CAV0014 har vi valt ut dessa tre viner, två flaskor av varje för 890 kronor.

NV (2010) Les Pions
Mousserande Petillant Naturel dvs framställd på naturlig väg med kolsyrejäsning i flaska utan tillsats av jäst eller socker. Riktigt friskt och supermineralisk med skön mousse (ungefär halva trycket hos en standardskumpa). 18 månader på jästen och jag skulle gärna utmana samtliga mousserande Loireviner med denna.

2011 Les Pêchers
Från sent skördad chenin blanc i en stil som Ludovic kallar Sec tendre. 8,5g/l restsötma och perfekt balanserad syra gör detta klunkbart direkt. 13% alkohol, perfekt till mat med mycket sälta eller mild hetta. Chenin blanc lämpar sig otroligt bra till denna "halvtorra" stil.

2011 Les Cabotines
Ludovics helt torra chenin. Torr Montlouis har en del gemensamt med Chablis (jag har själv gissat fel många gånger..) och detta är inget undantag. Frisk och mineralisk med lite smörig textur. Kvitten, grapefrukt och anis. Perfekt till fisksoppa om man ser till att ha fänkål i ;)

I min klart partiska mening otroligt mycket vin för pengarna.

Martin
 
Toppen