Chablis Premier Cru

Diskussion i 'Vin' startad av BarisMattsson, 27 november 2013.

1. BarisMattsson

BarisMattsson Medlem

Nån som har nåt bra tips på Premier Cru från Chablis? Vilket av de 40 är bra, bäst?

2. vintomas

vintomas Bloggare

Du menar alltså de 40 premier cru-vingårdarna. Generellt måste man väl säga att producent (stil och kvalitet) och årgång spelar större roll än vilken vingård på samma klassificeringsnivå, som överallt annars i Bourgogne. De på högra stranden av floden Serein, de som flankerar grand cru-kullen, räknas väl som grupp som lite bättre än de på vänstra stranden p.g.a. att de genomsnittligt ger lite kraftigare viner. Fèvre brukar framhålla Vaulorent (en del av Fourchaume) som den bästa premier crun, eftersom den ligger på samma kulle som grand cru-vingårdarna. Montée de Tonnerre brukar väl också ses som bra.

Nu har detta för all del inget med förfalskad eller äkta Rousseau att göra...

BarisMattsson gillar detta.
  3. BarisMattsson

BarisMattsson Medlem

Tack för svar. Har inte riktigt hittat rätt om var jag ska skriva....

4. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Om du är osäker, starta bara ett nytt ämne. Tveka inte att skriva.

Ett annat tips är vår nya sökfunktion som är riktigt bra alternativt kör sökningen i Google. Skriv då: site:www.finewines.se framför det du söker efter

BarisMattsson gillar detta.
  5. kayaker

kayaker Cyklist

Gå på producent. Bästa på SB är väl Domaine (obs!) William Fevre och Jean-Paul&Bénoit Droin.

Anders Landström gillar detta.
  6. BarisMattsson

BarisMattsson Medlem

Tack för upplysning!

7. Magnus Ö

Magnus Ö Medlem

Jag var i Paris nyligen och fick tips om "La Forest" som ska vara rätt trevlig. Den är en Premier Cru. Fick även med mig en flaska hem som ligger i kylen. :)

8. vintomas

vintomas Bloggare

Vänstra stranden, så bör vara lite lättare i stilen än de jag nämnde ovan. Å andra sidan gör ju Dauvissat - den förmodligen näst bäste chablisproducenten - en La Forest, så var det en sådan så var det säkert ett bra tips. (Dauvissat finns ej på SB.)

9. kristerb

kristerb Medlem

Men hos näthandlare! ;)

Anders Landström gillar detta.
  10. Magnus Ö

Magnus Ö Medlem

11. moos

moos Medlem

Jag fick tag i 2 flaskor av 2010:an på vinmonopolets chablis/champagnesläpp i sommras. Dom är redan slut :-( La Forest är en fanastisk chablis som jag kommer att köpa varje gång jag finner den.

Dela sidan