Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Chablis till skaldjursbuffé

Fredrik L

Medlem
Min bror ska gifta sig och då bjuda på en skaldjursbuffé. Till detta önskas chablis, där jag inte alls har koll på sortimentet. Finns det några här på forumet som kan tipsa om några flaskor som kostar 200-300 kr som kan passa, eller tycker ni att det finns någon annan vintyp som vore bättre?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag skulle nog fråga vederbörande om lite fler detaljer rörande buffén innan jag spikade vinvalet. Kan absolut tänka mig att Chablis är ett bra val ur ett stilperspektiv, men jag har svårt att tänka mig att det skulle fungera sämre med lite bubbel, Albarino eller en torr krispig Riesling till exempel. Mycket skaldjur så som krabba med mera kan ju dessutom ha mycket sötma att ta hänsyn till och likaså eventuella tillhör.

Om du vill fånga våra mest kunniga mat- och vintipsare på forumet så tror jag lite mer detaljer skulle göra susen.

När det gäller Chablis inom ditt kostnadsspann så skulle möjligen 2013 Chablis Premier Cru Fourchaume (99329) vara ett rimligt val. Har dock inte själv provat årgången men producenten är stabil och brukar leverera. Läs gärna @vintomas blogg och detta inlägg för att bekanta dig lite bättre. Han har även testat årgång 2011 av samma vin om det är till någon hjälp.
 

kayaker

Cyklist
Jag skulle nog fråga vederbörande om lite fler detaljer rörande buffén innan jag spikade vinvalet. Kan absolut tänka mig att Chablis är ett bra val ur ett stilperspektiv, men jag har svårt att tänka mig att det skulle fungera sämre med lite bubbel, Albarino eller en torr krispig Riesling till exempel. Mycket skaldjur så som krabba med mera kan ju dessutom ha mycket sötma att ta hänsyn till och likaså eventuella tillhör.

Om du vill fånga våra mest kunniga mat- och vintipsare på forumet så tror jag lite mer detaljer skulle göra susen.

När det gäller Chablis inom ditt kostnadsspann så skulle möjligen 2013 Chablis Premier Cru Fourchaume (99329) vara ett rimligt val. Har dock inte själv provat årgången men producenten är stabil och brukar leverera. Läs gärna @vintomas blogg och detta inlägg för att bekanta dig lite bättre. Han har även testat årgång 2011 av samma vin om det är till någon hjälp.
Vilken producent är det då?
 

chambertin

Medlem
Vill du absolut ha Chablis och i den prisklassen så blir det förmodligen ngn 1:er Crû som blir aktuellt.
William Fèvre som @Mattias S nämner är en stabil och bra producent.
Personligen gillar jag också Domaine Billaud-Simon och Domaine Servin för att nämna några fler.

Om buffén verkligen fokuserar på skaldjur med t.ex ostron så tycker jag även att champagne och Muscadet bör finnas på vinlistan.
2012 Luneau-Papin Muscadet som finns hos Atomwine nu på rea (65 DKK/fl !) är ett strålande bra exempel på ett sådan vin. SB's Muscadet har jag inte provat några av.

Alvarinho (Pt)/Albariño(Sp) fungerar också riktigt bra till skaldjur. Anselmo Mendes (Pt) viner på druvan är pålitliga och bra liksom Soalheiro (Pt). I Spanien brukar Pazo de Señorans vara bra liksom 1583 Albariño de Fefiñanes (kommer 5 Feb på SB och till bra pris (185kr)).
Soalheiro kan du köpa på www.ovinho.de för under 10€ (192:- på SB). Dom skickar till Sverige för 32€/36fl dessutom. (Deal-varning på den !)
 
Trådskapare
Fredrik L

Fredrik L

Medlem
Tack för bra svar hittills! Buffén innehåller både det ena och det andra, bland annat oxfilé, så vi kommer att ha något rött vin också, vilket inte är något problem. Dock kommer folk mest att dricka vitt tror vi. Följande kommer att serveras:

  • Skaldjursfat; Halv hummer, Räkor
, King Crab
, Blåmusslor Moules Marinière

    Moules Marinières-blåmusslor, lök, vitlök, chili, örter, vin

  • Helstekt oxfilé med örter och vitlök-balsamicoglaze

    Oxfilé, örter, vitlök, salt, peppar, rapsolja, olivolja, balsamvinäger, socker, honung

  • Carpaccio på lenrimmad lax med lime och rapsolja

    Lax, salt, socker, peppar, lime, kallpressad rapsolja

  • Grillad pilgrimsmussla med confiterad citron, hummervinaigrette

    Pilgrimsmussla, citron, kallpressad rapsolja, salt, socker, honung, hummer, vinäger, chili

  • Västerbottenquiche

    Ost, smör, vetemjöl, salt, peppar, senap, ägg, mjölk, citron

  • Sallad på brytbönor, betor och och Parmesan med rostade pinjenötter

    Brytbönor, betor, ost, pinjenötter, vinäger, citron, olivolja, kallpressad rapsolja, salt, peppar

  • Aiolî

    Ägg, citron, vitlök, salt, peppar, kallpressad rapsolja

  • Citrusmajonnäs

    Ägg, citron, apelsin, lime, salt, peppar, kallpressad rapsolja

  • Surdegsbröd & smör
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för bra svar hittills! Buffén innehåller både det ena och det andra, bland annat oxfilé, så vi kommer att ha något rött vin också, vilket inte är något problem. Dock kommer folk mest att dricka vitt tror vi. Följande kommer att serveras:

  • Skaldjursfat; Halv hummer, Räkor
, King Crab
, Blåmusslor Moules Marinière

    Moules Marinières-blåmusslor, lök, vitlök, chili, örter, vin

  • Helstekt oxfilé med örter och vitlök-balsamicoglaze

    Oxfilé, örter, vitlök, salt, peppar, rapsolja, olivolja, balsamvinäger, socker, honung

  • Carpaccio på lenrimmad lax med lime och rapsolja

    Lax, salt, socker, peppar, lime, kallpressad rapsolja

  • Grillad pilgrimsmussla med confiterad citron, hummervinaigrette

    Pilgrimsmussla, citron, kallpressad rapsolja, salt, socker, honung, hummer, vinäger, chili

  • Västerbottenquiche

    Ost, smör, vetemjöl, salt, peppar, senap, ägg, mjölk, citron

  • Sallad på brytbönor, betor och och Parmesan med rostade pinjenötter

    Brytbönor, betor, ost, pinjenötter, vinäger, citron, olivolja, kallpressad rapsolja, salt, peppar

  • Aiolî

    Ägg, citron, vitlök, salt, peppar, kallpressad rapsolja

  • Citrusmajonnäs

    Ägg, citron, apelsin, lime, salt, peppar, kallpressad rapsolja

  • Surdegsbröd & smör
Med tanke på bredden på buffén: Varför inte slå till med genomgående Champagne/mousserande utöver lite rött som komplement alternativt någon trevlig Riesling?
 

Per Stade

Lege artis
Med tanke på bredden på buffén: Varför inte slå till med genomgående Champagne/mousserande utöver lite rött som komplement alternativt någon trevlig Riesling?

Håller med @Mattias S. Räkor, kräftor, hummer och krabba är lite söta i köttet om de inte har kokats med rejält med salt. Det är enorm skillnad, som jag tidigare har skrivit är jag noga med att veta från vilken båt räkorna kommer, om jag skall köpa. Kräftor, krabbklor och hummer kokar jag själv.
Har du dessutom chili på skaldjursfatet kommer chablis smaka skarpt och förstärka hettan i chili. Riesling med lite restsötma låter bättre.
Eller som @Mattias S skriver champagne genomgående. Pol Roger NV har relativt hög sötma så varför inte köra med den på magnum?
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Med tanke på att det är en buffé som spretar en del smakmässigt så tror jag på att blanda lite.
Generellt så är Riesling, kanske med lite restsötma, ett väldigt bra allroundval. Detsamma gäller Champagne som då bör matcha lättheten/fylligheten i maten. Ett annat väldigt gångbart alternativ som nämnts är Albariño/Alvarinho och då kan även en liknande Grüner Veltliner vara ett alternativ. Muscadet kan vara väldigt bra till en del skaldjur, men det mesta i buffén är nog i kraftigaste laget, åtminstone om du är begränsad till SBs utbud.
Vad gäller Chablis så skulle jag sikta på Premier Cru från en bra producent, t.ex. nämnda William Fèvre, Domaine des Malandes eller kanske Michel Laroches nya projekt, Domaine d'Henri. En annan relativt ny producent som jag gillar är Romain Bouchard. Om man vill ha garanterat oekad Chablis av hög klass så brukar Louis Michel vara ett säkert kort om man begränsar sig till SBs utbud (inkl. BS).
 
Toppen