Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 2006

akaSami

Livsnjutare
Slänger ut ett litet bete här och hoppas på napp ! :)
Jag vill av sentimentala själ köpa på mig Champagne från 2006 för långvarigt bruk, läs en flaska om året tills askan blir åter till aska..
Jag köper gärna några olika för att kunna variera mig år till år och för att ha någon möjlighet att säkra upp en längre tidshorisont.

Har ni några förslag på kort-medel-långlivade som jag med säkerhet kan köpa på mig för att ha i källaren framöver?
 

matage

Medlem
Comtes finns som 06'a nu om jag inte minns fel och jag hoppas på att glömma mina minst 10 år men håller säkerligen längre.
Drack en 82'a i fjol som är en av mina större champagneupplevelser.
 

Elvis

Medlem
Cristal 2006 är fantastisk och ett perfekt vin för långlagring i källaren. Dessutom bör 2006 vara en tillräckligt bra årgång för vanliga årgångsviner från de större husen, till exempel Pol Roger (både vanliga vintage och bdb finns på Systembolaget nu).
 

MartinE

Medlem
Det snabba svaret är: köp alla du ser! Även om jag håller 2008 som en klart bättre årgång, levererar även 2006orna på en hög nivå!

Det långa svaret: Köp en låda vardera av Comtes de Champagne BdB, Comtes de Champagne Rosé, Dom Pérignon, Billecart-Salmon Vintage, Fleur de Passion och Gosset Grand Millésime så klarar du dig galant på både kort och lång sikt! Ett par ströflaskor av Drappier Grande Sendrée och Charles Heidsieck Rosé är heller inte fel att få med sig.

Men glöm inte bort att även spara lite slantar till Krug 2006 och Salon 2006! :)
 

MartinE

Medlem
Cristal 2006 är fantastisk och ett perfekt vin för långlagring i källaren. Dessutom bör 2006 vara en tillräckligt bra årgång för vanliga årgångsviner från de större husen, till exempel Pol Roger (både vanliga vintage och bdb finns på Systembolaget nu).
Absolut! Men börjar den inte bli lite svår att få tag på?

Tillägg: Alltså Cristal 2006! Pol Rogers båda viner är självklara tips, som jag glömde nämna.
 

Jos

Medlem
Hmm... Jag var ganska oimponerad av Cristal 06 sist, tycker den borde leverera mycket mer men jag kanske är ensam?
 
Trådskapare
akaSami

akaSami

Livsnjutare
Härligt att se att man kan lite på potenta svar i min fråga :)
De stora husen är ju oftast "säkra kort" vad gäller släppta årgångar, men vad säger ni om mindre hus?

Lutar lite åt att lägga in lite kulor på Billecart-Salmon, Philipponat, Gosset, (Deutz om jag får tag på det) och några strö av Comté, Dom P och Krug beroende på vad som blir/finns tillgängligt när jag allokerat finansieringen ;)

Är det någon som har någon doldis i rockärmen? Någon odlar producent som ni anser levererar och är värda att läggas undan?
 

Elvis

Medlem
Både Vilmart Coeur de Cuvée och Grand Celler d'Or 2006 tycker jag är fantastiska men de flesta odlar-2006:eek:rna släpptes för flera år sedan och kan vara svåra att få tag på idag.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ja tycker de flesta -06 har ganska bra lagringspontential. Tycker du ska köpa några av de säkra korten och sen köpa lite blandat och prova genom åren. Bland de billigaste -06 på bolaget så finns Paul Bara till exempel och den klarar garanterat några år utan problem. Annars har väl de flesta småodlare redan släppt sina -06 skulle ja tippa. Men köp lite olika och testa pch sen får du ångra att du inte köpte fler eller ångra att du köpte för många ;)
 
Trådskapare
akaSami

akaSami

Livsnjutare
Ja jag har fått denna idé och inlett mitt samlande lite för sent helt enkelt ;)
Gillar ditt förslag @Skumpagne , "köp lite olika och testa" , alltid kul att testa sig igenom för att hitta de som passar min palett.
 

chambertin

Medlem
Hmm... Jag var ganska oimponerad av Cristal 06 sist, tycker den borde leverera mycket mer men jag kanske är ensam?
Vi hade den blint på en BYOB i götet i höstas tillsammans med 3 andra skumpor och håller med dig.
http://www.finewines.se/threads/30-september-byob-fritt-tema-gbgvin-arkiverad.3712/page-6#post-89636
Cristal -06 kom på delad 2:a plats (2 av 10 hade den bäst) jämte Vilmart Rosé -09 (också 2 av 10) och Ledru fick 6 av10 bäströster.

Cristal och Vilmart växte båda väldigt mkt med luft och temp under kvällen men med 4 flighter så blir det inte så mkt tid att djuploda i flera timmar. Hittade dock inte storheten i Cristal -06 den kvällen men Vilmart Rosé -09 blev bara bättre och bättre och hade jag korat bästa skumpa efter 2-3 timmar så hade den tagit hem det.
 
  • Like
Reactions: Jos

grappa

Medlem
En favorit är Henriot 2006 men lagringspotentialen kan jag inte stå för. Men något skall du väl dricka de närmaste månaderna också ...:)?
 
Trådskapare
akaSami

akaSami

Livsnjutare
Första investeringen landade på 6x Gosset Grand Millesime =)
har inte testat 2006 från dem men ett antal andra och gillade deras stil! så förhoppningar finns
 
Toppen