Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne Dehours

MartinE

Medlem
Det har inte skrivits så mycket om Dehours här, men det är en producent som jag tycker förtjänar lite mer uppmärksamhet! Mitt första möte med huset var vingårdschampagnen 2005 La Côte en Bosses, som kom i decembersläppet på SB. Den kändes alldeles för ung när jag drack den i början av december (se här för mina tankar kring den), men fångade ändå mitt intresse och nu i helgen passade jag på att testa två av deras övriga vingårdschampagner, som finns i beställningssortimentet.

Kort om producenten: Huset – man har status som négociant-manipulant men köper inte in några druvor – grundades 1930 av Ludovic och drivs sedan 1995 av sonsonen Jerôme Dehours. Man håller till i den lilla byn Cerseuil i Marnedalen, som ligger söder om floden. Här och runt de närliggande byarna Mareuil-le-Port, Œuilly och Troissy äger de 14 hektar odlingar fördelat på 40-talet jordlotter. I dessa trakter odlar man som bekant främst pinot meunier, som också står för 60 procent av Dehours odlingar (30 procent är chardonnay och 10 procent pinot noir). Jerôme jobbar ekologiskt och man gör ett stort antal olika champagner, varav flera är rena vingårdsviner (lieux-dits).

Nu till de båda champagnerna jag drack i helgen:

2004 Dehours Lieu-dit Brisefer Mareuil-le-Port Extra Brut (100 % chardonnay): Brisefer är en vingård i Mareuil-le-Port med mycket kalkrik jord. Chardonnaystockarna här planterades 1966 respektive 1992. Årgången 2004 räckte till 3 334 flaskor och 300 magnum som buteljerades den 18 juli 2005 och degorgerades 3 december 2010. Doften är utvecklad och fruktig med röda äpplen, aprikos, mogna plommon och rostat bröd. Ganska snart uppkommer även inslag av torkad frukt och hasselnötter. Ytterligare senare sherrytoner med tydliga inslag av honung. Smaken är utvecklad och mycket frisk med inslag av röda äpplen, plommon och mogen citron. Medellång, aningen bitter eftersmak med inslag av äppelskal, citrusskal och grapefrukt. En mycket bra champagne!

2004 Dehours Lieu-dit Maisoncelle Mareuil-le-Port Extra Brut (99,9 % pinot noir): Maisoncelle är också belägen i Mareuil-le-Port och i princip helt planterad med gamla stockar av pinot noir men här finns även ett fåtal rankor pinot meunier. Jordmånen är mycket järnrik, vilket tydligt märks i vinets smak. 2004 års årgång blev 3 047 flaskor som buteljerades den 18 juli 2005 och degorgerades 30 augusti 2010. Dosage på 3 g/l. Doften är kraftfull, utvecklad och aningen kryddig. Det är klart druvtypiska aromer, men sluter man ögonen leds tankarna snarare till Bourgogne än Champagne! Mogna hallon, örter, lakrits och en aning läder. Efter hand rostade toner och inslag av tobak. Smaken är utvecklad, frisk och mycket torr. Röda bär, röda äpplen, örter, mycket järn och mogen citron. Medellång, frisk eftersmak. Underbar!

På SB finns för närvarande 2005 La Côte en Bosses och i beställningssortimentet hittar man, utöver ovanstående, nv Grande Réserve Extra Brut (husets standardcuvée) och nv Les Vignes de la Vallée (74 % 2006 och 26 % reservviner från ett solerasystem startat 1998).

Vad har ni för intryck av producenten? Vilka övriga viner bör man jaga fatt på?
 
Toppen