Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne för under 1000 kr att lagra i 10 år

bmf

Medlem
Är ruskigt sent ute men har lovat att fixa en champagne i 30-års present som ska drickas på 40-årsdagen. Födelsedagen är i morgon (lördag) så det finns inte möjlighet att beställa något. Budgeten är 1000 kr, vad köpa?

Är Bollinger -02 ett säkert kort?
/Robert
 

chambertin

Medlem
SV: Champagne för under 1000 kr att lagra i 10 år

bmf skrev:
Är ruskigt sent ute men har lovat att fixa en champagne i 30-års present som ska drickas på 40-årsdagen. Födelsedagen är i morgon (lördag) så det finns inte möjlighet att beställa något. Budgeten är 1000 kr, vad köpa?

Är Bollinger -02 ett säkert kort?
/Robert
Förmodligen är den helt intakt och bra om 10 år.
Dom äldre Bollinger GA jag druckit har varit väldigt bra runt 15-årsdagen.

Skall den lagras såpass länge så kanske en magnum är ett bra alternativ men då får du gå ner i nivå vad gäller kvaliteten om du skall klara 1000-gränsen.

Andra bra köp skulle kunna vara:
1) Diebolt-Vallois Fleur de Passion -04
2) Dom Perignon -02
3) Krug GC
4) Taittinger Comtes

Alla utom Diebolten drar ju iväg en bit över 1000-lappen dock.

Tycker även att Taittinger -04 var väldigt bra när jag provade den på Champagnedagarna förra året men känner mig osäker på om den klarar 10 år till.

Finns nog fler här på forumet som har bredare erfarenhet av det här området än jag och som har fler förslag än dessa.
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne för under 1000 kr att lagra i 10 år

Om du vill hålla budgeten tycker jag att en vanlig Bollinger Special Cuvée på magnum för 799 kr är ett bra alternativ. Den är dessutom väldigt lätt att få tag på.
 

CH

Medlem
SV: Champagne för under 1000 kr att lagra i 10 år

Kan var första gången någonsin som någon ställt en fråga och fått förslag som faktiskt ligger inom angiven budgeten.

Håller med om både Diebolt och Bolly SC. Går att få tag på och kommer vara väldigt trevliga om 10 år.
Tycker dock att du ska tänka över en Krug GC, de är fantastiska när man lagrat dem 10 år.
 
SV: Champagne för under 1000 kr att lagra i 10 år

Varför iinte köpa två 2002 Pierre Peters Les Chétillons. Väl i klass med många andra som ligger högre i pris.
2002 Bollinger GA är också bra och kommer väl klara 10 år om lagrad på rätt sätt.

Ett annat alternativ precis ovanför 1000 kronor är Winston Churchill som jag håller högre än den årgång av Comtes de Champagne som finns tillgänglig på SB

Frågan är vem som ska få flaskan. Är det en "icke" vinnörd så kanske de kända namnen smäller högre , Bollinger och Pol Roger
 

Jos

Medlem
SV: Champagne för under 1000 kr att lagra i 10 år

Egentligen skulle jag lagt min röst på Bollinger SC på magnum men eftersom det kan uppfattas som lite "vanligt" som present så säger jag GA-02. Och det är självklart att den är kanon om 10 år förresten, går att spara längre!
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
SV: Champagne för under 1000 kr att lagra i 10 år

Tack för alla bra svar. Det blev en Bollinger GA-02 tillslut. Kändes som ett lite lyxigare alternativ än SC på magnum.
 
Toppen