Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
:D
Tack för svaren!
ja, det kändes som om nåt blev knas eller också är det som med gamla Alfor, de tog vad som fanns på hyllan...
Bakre etiketten ser riktigt sliten ut där trycket nästan bleknat bort (iaf på de tre flarror jag köpte)!

Jag säger som @Emanuel gör oss på forumet en tjänst och korka upp vinet den här veckan och ta reda på vilken årgång det egentligen är! Kanske kan vi fynda en massa 2004or billigt? :D
 

Henrik_L

Medlem
Då jag likväl har en 2010:a i källaren var jag tvungen att ta en titt! Mystiken tätnar...
 

Attachments

  • IMG_20170605_213235.jpg
    IMG_20170605_213235.jpg
    42,6 KB · Visningar: 287

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
För att fortsätta på ämnet att vara i champagne så var det en ynnest att få dricka Clos du Mesnil 02 för ett par veckor sedan, riktigt kul att va förbi gården och kolla in läget också :cool:
Skumpan i fråga var helt fantastiskt. Man hade förväntat sig en hård o vresig syra bomb, men istället öppnade den upp i rikliga lager av blommor tillsammans med maffig krug parfym.
Hade man gissat skulle jag trott att det var ett malo jäst vin, eftersom munkänslan redan från start är mjuk och relativt njutningsfull. Sjäklart är frukten och kärnan av vinet helt oförlöst, och syran är stor. Men allt är så snyggt ihopsatt, så välbalanserat, så mycket struktur och karaktär, mycket av allt som gör att det är förvånansvärt gott att dricka redan nu
 

Attachments

  • _20170430_020432.JPG
    _20170430_020432.JPG
    67,8 KB · Visningar: 210
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
BUB3-hyjUHC
För att fortsätta på ämnet att vara i champagne så var det en ynnest att få dricka Clos du Mesnil 02 för ett par veckor sedan, riktigt kul att va förbi gården och kolla in läget också :cool:
Skumpan i fråga var helt fantastisk. Man hade förväntat sig en hård o vresig syra bomb, men istället öppnade den upp i rikliga lager av blommor tillsammans med maffig krug parfym.
Hade man gissat skulle jag trott att det var ett malo jäst vin, eftersom munkänslan redan från start är mjuk och relativt njutningsfull. Sjäklart är frukten och kärnan av vinet helt oförlöst, och syran är stor. Men allt är så snyggt ihopsatt, så välbalanserat, så mycket struktur och karaktär, mycket av allt som gör att det är förvånansvärt gott att dricka redan nu
 

Attachments

  • IMG_20170408_171759.jpg
    IMG_20170408_171759.jpg
    54,1 KB · Visningar: 214
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
För att fortsätta på ämnet att vara i champagne så var det en ynnest att få dricka Clos du Mesnil 02 för ett par veckor sedan, riktigt kul att va förbi gården och kolla in läget också :cool:
Skumpan i fråga var helt fantastiskt. Man hade förväntat sig en hård o vresig syra bomb, men istället öppnade den upp i rikliga lager av blommor tillsammans med maffig krug parfym.
Hade man gissat skulle jag trott att det var ett malo jäst vin, eftersom munkänslan redan från start är mjuk och relativt njutningsfull. Sjäklart är frukten och kärnan av vinet helt oförlöst, och syran är stor. Men allt är så snyggt ihopsatt, så välbalanserat, så mycket struktur och karaktär, mycket av allt som gör att det är förvånansvärt gott att dricka redan nu
Kul rapport! Låter nästan som man kan öppna en... verkar mycket trevligare än Vintage 02 som var närmast odrickbar vid släpp i min värld.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kul rapport! Låter nästan som man kan öppna en... verkar mycket trevligare än Vintage 02 som var närmast odrickbar vid släpp i min värld.
Yes drack den i duell faktiskt, vintage var mer vad man förväntade sig innan, stor käftsmäll, välstrukturerad, men bitande ung den gjorde nästan ont att dricka, men ack vikket kraftpaket att investera i för framtiden, men ja närmast odrickbar nu
 

Attachments

  • IMG_20170513_123229_888.jpg
    IMG_20170513_123229_888.jpg
    68,8 KB · Visningar: 180

Carlsson

Medlem
IMG_1773.JPG
Andre Clouet Brut Millesime 2008:Trevlig fräsch doft, och ju längre tid i glaset så kommer det fram mer och mer brödighet. Men vilken satans syra den bjuder på i munnen. Det gör nästan ont och är inte kul att dricka just nu. 2 flaskor kvar som får ligga länge.
 
Beställde hem och testade Marc Hebrart Premier Cru Selection som alla pratar om för att testa. Var ju riktigt bra grejer det där. Efter att ha fått barn för nån månad sedan har vi börjat smyga igång med skumpan lite försiktigt. Vi tänkte att vi börjar med det lite billigare när "mamman" får nöja sig med nåt glas. Så det har druckits Pierre Peters Cuvée de Réserve, Duval-Leroy Bdb och nu då Marc Hebrart. Måste säga att den sistnämnda vinner i hyfsat hård konkurrens med Duval-Leroy.
Pierre Peters tyckte jag var rätt svag. Hur som helst, Hebrart, sjukt god och pr*sv*rd, la en beställning på ett antal flaskor direkt.
 

LeChat

Medlem
IMG_7564.JPG

2004 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée
Vilmart Coeur de Cuvée är ju som bekant gott. När jag drack denna första gången för några år sedan så kändes den inte så speciell. Några år i källaren gör däremot skillnad. Idag får jag vibbar av 1995 Blanc des Millénaires! Rejält gott alltså med andra ord. :)
 

tobbe81

Medlem
en utav mina favorit kombinationer som höjer varandra till en ny nivå. vitchoklad utav bästa sort med nötter och mogen chardonnay.
doft gröna äpplen och grön mild citron
smak denna Mailly 02 är lite svår bestämd för dagen dricker ett glas nu öppnade flaskan igår, men nu känner jag krusbär och vinbär och lite oxiderad mognad, supergott och fräscht ivarjefall.
avslut bestämd men inte hård syra som är kittlande ren och dröjer sig kvar länge
93 P
18951147_10158880474050008_4275783804469902219_n.jpg
 

Pontus

Medlem
Jacques Selosse Initial (deg 2016-01-12). Fin doft av mogna äpplen, tropiska frukter, rostat bröd och kokos. Smaken är faktiskt ännu ett snäpp bättre med inslag av mogna äpplen, citrus, nötter och kola. Hög syra. Fyllig munkänsla, mycket frukt i mittpartiet, mineraler och viss grapefruktbeska i eftersmaken. Luft och ökad temperatur lyfter det ytterligare några snäpp på alla plan. Oerhört välgjort och trots att det är relativt utvecklat kan det nog finnas viss utvecklingspotential? Kraftfullt, men med bibehållen komplexitet och finess. 95p.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Toppen