Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack för tipset! Har du några flera bra sidor för Champagne (förutom Plus de Bulles, Millesimes & Enviedechamp)?

Jag fann denna sida i helgen https://www.vinatis.co.uk/ och beställde 12 flaskor som ett test. Någon som har erfarenhet?

Seriös handlare med billig frakt. Skickade fel en gång men de skickade om innan ett bud hämtade felleveransen vid dörren.

Sen finns det andra trådar för handelsfrågor.
 

Elvis

Medlem
Hade en champagnekompis på besök igår och temat var odlarskumpor. Jag korkade upp en Hebrart Rive Gauche Rive Droite 2008 och han en David Léclapart L'Artiste 2005. Hebrart påminner om Vilmart Coeur de Cuvée i stilen vilket innebär högsta betyg från mig. En väldigt trevlig bekantskap - jag köpte den på tips från någon här på forumet. Tack! L'Artiste var jättekonstig utan att vara defekt. En massa gräs och blöt kartong på näsan och ännu mer gräs i munnen. Rätt kort i eftersmaken. Jag har aldrig upplevt L'Artiste så här förut. Den blev bättre med luft men fortfarande skum.

Sedan korkade jag spontant upp en Jacques Selosse Initial degorgerad i januari 2016 (från senaste FVL-släppet). Vännen fick den blint och han är en väldigt bra blindprovare. Han tog direkt att det var Selosse men han tyckte att den var klart mer elegant än V.O. så han gissade på Les Carelles! Så bra var den faktiskt. Ett fantastiskt vin som blev kvällens klara vinnare. Jag tror inte ens att jag ville ha någon Initial i höstas utan fick den "påtvingad" som komplement till Selosse Rosé. Nästa gång kommer jag att köpa fler Initial!

IMG_9651.JPG
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hade en champagnekompis på besök igår och temat var odlarskumpor. Jag korkade upp en Hebrart Rive Gauche Rive Droite 2008 och han en David Léclapart L'Artiste 2005. Hebrart påminner om Vilmart Coeur de Cuvée i stilen vilket innebär högsta betyg från mig. En väldigt trevlig bekantskap - jag köpte den på tips från någon här på forumet. Tack! L'Artiste var jättekonstig utan att vara defekt. En massa gräs och blöt kartong på näsan och ännu mer gräs i munnen. Rätt kort i eftersmaken. Jag har aldrig upplevt L'Artiste så här förut. Den blev bättre med luft men fortfarande skum.

Sedan korkade jag spontant upp en Jacques Selosse Initial degorgerad i januari 2016 (från senaste FVL-släppet). Vännen fick den blint och han är en väldigt bra blindprovare. Han tog direkt att det var Selosse men han tyckte att den var klart mer elegant än V.O. så han gissade på Les Carelles! Så bra var den faktiskt. Ett fantastiskt vin som blev kvällens klara vinnare. Jag tror inte ens att jag ville ha någon Initial i höstas utan fick den "påtvingad" som komplement till Selosse Rosé. Nästa gång kommer jag att köpa fler Initial!

Visa bifogad bild 10322
Även 2010 från Hebrart är strålande bra! Aldrig tänkt på att Hebrart och Vilmart har något gemensamt!! Är själv inget fan av Vilmart. Till ditt försvar får man väl säga att Initial varierar en del mellan olika degorgeringar. Jan 2016 borde vara 2009/08/07.
 
Last edited:

Alpha

Medlem
Jag tycker de verkar vara dyra och ha ett ganska "slätstruket" utbud! Men Cristal 2004 (för 225 euro) kan kanske vara intressant för någon?

Vad köpte du för något?

Inget spännande, standarcuvéer från Pol Roger & Roederer. Flyttade till Barcelona för dryga två månader sedan och behöver bygga upp en bas igen.

Schysst fraktkostnad också, tack för tipset!
När du fått dina flaskor, skriv gärna i http://www.finewines.se/threads/rek...tips-och-diskussioner.3915/page-8#post-110351 om du tycker den var värd att handla fråN!

Ska försöka hinna med men fått leveransen nu och det gick både snabbt och professionellt. Kan rekommendera.
 
19260475_10154683393265949_8225916115580152822_n.jpg

Under helgen fortsatte projektet att hitta de bästa champagnerna under 300:- på Systembolaget. Denna gång provade jag tolv standardchampagner tillsammans med min privata vinklubb. Halvblind och tyst provning. 80% av medlemmarna är vana champagneprovare. Så här blev resultatet:
  1. NV de Saint Gall Tradition
  2. NV José Michel Brut
  3. NV Guy de Chassey Grand Cru
  4. NV Bonnaire Tradition
  5. NV Leclerc Briant Cuvée de Réserve
  6. NV Collet Brut
  7. NV A Viot Tradition
  8. NV Marc Hebrart Premier Cru Sélection
  9. NV Mercier Brut
  10. NV Vve Fourny Grande Réserve
  11. NV Castellane Brut
  12. NV Bouché Cuvée Réservée
Min personliga topp tre var 1. de Saint Gall. 2. Bonnaire 3. José Michel. Får säga att de Saint Gall var en högoddsare, om jag skulle gissat ordningen innan provningen hade jag sannolikt trott på Bonnaire, Leclerc-Briant och Marc Hebrart. Med det är ju därför blindprovningar är bäst.
 

Jos

Medlem
19260475_10154683393265949_8225916115580152822_n.jpg

Under helgen fortsatte projektet att hitta de bästa champagnerna under 300:- på Systembolaget. Denna gång provade jag tolv standardchampagner tillsammans med min privata vinklubb. Halvblind och tyst provning. 80% av medlemmarna är vana champagneprovare. Så här blev resultatet:
  1. NV de Saint Gall Tradition
  2. NV José Michel Brut
  3. NV Guy de Chassey Grand Cru
  4. NV Bonnaire Tradition
  5. NV Leclerc Briant Cuvée de Réserve
  6. NV Collet Brut
  7. NV A Viot Tradition
  8. NV Marc Hebrart Premier Cru Sélection
  9. NV Mercier Brut
  10. NV Vve Fourny Grande Réserve
  11. NV Castellane Brut
  12. NV Bouché Cuvée Réservée
Min personliga topp tre var 1. de Saint Gall. 2. Bonnaire 3. José Michel. Får säga att de Saint Gall var en högoddsare, om jag skulle gissat ordningen innan provningen hade jag sannolikt trott på Bonnaire, Leclerc-Briant och Marc Hebrart. Med det är ju därför blindprovningar är bäst.
Gött att ha en egen privat vinklubb! :)
 

akaSami

Livsnjutare
Fick testat Deutz BdB 2010 i helgen.
För mig kändes den aningn stängd ännu, men toner av grapefrukt, lime, gröna äpplen och päron letade sig fram i andra glaset som hälldes upp =)
I vanlig ordning finns det rikligt med syra, så med lite förhoppning bådar det gott framöver !
 

Elvis

Medlem
Hade släktmiddag hemma hos oss häromdagen och korkade upp tre flaskor champagne: Mumm de Cramant, Roederer Rosé 2008 och Vilmart Grand Cellier. Mumm de Cramant var knastertorr och inte alls så där gräddig som jag minns den (har inte druckit den på några år). Däremot var Roederer Rosé 2008 lika underbar som alltid med sina kolatoner medan Vilmart knep en klar andraplats.
 

Thomas

Medlem
Då var det dags att skriva mitt första inlägg på forumet. Lite nervöst då många här besitter en oerhörd kunskap på detta område, och jag lär mig mycket av er som skriver här. Nåväl här kommer några rader DSC_0123.JPG om denna champagne. Comtesse Marie de France 1998. Härligt gyllengul färg, lite klen mousse, men i både doft och smak härligt mogna röda äpplen som dominerar. En liten antydan till syra men den är väl integrerad och inte dominerande. Jag tyckte detta var en god champagne, som inte helt otippat påminner en del om Paul Bara 2002.DSC_0138.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då var det dags att skriva mitt första inlägg på forumet. Lite nervöst då många här besitter en oerhörd kunskap på detta område, och jag lär mig mycket av er som skriver här. Nåväl här kommer några rader Visa bifogad bild 10367 om denna champagne. Comtesse Marie de France 1998. Härligt gyllengul färg, lite klen mousse, men i både doft och smak härligt mogna röda äpplen som dominerar. En liten antydan till syra men den är väl integrerad och inte dominerande. Jag tyckte detta var en god champagne, som inte helt otippat påminner en del om Paul Bara 2002.Visa bifogad bild 10368
Välkommen och det gick ju hur bra som helst!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Då var det dags att skriva mitt första inlägg på forumet. Lite nervöst då många här besitter en oerhörd kunskap på detta område, och jag lär mig mycket av er som skriver här. Nåväl här kommer några rader Visa bifogad bild 10367 om denna champagne. Comtesse Marie de France 1998. Härligt gyllengul färg, lite klen mousse, men i både doft och smak härligt mogna röda äpplen som dominerar. En liten antydan till syra men den är väl integrerad och inte dominerande. Jag tyckte detta var en god champagne, som inte helt otippat påminner en del om Paul Bara 2002.Visa bifogad bild 10368

Välkommen till forumet! Presentera dig gärna kort i tråden Finewines medlemmar i fokus!

Kul med Comtesse -98, hade varit roligt att pröva! Inhandlad för längesen eller nyligen någonstans? Vanliga Paul Bara 2002 tycker jag har haft en oerhörd flaskvariation; några har varit riktigt bra medan vissa legat på gränsen eller till och med varit defekta. Har haft sämre än 50% hit-ratio på den tyvärr! =(
 

Thomas

Medlem
Välkommen till forumet! Presentera dig gärna kort i tråden Finewines medlemmar i fokus!

Kul med Comtesse -98, hade varit roligt att pröva! Inhandlad för längesen eller nyligen någonstans? Vanliga Paul Bara 2002 tycker jag har haft en oerhörd flaskvariation; några har varit riktigt bra medan vissa legat på gränsen eller till och med varit defekta. Har haft sämre än 50% hit-ratio på den tyvärr! =(
Köpte tre stycken i år från en handlare i Italien. Köpte även flertalet Paul Bara 2002 från systemet och har än så länge inte haft några flaskor av bristande kvalitet. Alla har varit goda för det ändå ganska blygsamma priset. Enligt mitt tycke en champagne som inte behöver lagras för att bli drickduglig.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Köpte tre stycken i år från en handlare i Italien. Köpte även flertalet Paul Bara 2002 från systemet och har än så länge inte haft några flaskor av bristande kvalitet. Alla har varit goda för det ändå ganska blygsamma priset. Enligt mitt tycke en champagne som inte behöver lagras för att bli drickduglig.

Kul, och roligt att du fått bra flaskor av PB -02! Håller helt med om att det är i ett bra drickfönster just nu, som så många andra 2002:eek:r!
 

Thomas

Medlem
Kul, och roligt att du fått bra flaskor av PB -02! Håller helt med om att det är i ett bra drickfönster just nu, som så många andra 2002:eek:r!
Hoppas jag får bättre hit ratio än vad du har fått. Annars får jag räkna med ett antal dåliga flaskor framöver. Så här i sommartid så tenderar konsumtionen att öka lite, och tanken var att PB 2002 skulle bli lite av hus champagne eftersom den är så tillgänglig.
 

ChristianB

DipWSET
Nu blir det till att svära i kyrkan... ;) Det blev ett par flaskor bubbel igår förstås, båda serverade blinda från @Daniel B!

Glas 1:
Härligt stickig fräschör direkt på näsan, med väldigt fin frukt (viss kartighet i äpplena) med aromer av vit persika, vita äpplen, vita blommor och bröd. Tanken drog åt PN/PM-dominerat vin... På tungan blev det dock Chardonnay-känsla med mer av de friska, lätt omogna äpplena, vit persika, citronskal, vita blommor, brioche, riktigt ljust kaffe.
Hög och fräsch syra, uppenbart svalt klimat med knappt mogna druvor. Drack ju en 2008 Pol Roger härom dagen och den här drog åt samma håll, fast utan det där mineralsteniga stråket som jag uppskattar i bättre bubbel! Så gissningen föll på ännu en 2008 fast inte riktigt i klass med PR. ;)
Facit: NV Nyetimber Brut! Löjligt bra faktiskt och spöar lätt en hel del champagne!

Glas 2:
Stora bubblor i glaset, till och med skum på ytan som inte riktigt lägger sig. Öppen, tillgänglig doft med mogna äpplen, mogen citron, persika och en dos toast, men inte så där väldigt mycket mer... I munnen är det skummigt och storbubbligt, inte alls i samma stil som Nyetimber. Mer av den mogna frukten, mer rostat bröd, med en lång ton av citron ("lemony") i eftersmaken.
Hög syra, aningen endimensionellt i mitt tycke; det var svårt att säga något som stack ut och satte det på kartan. Lite för öppen och "flabbig" frukt så stick i stäv med övriga så gissade jag på utanför Champagne.
Facit: 2008 Damien Hugot BdB Brut. Skam. Det vin som är så hypat här på forumet och det står inte ens pall mot en icke-champagne. Kan möjligen ha varit en dålig flaska, kan vara mitt smaksinne som inte är på topp, men jag lägger alla röster på Nyetimber i den här duellen. :D
 

Ekdahl

Medlem
Nu blir det till att svära i kyrkan... ;) Det blev ett par flaskor bubbel igår förstås, båda serverade blinda från @Daniel B!

Glas 1:
Härligt stickig fräschör direkt på näsan, med väldigt fin frukt (viss kartighet i äpplena) med aromer av vit persika, vita äpplen, vita blommor och bröd. Tanken drog åt PN/PM-dominerat vin... På tungan blev det dock Chardonnay-känsla med mer av de friska, lätt omogna äpplena, vit persika, citronskal, vita blommor, brioche, riktigt ljust kaffe.
Hög och fräsch syra, uppenbart svalt klimat med knappt mogna druvor. Drack ju en 2008 Pol Roger härom dagen och den här drog åt samma håll, fast utan det där mineralsteniga stråket som jag uppskattar i bättre bubbel! Så gissningen föll på ännu en 2008 fast inte riktigt i klass med PR. ;)
Facit: NV Nyetimber Brut! Löjligt bra faktiskt och spöar lätt en hel del champagne!

Glas 2:
Stora bubblor i glaset, till och med skum på ytan som inte riktigt lägger sig. Öppen, tillgänglig doft med mogna äpplen, mogen citron, persika och en dos toast, men inte så där väldigt mycket mer... I munnen är det skummigt och storbubbligt, inte alls i samma stil som Nyetimber. Mer av den mogna frukten, mer rostat bröd, med en lång ton av citron ("lemony") i eftersmaken.
Hög syra, aningen endimensionellt i mitt tycke; det var svårt att säga något som stack ut och satte det på kartan. Lite för öppen och "flabbig" frukt så stick i stäv med övriga så gissade jag på utanför Champagne.
Facit: 2008 Damien Hugot BdB Brut. Skam. Det vin som är så hypat här på forumet och det står inte ens pall mot en icke-champagne. Kan möjligen ha varit en dålig flaska, kan vara mitt smaksinne som inte är på topp, men jag lägger alla röster på Nyetimber i den här duellen. :D
Kul. Inte första gången Nyetimber spöar bättre Champagne. Har själv bara druckit Hugot -06 ett par gånger men den är för mig en 92 poängare. Helt enkelt dags att pröva Nyetimber själv, har den på min köpa lista.

Har också en Furleigh 2010 liggande för provning, någon som provat?
 
Last edited:
Toppen