Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jimmy A

Medlem
Michel Genet Biographie 2008
IMG_2312.JPG

En 2008 som känns mer i drickfas just nu än tex Damien Hugot 2008. Små blyg doft med med gula päron, persika och lite blommiga toner. Frisk och balanserad smak utan den skarpa 08 syran. Mer finstämd än kraftfull.
Den mest tillgängliga 08 hittills. Blir 89 poäng.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter att ha sorterat och packat upp vin och svurit över alla presentförpackningar som vissa viner kommer i var det dags för lite provning. Fick hjärtat i halsgropen när jag kom på att mina två medhavda viner hade glömts bort i frysen.:eek: Ingen fara dock även om de var i kallaste laget inledningsvis...

2017 juni EVS.jpg


Grongnet 2010 SC
Äpple och lite nöt på näsan med lime och rabarber på smaken. Låter gott på pappret men gissade trist vintage 08 med tanke på syran. Ännu en SC som inte imponerar.

Alfred Gratien Paradis 2008
Tidigare solera men nu årgång och när @Mattias S ger höga poäng på skumpa måste det testas (lägger dessutom alltid till 5 poäng för att kalibrera till min egen smak ;)). Torkade frukt och äpplen på nosen. I smaken mycket Granny Smith och lite vanilj. Inte alls fataktig som jag mindes soleran utan ett riktig friskus! Riktigt bra men alldeles för ungt. Tredje 08an tillsammans med Belle och André Jacquart som måste lagras.

Tredje bästa vin för mig med grym potential. Inköp anbefalles.

Paul Déthune l'Ancienne 2008
Träolja typ terpentin tillsammans med honungsmelon på näsan med lite oxiderad fatkänsla. Smakade som PN från Ambonnay, dvs kraftig maskulin smak. Väldigt balanserad och mogen smak så med tanke på flaskan var det helt omöjligt att tro att det var en 08a. Några gissade äldre och lurades av odlarstilen, själv gissade jag 2011 och Dethune efter lite hjälp.

Står på hemsidan att Ancienne är malojäst till skillnad från Gratien så det förklarar skillnaden i syra. Gott men inte fantastiskt och blev lite besviken då jag har för mig att @Emanuel hissat denna eller var det 2011?

Henri Billiot Laetitia (solera deg 2012)
Var några år sedan jag testade denna och var nyfiken. Tropiska toner med mango och även lite banan. Fatad och lätt oxiderad med bra balans. Har en hel del kvalitativa drag men det är en något besvärande restsötma som ligger och spökar i bakgrunden. Läser att det är 11 g socker vilket kanske är lite onödigt mycket i en solera. Hur mycket är det i Substance?

Trots det ändå näst bästa vin för mig.

De Meric 1996
Rätt mogen skumpa med lite mandel. Balanserad men lite trött vilket gjorde att jag gissade 95 av enklare slag. Ytterligare en 96a som lurar en (ingen gissade 96). Syran har verkligen klingat av i de enklare vinerna och de verkar peaka nu.

Dom Ruinart Rosé 2002
Wow! Känner direkt på näsan att det är något utöver det vanliga. Svamp och choklad i massor. Lång eftersmak med lite apelsin i avslutet. Helt fantastisk och kvällens överlägset bästa vin enligt samtliga. Prickade väldigt rätt i mina gissningar men hade ändå fått 0 p. Identifierade det som någon av munkarna Perignon eller Ruinart och aningen 02 eller 04. Gissade naturligtvis Dom Perignon 2004. :oops: I efterhand vet jag att första gången jag fick Dom Ruinart Rosé 96 så var jag också inne på Dom Perignon...

Fantastiskt vin och ett bättre val än Dompa. Kvalitén är minst lika bra och priset bättre. Gäller åtminstone för 96 och 02 som är de enda Dom Ruinart Rosé jag testat. @Sörplarn boka denna till nästa år.

Telmont 1976
Övermogen dyr skumpa. Bra årgång av sämre producent säljer med marknadsföring. Tog inga anteckningar och drack inte mycket. Kanske dålig flaska men jag tänker inte köpa och testa.

Min rangordning:
  1. Dom Ruinart Rosé 2002
  2. Laetitia
  3. Gratien 2008
  4. Dethune 2008
  5. De Meric 1996
  6. Telmont 1976
  7. Grongnet 2010
 

Mattias Schyberg

Administratör
Alfred Gratien Paradis 2008
Tidigare solera men nu årgång och när @Mattias S ger höga poäng på skumpa måste det testas (lägger dessutom alltid till 5 poäng för att kalibrera till min egen smak ;)). Torkade frukt och äpplen på nosen. I smaken mycket Granny Smith och lite vanilj. Inte alls fataktig som jag mindes soleran utan ett riktig friskus! Riktigt bra men alldeles för ungt. Tredje 08an tillsammans med Belle och André Jacquart som måste lagras.
Jag har inte lidit av överdriven ungdom när jag har druckit det, men visst tusan måste det finnas mängder av potential. :)
 

Thomas

Medlem
DSC_0152.JPG DSC_0151.JPG
Blev två goda Champagner under denna midsommarhelg. Orpale 2002 blev den klara vinnaren mot Veuve Clicquot Vintage 2008. Orpale 2002 hade en frisk fruktig citrus dominerande doft med en rökighet som nästan tog tankarna till en whisky. Väldigt trevligt tyckte jag. I munnen var det även här en frisk citrus dominans, med en viss fruktighet. Påtaglig syra men inte för dominerande. Helt klart helgens vinnare och resterande flaskor får ligga kvar och gotta till sig i det numera alldeles för lilla vinlagringsskåpet. Veuve Clicquot var ett medelmåttig vin utan det djup och mognad Orpalen kunde uppvisa. Kändes tunnt och intetsägande, hoppas att några års lagring gör susen för resterande flaskor.
 

tobbe81

Medlem
Kebabpizza och de nästan sista glaset selosse rosechampagne deg 11oktober 2016
när det krävs karaktär till att försöka att få två goda ting till att bli tre. Som kock så eftersöker man alltid nya dryckeskombinationer och smaker, men ibland går det lite väll överstyr och när vinet tar över och dödar pizzan fullständigt. Jag är ev den enda människan som har prövat denna kombination utav mat och dryck tillsammans ;).
En längre rapport om min semester här ifrån Cannes kommer senare i veckan här på forumet för er som inte har Instagram och följer mig där.
19399900_10158967211955008_7384601710779736485_n.jpg
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kebabpizza och de nästan sista glaset selosse rosechampagne deg 11oktober 2016
när det krävs karaktär till att försöka att få två goda ting till att bli tre. Som kock så eftersöker man alltid nya dryckeskombinationer och smaker, men ibland går det lite väll överstyr och när vinet tar över och dödar pizzan fullständigt. Jag är ev den enda människan som har prövat denna kombination utav mat och dryck tillsammans ;).
En längre rapport om min semester här ifrån Cannes kommer senare i veckan här på forumet för er som inte har Instagram och följer mig där.
Visa bifogad bild 10388

Haha, KUNGLIGT!
 

Elvis

Medlem
Är det någon som vet vad det är för årgångsblandning i Grand Siècle nu? Jag drack den igår när jag flög första klass med Swiss och det var nog den bästa Grand Siècle jag smakat. Jag vet att de sålde 2002/1999/1998 för något år sedan men de borde väl ha bytt eller?

I vilket fall som helst en väldigt bra champagne. Lite rostad som en Dompa, bra frukt och syra. Ett stort vin och fullt i klass med de bästa prestigerna vilket jag inte tycker att Grand Siècle brukar vara.
 

Elvis

Medlem
Moët & Chandon Brut Imperial på ett kundevent här i Sao Paulo. Det är sällan jag dricker standard-Moët (endast tredje gången på tre år) men jag måste säga att den är fullt njutbar när man går runt och minglar med ett flöjtglas i handen.
 

MartinE

Medlem
Är det någon som vet vad det är för årgångsblandning i Grand Siècle nu? Jag drack den igår när jag flög första klass med Swiss och det var nog den bästa Grand Siècle jag smakat. Jag vet att de sålde 2002/1999/1998 för något år sedan men de borde väl ha bytt eller?

Jag har missat att det släppts en Grand Siècle baserad på 02/99/98! Jag vet däremot att 02/99/97 släpptes 2013 och att den efterföljdes under 2015 av 04/02/99. Det borde dock ha kommit en ny blandning efter det!

Det är sällan jag dricker standard-Moët (endast tredje gången på tre år) men jag måste säga att den är fullt njutbar när man går runt och minglar med ett flöjtglas i handen.
Det är helt klart ett välgjort och lagringsdugligt vin med överdrivet dåligt rykte! Sedan är den ju inte särskilt spännande och finns det andra alternativ väljer man nog det... :)
 

MartinE

Medlem
Går det att se numera?
Fick en flaska i present i år, och har ingen aning vilka årgångar den innehåller.
Såvida de inte börjat med det alldeles nyligen: tyvärr inte. Och det är ju bara så j**la dumt! :raseri:

Eftersom de heller inte har vett att skriva ut degdatum har man ju, som i ditt fall, ingen som helst aning när man bör dricka sin flaska!
 

tobbe81

Medlem
efter 9 dagar i Cannes kommer här min rapport om vad jag fick i mig

egly-ouriet 2006
doft :smör,nötter,karamell,nougat
smak omogen passionsfrukt med bra och jäkla harmonisk syra den bästa 2006 jag har prövat 95P kommer nog bli magiskt med 5-10 års lagring kommer i BS istället för 2005 i slutet på augusti
19554019_10158993434600008_7108676746563508279_n.jpg
19554225_10158993434815008_6897560603367190337_n.jpg


De sousa 3A 50% CH från Avize 25%PN från AY 25%PN från Ambonnay mise en bouteille 10-07-14 deg 15-01-16
krut fläder viol man känner fatlagringen tydligt inte så farlig hög syra som man kunde tro väldig fin och balanserad 93P
19511581_10158993434695008_8434088180355552567_n.jpg


Billecart-salmon brut rose 40%CH 30%PN 30%PM
doft utav honungsmelon och färska kantareller , bra bet utav grape och rödabär lite tunn syra och på slutet syrliga godisremmar.
en helt ok nv rose kontra vad vam får för priset 90P
19553837_10158993434930008_1217365856878936984_n.jpg


Selosse rose deg 11-10-16
doft jordgubbar hallon svartavinbär kryddig och lite nötsmak
sjukt stor rund och härlig smak med massa bryggor och lager på lager utav allt från doften samt romrussin
och på slutet ett härligt stänk utav havssalt och massa mörk choklad och en del fat. 95P
19598517_10158993435095008_8380844609167777713_n.jpg


Egly-ouriet les vignes de vrigny 100% PM deg 1 juli 2016
Svår beskriven då man inte har prövat någon 100% PM champagne förut
doft känner mycket rabarber gröna krusbär lite drag utav vanilj
smak känner mest gröna vegetativa toner främst grön paprika och grön sparris och lite kalk och krita
stenhård och tuff syra utan att den blir sådär obehaglig skarp som vissa 2008 har nu 92P
19260678_10158993435275008_727834297441343413_n.jpg
19598664_10158993435470008_8688525010477491415_n.jpg

Detta var drycken maten som jag lagade kommer imorgon .
glasen på bilden är Lehmann grandchampange 41cl
och tack till dig @Helen för pratstunden igår i butiken
 
Last edited:

Jimmy A

Medlem
Amazone de Palmer
IMG_2352.JPG

Det här var klart ett snäpp upp från vanliga 08 jag drack för några veckor sen. Torkad frukt på näsan. Typ dadlar och russin med en rolig rökig ton som ligger och lurar. Den blommade ut ordentligt efter ca 1 timme i glaset.
Super små bubblor och fin frukt och syra samt en lång avslutning gör att detta blev riktigt gott.
 

Daniel A

Administratör
DSC_1974.JPG


(2008) Vouette & Sorbée, Fidèle

Deg. 04-10-10. 100 % pinot noir.
Mycket insmickrande doft. I brist på bättre ord för “mineral” säger jag: stenbrott / grustag. Tydliga men rena oxiderade toner: nötter, kryddskåp, bokna äpplen och “höstlöv”. Finns en tydlig blommighet (dålig på växtriket, men en dag i en botanisk trädgård skulle nog resultera i namnet på rätt blomma), och en del frukt i bakgrunden (citron, äpplen). På tungen följer de oxiderade tonerna med, citronen är kvar, men det tillkommer en hel del röda syrliga bär. Bubblorna är väldigt tillbakadragna. Mycket torrt, och även om syran känns något polerad av ålder så är den fortfarande hög. Mycket komplext, mycket gott! En champagne i min stil, och en solklar cementering av Vouette & Sorbée som en av mina favoritproducenter! 92p.

Dracks på ett sommarlugnt Grand i Lund, för det helt överkomliga priset 1100 kr. Ligger man efter med den egna källaren är det bara att hosta upp lite extra pengar för att dricka saker i bra drickfas. :cigarr:
 

matage

Medlem
Pierre Péters l'Esprit 2008. Härlig årgång av l'Esprit och en 2008:a som är väldig trevlig redan nu. Drack den med min fru och mina föräldrar så jag gjorde inga djupare analyser men tyckte mig känna lite mentol på näsan.
Visa bifogad bild 10472
Kul att höra att den börjar öppna upp.
Allt jag läst tidigare har varit "glöm den länge" men jag är lite nyfiken på att bryta en av lådorna för att testa ;)
 
Toppen