Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne millésimé 2009 (allmän diskussionstråd om årgången)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Precis som jag så har säkert de allra flesta vänner av Champagne ägnat det senaste året eller så åt att frenetiskt köpa upp sig på så mycket Champagne som man bara kunnat hitta från demonåret 2008.
Men, i skuggan av detta finns ju årgång 2009 ute på marknaden och vad jag förstår så verkar även en del producenter välja att släppa sin nollnia före sin nollåtta.
Vad tycker Ni om årgången, skall man plocka på sig bara sådär lite lagom för att inte få störande hål i vertikalerna och parallellt fortsätta att köpa alla nollåtta som fortfarande finns tillgängliga eller är nollniorna såpass bra att man skall bereda dem lite större plats i källaren?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Precis som jag så har säkert de allra flesta vänner av Champagne ägnat det senaste året eller så åt att frenetiskt köpa upp sig på så mycket Champagne som man bara kunnat hitta från demonåret 2008.
Men, i skuggan av detta finns ju årgång 2009 ute på marknaden och vad jag förstår så verkar även en del producenter välja att släppa sin nollnia före sin nollåtta.
Vad tycker Ni om årgången, skall man plocka på sig bara sådär lite lagom för att inte få störande hål i vertikalerna och parallellt fortsätta att köpa alla nollåtta som fortfarande finns tillgängliga eller är nollniorna såpass bra att man skall bereda dem lite större plats i källaren?
-08 är ju givet köp! de -09 jag druckit har inte varit jätteroliga. jag tror nästa roliga år blir -12 men det är bara min spådom av vad tesumpen säger.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-08 är ju givet köp! de -09 jag druckit har inte varit jätteroliga. jag tror nästa roliga år blir -12 men det är bara min spådom av vad tesumpen säger.
Men har inte tiorna också sagts vara en bra årgång?
-Lustigt att det alltid är jämna år på nollnolltalet som varit bra? Kanske druvorna har någon OCD och mognar bättre på jämna siffror...
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Initialt var jag ganska imponerad av 2009, men jag måste säga att känslorna svalnat en del på sistone. Inte så att jag tycker det är en direkt dålig årgång, men kanske i nivå med 1999 eller 2000. Då tycker jag att 2010 känns klart bättre i dagsläget.

Så, för att besvara din fråga @Emanuel: Fortsätt köpa alla 08or du kan se, men nöj dig med dina favoriter när det kommer till 2009!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Men har inte tiorna också sagts vara en bra årgång?
-Lustigt att det alltid är jämna år på nollnolltalet som varit bra? Kanske druvorna har någon OCD och mognar bättre på jämna siffror...
När det gäller -09 och -10 är det så att många producenter bara kommer göra en av årgångarna. Kvalitetsmässigt tror jag det blir svårt att hitta en -09 eller -10 som överträffar -08.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Så, för att besvara din fråga @Emanuel: Fortsätt köpa alla 08or du kan se, men nöj dig med dina favoriter när det kommer till 2009!
Jo, börjar bli lite tjatigt att köpa nollåtta men man har ju alltid för lite på magnum så man får sikta på det under nästa år... Större är ju alltid bättre.
Jag har ett starkt minne av att 2015 ska vara ett rentav episkt år. ;) http://www.thedrinksbusiness.com/2015/10/champagnes-2015-vintage-almost-too-good/
-Har sett den förut, fy fan så dumt...
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
När det gäller -09 och -10 är det så att många producenter bara kommer göra en av årgångarna. Kvalitetsmässigt tror jag det blir svårt att hitta en -09 eller -10 som överträffar -08.
Dottern är ju född 2013 så jag hade ju hoppats mycket på den årgången men där verkar det också kört... Får väl köra noggrann selektering och bara magnum för att klara 20 år i källaren på den årgången...
 

MartinE

Medlem
-Har sett den förut, fy fan så dumt...
Tyvärr är det där en allt för vanlig inställning bland de stora husen. Det viktigaste när det gäller standardchampagnen är att kvalitén ska vara jämn över åren - inte att den ska vara så bra som möjligt!

Idiotin bakom detta tankesätt var ju anledningen till att Jacquesson tänkte om för ett tiotal år sedan och skapade sin 700-cuvée.
 

ChristianB

DipWSET
Tyvärr är det där en allt för vanlig inställning bland de stora husen. Det viktigaste när det gäller standardchampagnen är att kvalitén ska vara jämn över åren - inte att den ska vara så bra som möjligt!

Idiotin bakom detta tankesätt var ju anledningen till att Jacquesson tänkte om för ett tiotal år sedan och skapade sin 700-cuvée.
Är det här alltså en ledtråd till att man inte ska köpa huscuvéerna, utan istället fokusera på enskilda bra årgångar, specialbuteljeringar, osv?
 

MartinE

Medlem
Är det här alltså en ledtråd till att man inte ska köpa huscuvéerna, utan istället fokusera på enskilda bra årgångar, specialbuteljeringar, osv?
Standardcuvéerna är per definition framtagna för massmarknaden. Är man intresserad av vin föredrar man nog de övriga alternativen du lyfter fram, ja. Måste man välja köper man hellre det mer specifika alternativet!

Samtidigt: jag tycker man bör ha druckit standardvinerna också, det är framförallt då man lär sig uppskatta de andra alternativen. Dessutom är många av dem, trots allt, välgjorda viner!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Dottern är ju född 2013 så jag hade ju hoppats mycket på den årgången men där verkar det också kört... Får väl köra noggrann selektering och bara magnum för att klara 20 år i källaren på den årgången...
Galloni om 2014 och 2013. Although Chardonnay is on average stronger than Pinot opinions of the vintage vary widely, even in the Côte des Blancs. As usual Anselme Selosse provides one of the most insightful views I heard: “Vintages 2013 and 2014 gave us completely different conditions. In 2013, we had rain and bad weather during the flowering, which lowered yields naturally, and then a perfect July and August with warm, sunny days. Two thousand fourteen was another story. Weather during flowering was dry, warm and virtually perfect. Yields were a good 10% higher than normal, but July and August were cold, wet and rainy. The 2014s aren’t bad, but they are the result of a year in which roots did not have to go very deep for nutrients, and thus the imprints of terroir are much less evident than they are in 2013.”

Rodolphe Péters is a bit more positive, calling 2014 better than the sunny, radiant 2012, but not as good as 2013, a year in which both ripeness and acidity are high at this address. That optimism is echoed by Didier Depond at Salon, where 2014 will be declared. The Salon vins claires I tasted were quite beautiful. Taittinger will bottle a 2014 Comtes de Champagne, although Pierre-Emanuel Taittinger cautions that production will be limited. Lastly, Krug Chef de Caves Eric Lebel is quite optimistic about the prospects for the Clos du Mesnil, which looks to be the only vintage Champagne Krug will release in 2014.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har inte provat så många 09or och kommer inte göra det heller. Känns som en riktigt trist och varm årgång. När jag fick Roederer Rosé 09 blint gissade jag på 03. Därmed inte sagt att de inte kan drickas, personligen har jag inget emot lite udda årgångar när vinerna är unga. Detta då de oftast är mer harmoniska enligt mitt tycke.

Men att köpa för att lagra känns uteslutet om man tvingas prioritera vilket alla måste antingen av ekonomiska eller utrymmesskäl.

När det gäller jämna årgångar så håller regeln förvånansvärt bra även längre tillbaks med några få undantag som 79,85,89,95.
 

Per Stade

Lege artis
Ärligt talat då förstår jag inte riktigt varför du överhuvudtaget funderar på att köpa 2009.
Det finns massor av äldre årgångar att köpa även i Sverige, framförallt från årgångarna 2002 och 2004. Särskilt är det väl en del Special Club, som verkar intressanta till rimligt pris. Och till och med enstaka flaskor från 1996 men där kostar de mer.
2004 är ofta drickbara redan och 2002 kan du troligen öppna 6 år tidigare än ditt lager av 2008.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Galloni om 2014 och 2013. Although Chardonnay is on average stronger than Pinot opinions of the vintage vary widely, even in the Côte des Blancs. As usual Anselme Selosse provides one of the most insightful views I heard: “Vintages 2013 and 2014 gave us completely different conditions. In 2013, we had rain and bad weather during the flowering, which lowered yields naturally, and then a perfect July and August with warm, sunny days. Two thousand fourteen was another story. Weather during flowering was dry, warm and virtually perfect. Yields were a good 10% higher than normal, but July and August were cold, wet and rainy. The 2014s aren’t bad, but they are the result of a year in which roots did not have to go very deep for nutrients, and thus the imprints of terroir are much less evident than they are in 2013.”

Rodolphe Péters is a bit more positive, calling 2014 better than the sunny, radiant 2012, but not as good as 2013, a year in which both ripeness and acidity are high at this address. That optimism is echoed by Didier Depond at Salon, where 2014 will be declared. The Salon vins claires I tasted were quite beautiful. Taittinger will bottle a 2014 Comtes de Champagne, although Pierre-Emanuel Taittinger cautions that production will be limited. Lastly, Krug Chef de Caves Eric Lebel is quite optimistic about the prospects for the Clos du Mesnil, which looks to be the only vintage Champagne Krug will release in 2014.

Skall man tro Anselme så låter ju 2013 som ett bra år med lågt skördeuttag och bra mognad om jag förstår det rätt så då finns det ju kanske hopp för att dottern får dricka bra skumpa från sitt födelseår när hon blir stor i alla fall...

-Om hon nu kommer till att uppskatta Champagne... Men annars får jag väl bjuda över hela forumet så blandar vi Sangria på hela skiten... Schkål!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
2004 är ofta drickbara redan och 2002 kan du troligen öppna 6 år tidigare än ditt lager av 2008.
Touché, men jag köper faktiskt lite äldre årgångar också även om det blivit ohemult mycket nollåtta på sistone...
Men vänta du bara tills de kommer i perfekt drickfönster... Då är det min tur att skina med retfulla forumposter som Oj, vad himlarns god den är, jag är glad att jag tog i lite extra där på gamla nolltiotalet och råkade beställa 76 magnum istället för tre som jag först hade tänkt...
 
Toppen