Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne och bubbel för Nyårsafton

akaSami

Livsnjutare
Hej alla härliga Vin-entusiaster!

Har ni som jag upptäckt att 2015 lider mot sitt slut, bara en månad kvarstår av detta år och vad betyder detta?
Ja säker massa saker som kanske betyder mer eller mindre för somliga.
Men en sak går ju inte att undgå, det skall drickas champagne på nyårsafton, och med största sannorlikhet måste något beställas från vårt kära SB BS =)
Vad har ni planerat att korka upp på nyår? Några bra tips i blandade prisklasser vore trevligt om vi kan dela med oss av .
Jag är av den sorten som älskar att testa nya viner och producenter så var inte blyga !

Själv lutar det åt att testa Philipponnat Grand Blanc 2006 till fördrinken inför middag sedan för att skåla in det nya året med Charles Heidsieck Brut Réserve.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag är inte speciellt erfaren inom champagne, men jag har betydligt bättre viner 2015 än vad jag hade 2014.
Förra året stod det en trött gubbe på Systembolaget och rekommenderade ett mousserande vin som "nästan är som champagne" för 149kr.
Jag var nog väldigt naiv och blåögd. Mitt vin hamnade i slasken och så fick jag snylta på mammas champagne.
Till det här året så har jag det bättre, förhoppningsvis mycket bättre med följande;

2006, Drappier Grande Sendrée
2008, Drappier Millésime Exception
NV, Drappier Carte D'or
Louis Roederer brut premier champagne
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är av den sorten som älskar att testa nya viner och producenter så var inte blyga !
Du har dock redan begränsat urvalet ganska rejält när du anger en ynka region för mousserande viner. ;)

För övrigt anser jag att det är bortkastat att öppna något speciellt vid tolvslaget, då man mest troligt är lite väl avtrubbad vid denna tidpunkt och troligtvis inte kan känna speciellt många subtila nyanser i detta tillstånd (vanligtvis dricker man det ute i kylan dessutom). Satsa hellre på ett knakelibrakarbubbel (eller flera) under den tidiga kvällen och öppna något enklare bubbel vid tolvslaget. :)

Själv hade jag lätt kunnat tänka mig en trevlig Moscato d'Asti att skåla in året med. Perfekt med lite sötma i nyårskylan dessutom, men det är nog inte många som håller med mig här misstänker jag...
 

Gurto

Medlem
Du har dock redan begränsat urvalet ganska rejält när du anger en ynka region för mousserande viner. ;)

För övrigt anser jag att det är bortkastat att öppna något speciellt vid tolvslaget, då man mest troligt är lite väl avtrubbad vid denna tidpunkt och troligtvis inte kan känna speciellt många subtila nyanser i detta tillstånd (vanligtvis dricker man det ute i kylan dessutom). Satsa hellre på ett knakelibrakarbubbel (eller flera) under den tidiga kvällen och öppna något enklare bubbel vid tolvslaget. :)

Själv hade jag lätt kunnat tänka mig en trelig Moscato d'Asti att skåla in året med. Perfekt med lite sötma i nyårskylan dessutom, men det är nog inte många som håller med mig här misstänker jag...

Håller helt med om att inte spara bästa skumpan till tolvslaget. Det är slöseri när man är lite småseg och det är kallt som fan ute. Förra året blev den bästa skumpan istället fördrink.
 
Trådskapare
akaSami

akaSami

Livsnjutare
@Mattias S , Anledningen till den begränsade regionen är helt personlig smak ;) och vill jag ha champagne så köper jag inte annat!
skall dock tilläggas att det mkt väl finns fina andra mousserande på marknaden, *host* men det är ju inte champagne.
Vad gäller sötare bubbel som Moscato d'Asti så är det inte något för mig tror jag. jag tycker att det kräver något sött tilltugg och skålen blir som du själv skriver med största sannolikhet utomhus.
 

Silex

Medlem
Instämmer att man bör dricka det bästa till fördrink (alternativt till maten, om man vill ha champagne då). Sedan kan man ju dricka champagne även vid midnatt om man vill det. Jag tycker dock att om man har en begränsad budget så bör merparten gå till att få något riktigt bra tidigare på kvällen. @akaSami om du inte är rädd att eventuellt betala lite överpriser så startar en ny vinauktion (Stockholms auktionsverk) nu i dagarna och där finns mycket bra inför nyår. Varför inte en Salon -95 på magnum? @Elvis brukar skriva ihop lite köptips på sin blogg vad gäller champagner på auktionerna.
 

Juhani

Medlem
Håller Charles Heidsieck brut reserve högre än Philipponnat grand blanc 06, däremot duger oftast nått lite billigare vid 12 slaget, brukar köra nån billigare champagne.
Svårt att ge rekommendationer då jag inte riktigt vet vilka Champagner du håller högt eller hur mycket du vill lägga.

Om du inte provat så mycket äldre skumpa och vill hålla dig någorlunda inom prisklassen du nämnde på flaskorna innan bör du testa Pannier Egerie 1989 som släpps imorrn för 850kr.
Är ni fler som dricker är magnum flaskor att rekommendera då det är festligare och de utvecklas bäst, här är några tips mellan 800-1400kr, (från bra år):
Palmer & Co millesime 2002, Bruno Paillard BdB 1999 och Chateau de Bligny BdB 1995 som dock ligger lite för högt i pris.

Mina dyrare tips får bli:
Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995, riktigt bra och med mognad.
Jacques Selosse som släpps nu i början på december och trots att de vinner på lagring så är de bra redan som unga, speciellt Substance.

Mvh
 

Carlsson

Medlem
Jag har hittils införskaffat Pol Roger vintage 2002 & 2004 och en Dom Perignon 2006. Har planer att köpa några fler flaskor. Lutar åt:
Louis Roederer vintage 2008
Louis Roederer Rose 2010
Krug GC

Vet inte hur jag ska lägga upp det än, får återkomma när det börjar närma sig.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag har hittils införskaffat Pol Roger vintage 2002 & 2004 och en Dom Perignon 2006. Har planer att köpa några fler flaskor. Lutar åt:
Louis Roederer vintage 2008
Louis Roederer Rose 2010
Krug GC

Vet inte hur jag ska lägga upp det än, får återkomma när det börjar närma sig.
Alla är trevliga flaskor att fira in det nya året med! Fast jag skulle nog hoppa 10 Rose och köpa 2 flaskor 08!!
 
Toppen