Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne – överprisat vin gjort på mediokert sockrat basvin?

M

Mouton

Krug 2002? Vill klargöra direkt detta är min personliga åsikt!! Ett sockrat från början högst mediokert vitt stilla för 2200??? Påminner igen om att detta är min egna personliga åsikt.. Admin behöver ej gå bananas:):)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Krug 2002? Vill klargöra direkt detta är min personliga åsikt!! Ett sockrat från början högst mediokert vitt stilla för 2200??? Påminner igen om att detta är min egna personliga åsikt.. Admin behöver ej gå bananas:):)
Du får självklart tycka vad du vill. Alla har rätt till sin åsikt. Jag är mest imponerad att du har haft chansen att dricka basvinet som använts i Krug -02 och dessutom dömt ut det som mediokert (det kräver ju att ha viss koll på hur ett optimalt basvin bör vara). Även personliga åsikter bör ju baseras på emperiska erfarenheter eller logiska resonemang för att tas på allvar kan jag tycka.

Angående pris så är det nog många som tycker att 2200 kr är mycket pengar oavsett vintyp. Det finns även de som inte ser några problem alls att lägga den typen av summor på en vinupplevelse. Vi är alla olika och vinupplevelser är subjektiva.
 

sunqan

Vinös
Eftersom champagne har en relativt hög prisnivå även för medioker n.v. champagne ligger det en del i vad @Mouton skriver, även om han generaliserar. Det finns skäl att anta att många basviner är mediokra som stilla viner. Att de sedan är uppsockrade stämmer väl också :)

Och om krug 2002 är det minsta lik grande cuvee (som jag inte gillat särskilt mycket) kan jag förstå honom :)
Jag får väl korka upp min krug 2000 och se.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det finns skäl att anta att många basviner är mediokra som stilla viner. Att de sedan är uppsockrade stämmer väl också :)
Nu är det ju dock så att ett optimalt basvin för att framställa champagne inte nödvändigtvis behöver vara ett bra stilla vin. Man anser idag att man gör världens bästa mousserande viner i Champagne. En av anledningarna bör vara basvinets kvaliteter. Eller är det enbart marknadsföring, vinmakning och tradition som ligger bakom champagnes storhet?
 

Wintermute

Medlem
Nu är det ju dock så att ett optimalt basvin för att framställa champagne inte nödvändigtvis behöver vara ett bra stilla vin. Man anser idag att man gör världens bästa mousserande viner i Champagne. En av anledningarna bör vara basvinets kvaliteter. Eller är det enbart marknadsföring och tradition som ligger bakom champagnes storhet?
Jag hade samma fundering, men du var snabbare. De stilla vita vinerna från t ex Moet, är de identiska med några av basvinerna?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag hade samma fundering, men du var snabbare. De stilla vita vinerna från t ex Moet, är de identiska med några av basvinerna?
Jag är tämligen övertygad om att man hanterar ett basvin gjort för champagne och ett stilla vitt vin från Champagne tämligen olika, men i denna fråga så hade jag gärna läst @vintomas tankar om det hela. :)
 

sunqan

Vinös
Nu är det ju dock så att ett optimalt basvin för att framställa champagne inte nödvändigtvis behöver vara ett bra stilla vin. Man anser idag att man gör världens bästa mousserande viner i Champagne. En av anledningarna bör vara basvinets kvaliteter. Eller är det enbart marknadsföring och tradition som ligger bakom champagnes storhet?
Nu börjar vi komma till en nyanserad diskussion långt från "trollinlägget" från @Mouton. Jag reagerade mest på att alla var snabba att fördöma.

Bara det faktum att det inte funkar särskilt bra att köra ett pc chablis i en sodastrean borde vara tillräckligt bevis för att basvinet i en champagne måste ha andra egenskaper än ett vin avsett att drickas stilla

Skulle vara intressant att läsa moutons syn på saken.
 

sunqan

Vinös
Det var bra att du röt till. Även ett till synes "trollinlägg" kan bidra till intressanta diskussioner om de hanteras rätt. :)

Jag önskar bara att @Mouton försöker bidra till diskussionen på ett konstruktivt sätt
Att nöja sig med "jag tycker det jag tycker, och inget ni säger kan få mig att ändra mig" är tyvärr alltför trångsynt men ack så tidsenligt. Jag vet också bäst, liksom @Mattias S och @kayaker och alla andra :) men det hindrar inte mig att diskutera och motivera mitt tyckande.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Krug 2002? Vill klargöra direkt detta är min personliga åsikt!! Ett sockrat från början högst mediokert vitt stilla för 2200??? Påminner igen om att detta är min egna personliga åsikt.. Admin behöver ej gå bananas:):)
Hej Mouton! Jag är intresserad av att byta till mig alla Krug 2002 du har att avvara för 2200 kr/stycket! (Eller köpa, om vi hittar något lagligt sätt att göra så.)
 

Poussard

Medlem
Bara det faktum att det inte funkar särskilt bra att köra ett pc chablis i en sodastrean borde vara tillräckligt bevis för att basvinet i en champagne måste ha andra egenskaper än ett vin avsett att drickas stilla.

Det där känns inte som en särskilt relevant jämförelse. En rimligare jämförelse vore att tillsätta en liquor i en Chablis, jäsa, lagra och degorgera.
 

Wintermute

Medlem
Utsaga i rubriken kanske kan skrivas mer generellt som: viner där man tillsätter eller processar efter den första jäsningen är av ett sämre slag. Processande omfattar nog inte flasklagring (med naturkork ). I såfall borde vi raljera lite över portvin, VDN, sherry och en del andra viner... I sin yttersta förlängning bör vi även hacka på Whisky, som är ett synnerligen uselt öl, som måste destilleras och smaksättas med ek för att det skall bli tjänligt. Allt ovan skrivet i välmening. B-)
 
Toppen