Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne till allt... eller inte..

matage

Medlem
Champagne funkar som bekant till det mesta och lite till men frågan jag ställer mig är vad man väljer till mer icke-traditionella rätter.

Sitter med en middagsplanering för 10 personer där dryckesönskemålet är genomgående champagne. Det är dock definitiva köttätare med kanske inte det största vinintresse - mao vintage går mer eller mindre bort.
Planerar dock att inleda med en Moet vs R&L -96 eller liknande för att försöka så ett frö om att alla bubblor inte är jämlika...

Jag inne på klassisk Beef Wellington alt ugnsstekt ankbröst med sallad till varmrätt och då är frågan - Vilken skumpa dricker man till det?
Är spontant inne på pinot-drivet och har av nån orsak Bollinger i bakhuvudet eller ska man kolla på Rosé?

(Själv tänker jag iallafall dricka Bordeaux så jag kanske inte ska tänka för mycket ;) )
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Ett klockrent alternativ skulle nog va Henri billiot cuvee laetitia.
Utmärkt skumpa med både fat och kraft för att klara en Beef Wellington.
Och mer i rätt prisnivå kanske ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är dock definitiva köttätare med kanske inte det största vinintresse - mao vintage går mer eller mindre bort. ...
Jag inne på klassisk Beef Wellington alt ugnsstekt ankbröst med sallad till varmrätt och då är frågan - Vilken skumpa dricker man till det?
Är spontant inne på pinot-drivet och har av nån orsak Bollinger i bakhuvudet eller ska man kolla på Rosé?
Tja, ska det funka rimligt till en sådan rätt ska det nog vara en riktigt kraftig Pinot Noir-champagne, vit eller rosé går nog båda bra. Problemet är bara att "vintage går bort" innebär att de liter mer koncentrerade skapelserna från större hus då också går bort. Det kraftigaste du då får är förmodligen en småodlarskumpa från någon av byarna Aÿ, Bouzy eller Ambonnay. Ett exempel kunde ha varit Egly-Ouriet men dels kostar väl non-vintagen ungefär som en storhus-vintage och dels verkar den inte säljas på SB i nuläget.
Välj hellre ankbröst och överväg en marinad eller sås som bidrar med lite syrlig profil, tror detta kan funka lite bättre än Beef Wellington.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Champagne funkar som bekant till det mesta och lite till men frågan jag ställer mig är vad man väljer till mer icke-traditionella rätter.

Sitter med en middagsplanering för 10 personer där dryckesönskemålet är genomgående champagne. Det är dock definitiva köttätare med kanske inte det största vinintresse - mao vintage går mer eller mindre bort.
Planerar dock att inleda med en Moet vs R&L -96 eller liknande för att försöka så ett frö om att alla bubblor inte är jämlika...

Jag inne på klassisk Beef Wellington alt ugnsstekt ankbröst med sallad till varmrätt och då är frågan - Vilken skumpa dricker man till det?
Är spontant inne på pinot-drivet och har av nån orsak Bollinger i bakhuvudet eller ska man kolla på Rosé?

(Själv tänker jag iallafall dricka Bordeaux så jag kanske inte ska tänka för mycket ;) )
Förrätt, Moet & Pol Roger NV, här finns mycket annat som också skulle fungera
Ankbröst, Andre Clouet Rose
Ost (Brie Meaux, Chaource), R&L Legras 1996
 

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Ett klockrent alternativ skulle nog va Henri billiot cuvee laetitia.
Utmärkt skumpa med både fat och kraft för att klara en Beef Wellington.
Och mer i rätt prisnivå kanske ;)
Trevligt att du rekommenderar Billiots Laetitia. Det är mycket riktigt ett kraftpaket.
Tyvärr är den slut för tillfället hos oss.
Vi har dock den rejält fatlagrade Cuvée Julie (50%PN/50%Ch, 100% årgång 2006) kvar liksom Millésime 2005 (75% PN, 25% Ch).
Samtliga är på druvor till 100% från Ambonnay.
Ser nu att Laetitia inte står som slutanmäld men skall ordna det så fort det går..
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Tack för tipsen! Nu har jag en lång Atlantflight och 5 timmar på Heathrow på mig att fundera på hur jag ska hantera det hela.. :)
Har för mig att vi "back in the krog-days" serverade anka med äppelcidersås som kanske skulle kunna ge den syra som behövs...
 

chambertin

Medlem
Tack för tipsen! Nu har jag en lång Atlantflight och 5 timmar på Heathrow på mig att fundera på hur jag ska hantera det hela.. :)
Har för mig att vi "back in the krog-days" serverade anka med äppelcidersås som kanske skulle kunna ge den syra som behövs...
Canard à l'orange enligt La tour d'Argent/Paris är ju en klassiker annars (1 miljon serverade 2003 !). Cognac ,Citron och Madeira används i såsen bl.a samt like anklever. :) Kanske lite tungt för en champagne tycker jag men vem vet..

Spécialités
Inventé en 1890 par Frédéric Delair, le célèbre « canard Tour d'Argent » numéroté est servi devant le client avec un célèbre rituel. Le canard semi-sauvage élevé par la célèbre maison Burgaud de Challans en Vendée, est découpé devant le client par un canardier puis la carcasse est pressée dans un pressoir en argent (vendu 9 500 € en boutique) et exsude la dernière goutte dans la sauce (bouillon et foie du canard) à laquelle est ajouté un trait de cognac, de citron et de madère. Les magrets finissent de cuire sur un réchaud. Les pommes soufflées puis les cuisses grillées font l'objet de deux services supplémentaires8.

 

Per Stade

Lege artis
Ja alla människor har väl en ankpress i nysilver hemma!

image.jpeg
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Champagne funkar som bekant till det mesta och lite till men frågan jag ställer mig är vad man väljer till mer icke-traditionella rätter.

Sitter med en middagsplanering för 10 personer där dryckesönskemålet är genomgående champagne. Det är dock definitiva köttätare med kanske inte det största vinintresse - mao vintage går mer eller mindre bort.
Planerar dock att inleda med en Moet vs R&L -96 eller liknande för att försöka så ett frö om att alla bubblor inte är jämlika...

Jag inne på klassisk Beef Wellington alt ugnsstekt ankbröst med sallad till varmrätt och då är frågan - Vilken skumpa dricker man till det?
Är spontant inne på pinot-drivet och har av nån orsak Bollinger i bakhuvudet eller ska man kolla på Rosé?

(Själv tänker jag iallafall dricka Bordeaux så jag kanske inte ska tänka för mycket ;) )
Tycker nog du är rätt ute med ditt egna val här (Bdx).
Den här sommeliern är inne på samma spår:
http://www.sommelier-vins.com/article-vin-et-canard-67557907.html
 
Toppen