Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne till lammkotletter?

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tänkte köra lite champagne tema till påsk. Vilken champagne skulle ni rekommendera till lammkotletter?
Min första tanke är att jag inte skulle rekommendera champagne till lamm. Men om ni ska köra hårt på champagne tema så är de ju bara och köra. Men tror inte jag kan ge något vettigt tips då jag själv aldrig testat combon. Hör gärna av dig hur det gick.
 

MartinE

Medlem
Spontant tror jag att själva kryddningen av köttet kommer att bestämma hur pass lyckat det blir. Skippar du vitlöken och nöjer dig med en gnutta peppar och salt, så tror jag det kan funka bra med champagne. En rödvinslik roséchampagne (pinot noir) eller en vällagrad lite kraftigare blanc de blancs (chardonnay) borde båda två kunna göra jobbet!
 

Wintermute

Medlem
Det känns som att man får jobba lite med tillbehören. Kanske panering med citron- eller limezest. Stekt svamp brukar funka till bubblis. Lite färskost av getmjölk någonstans på tallriken... Allt pockar på provsmakning innan...
 
Om man vill vara juridiskt korrekt och ändå inte köra skumpa till köttet kan man ju tänka sig att dricka den bubbliga varianten av vin från champagne medan du stod och bevakade lammet. Sedan servera med rött stilla vin av pinot noir från varm årgång i samma vindistrikt (kollade bolaget, verkar inte finnas några röda viner från champagne:( - där gick den idén i kras)
 
Trådskapare
E

Emvima

Medlem
Spontant tror jag att själva kryddningen av köttet kommer att bestämma hur pass lyckat det blir. Skippar du vitlöken och nöjer dig med en gnutta peppar och salt, så tror jag det kan funka bra med champagne. En rödvinslik roséchampagne (pinot noir) eller en vällagrad lite kraftigare blanc de blancs (chardonnay) borde båda två kunna göra jobbet!
Skippa vitlöken gör jag alltid eftersom jag inte tål den, så det är inget problem. Vad tror du om att ha Veuve Clicquot 1989 rosé Cave privée eller vintage 2008 rosé till? Eller har du tips på någon annan rosé?
Måste också bara säga att jag gillar din blogg skarpt!
 

MartinE

Medlem
Skippa vitlöken gör jag alltid eftersom jag inte tål den, så det är inget problem.
Samma här!

Vad tror du om att ha Veuve Clicquot 1989 rosé Cave privée eller vintage 2008 rosé till? Eller har du tips på någon annan rosé?
Spontant skulle jag nog valt någon som är mer rödvinslik! Exempelvis Vilmart Grand Cellier Rubis, Leclerc Briant Rubis de Noirs, Vouette & Sorbée Saignée de Sorbée, Laherte Frères Les Beaudiers, David Léclapart L'Alchimiste eller Paul Bara Special Club Rosé. Eller varför inte en Bollinger La Grande Année Rosé eller en Pol Roger Rosé Vintage!

Måste också bara säga att jag gillar din blogg skarpt!
Tack! :)
 
Trådskapare
E

Emvima

Medlem
Spontant skulle jag nog valt någon som är mer rödvinslik! Exempelvis Vilmart Grand Cellier Rubis, Leclerc Briant Rubis de Noirs, Vouette & Sorbée Saignée de Sorbée, Laherte Frères Les Beaudiers, David Léclapart L'Alchimiste eller Paul Bara Special Club Rosé. Eller varför inte en Bollinger La Grande Année Rosé eller en Pol Roger Rosé Vintage!
Det blev en Paul Bara Special Club Rosé 2009, det var den ända dom hade hemma på Hansa.
Tack för hjälpen, ska bli roligt att prova.
 
Toppen