Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - Vad missar jag?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Måste erkänna att även om jag nästan gråtandes av hänförelse avnjutit himmelska flaskor från Krug, Salon, Belle-Epoque (personlig fawwo vad gäller både smak och design) och Taittinger så har jag också spenderat rejält många tusenlappar på bubbel som inte levererat mer än "syrligt mousserande vin". Cava är det ursprung som ger mig ständiga fullträffar och till priser som gör att Champagnehusen generellt borde storskämmas. Sekt, crémant, prosecco och diverse andra appar (appelationer) ger mig väldigt lite resonans. Minns dock ett par bra från Oz och Calif, men dessa är dock glesa...

Under mitt liv har jag hitintills vanvettigt hänförts av färre än 10 flaskor Champagne samtidigt som jag inhandlat säkerligen ytterligare minst 50 flaskor som "borde" hänfört mig och övriga livsnjutare på plats. De flesta har varit "goda" men (det är ju Cola Zero också) men inte givit den där cash-backen som väldigt ofta Cava gör. Min älskade hustru har fnyst åt alla Champagner under 8 år, utom två, och nu väldigt tydligt uttalat att jag inte skall slösa pengar på sådana dumheter (tokforen) バカボケバカの方。

Naturligtvis är det lättare att leverera bra QPR vid €6 än vid €300 men det finns också Cava som är uppe och slåss på de översta barrikaderna ! ! !
...och snart så hör ju Catalonien med Priorat till ett eget land...

Konklusjon:
Jag stipulerar att Cava generellt är bättre än Champagne per €uro spenderad och att kvalitet översatt i pengar ger en kvot på ca 1 på 10. Om man undantar ett fåtal av de allra svårast-att-få-tag-i bästa Champagnerna från de bästa årgångarna, så levereas Champagne generellt som obalanserat syrliga viner med snygga etiketter och tvivelaktig uppnåelse av BANG for my buck.

Efter detta lite (förhoppningsvis) provokativa öppningsanförande, så inbjuder jag nu alla till en upplysande debatt och mängder av goda samtal med syftet att belysa företräden jämte avträden i Champagne jämte andra bubblande appelationer.
 
Känner igen en provaktion när jag ser den.

Tror det är en fråga om vad man gillar, Cava är robustare, grövre och kanske mer rätt på. Champagne har lite mer finess och kräver eftertanke av den som dricker. :)

Sedan är det ju som @StefanAkiko pekar på, mer syra i Champagne (som i Bourgogne). Går det inte en väldigt tydlig smakdelare där?

Anser att Cava gjort på lokala druvor ofta kan producera intressanta viner. De producenter som försöker kopiera champagne, fast i Spanien oftast faller platt på näsan. Visst det finns undantag men det är just det, undantag.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Provocerande....
Vad jag lärt mig är att alla har så olika smak.
Tycker att det är ett väldigt facinerande fenomen.
För mig finns inget annat än champagne och har hittills inte smakat någon annan mouserrande som varit i närheten. Har däremot druckit champagne som jag inte anser borde få kallas champagne.
Men jag sitter tillbaka lutad och ser fram emot en skön debatt.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tycker nog att @Anders Landström kan vara något på spåren.
Självklart är smaken olika. Med betydelsen att vissa tungor är mer torsk på syra än andras. Personligen har jag funderat en hel del över hur jag skall definiera de Champagner jag gillat respektive de Cavas jag gillat och särskilt deras skillnader. Har dock inte riktigt hittat fram där... Och under de senaste 7-8 åren dricker jag nästan inget bubbel då min hustru föredrar annat, så jag känner mig samtidigt lite frånkopplad.

En genomgång av mina smaknoter över åren visar att Champagnerna är dem som tagit sig högst på skalan, men som samtidigt knappast levererat någon form av QPR. Nu är ju prisvärdhet inte ett mått på kvalitet på något vis, snarare ett mått på det värde jag som konsument upplever att jag fått från pengarna jag betalat. Men, eftersom min plånbok inte självpåfyller sig, så är jag naturligtvis prismedveten i mina val. Dock kan jag mycket väl tänka mig att späka mig med gröt några veckor för att kunna köpa in La Belle Epoque...

@Skumpagne samtalet blir bättre om du deltar, blir ju liksom inget om alla bara sitter och tittar på chips ;)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Belle Epoque som ung (antar jag är det enda du testat?) ser jag inte riktigt varför du håller så högt? - förklara gärna mer ingående vad som är så fantastiskt?
o andra sidan misstänker jag att du aldrig riktigt stöttpå den där unika personligheten, som endel odlare kan levererar på en högre nivå - som dessutom är mycket billigare än de mer opersonliga prestigebubbel du pratar om..
Precis som du skriver blir det lite svårare att fåtag på, men om du reser mycket underlättar det givetvis. annars är internet din bästa vän - och vad är inte ett intresse, om man ändå inte engagerar sig i det och letar & fördjupar sig i det hela?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Belle Epoque som ung (antar jag är det enda du testat?) ser jag inte riktigt varför du håller så högt? - förklara gärna mer ingående vad som är så fantastiskt?
o andra sidan misstänker jag att du aldrig riktigt stöttpå den där unika personligheten, som endel odlare kan levererar på en högre nivå - som dessutom är mycket billigare än de mer opersonliga prestigebubbel du pratar om..
Precis som du skriver blir det lite svårare att fåtag på, men om du reser mycket underlättar det givetvis. annars är internet din bästa vän - och vad är inte ett intresse, om man ändå inte engagerar sig i det och letar & fördjupar sig i det hela?
Har druckit La Belle Epoque några ggr och precis som Krug Grand Cuvée har den alltid levererat både goda sensoriska upplevelser och hål i plånboken. Tilltalas också av design mm från den epoken. Har ännu inte druckit mer än enstaka Champagner över 20 år, dock ingen som imponerat på mina smaklökar. Får fin mognadston på ssk yngre Dom Perignon genom att lägga med några droppar Guinness.
Sedan är det väl så att eftersom min hjärna föredrar andra drycker att det är svårt motivera ett grävande efter den kunskap som skall till för att letande efter särskilt personliga Champagner inte skall vara helt slumpmässigt.

Dock, detta är min smak. Är dock betydligt mer intresserad av vad ni Champagneälskare förnimmer som inte jag förnimmer. Detta med känslan av flärd och snygg design har jag dock inga som helst problem med att erfara.

Sensorik då:
Vad skiljer en BRA Champagne från en BRA Cava?
Vad skiljer en mindre bra Champagne från en riktigt bra?
 

Vino fino

Medlem
Efter fem år i Spanien med god tillgång till Cava lärde jag mig en sak: det är lönlöst att jämföra med Champagne eftersom de görs i helt olika stilar, på olika druvor. (Jag pratar inte om Parkeriserad modern Cava som blandar in franska druvor utan riktig Cava).

Det som är eftersträvansvärt i Cava är inte eftersträvansvärt i skumpa, och tvärtom. Visst, bägge skall vara balanserade, komplexa, med god längd osv. Men smaktonerna du söker i den finaste Cavan är inte det du söker i skumpa.

Ergo: fruktigheten, charmen mitt i all komplexitet, det är det jag söker i skumpa. I Cava vill jag ha stålet, kritan, och en massa märkliga medicinaltoner som är helt unika.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Får fin mognadston på ssk yngre Dom Perignon genom att lägga med några droppar Guinness.

Sensorik då:
Vad skiljer en BRA Champagne från en BRA Cava?
Vad skiljer en mindre bra Champagne från en riktigt bra?

Om du blandar i öl i din champagne så förstår jag att du inte haft någon wow upplevelse ännu...

En bra champagne ifrån en bra cava kan ja inte svara på eftersom jag aldrig druckit en bra cava.

Men en bra champagne jämnfört med en dålig champagne har nog dom flesta här inne upplevt.
Jag har druckit champagner både unga och med ålder som smakat som citrus bubbelvatten med näst intill ingen eftersmak.
Sen har jag druckit champagner som har exploderat i gommen med smaker och smaklager.

Tror att om du bara druckit mest Belle Epoq (som är elegant vanligtvis men ingen jätterolig flaska) och Krug GC som du antaligen druckit alldeles för ungt så har du inte fått en rättvis bild utav vad champagne kan vara.

Önskar du kunde varit med för någon månad sedan när vintomas öppnade en halvflaska standard rose av Egly-Ouriet som var magisk.
Eller när Krug -1988 öppnades och fortfarande visade tecken på ungdom.

För mig är det ofattbart och omöjligt att försöka jämnföra champagne med något annat.
 

Vino fino

Medlem
Jag tycker nog att det är tillåtet att jämföra Champagne med andra. Men inte just Cava, som är en egen stil. Äpplen med äpplen...

Green Point '93 blev ett referensmärke för mig--- det var första gången jag smakade ett mousserande vin från nya världen, gjort på PN/Cha, som kunde slå les champenois på hemmaplan. Och det har hänt en del sen dess: det finns idag t.o.m. brittiskt bubbel som går att dricka.

Jag försöker inte påstå att den bästa champagnen har några konkurrenter utanför sitt eget distrikt. Men i prisklassen upp till tre-fyra hundra kronor finns det, numera, alternativ.
 
Jag tycker nog att det är tillåtet att jämföra Champagne med andra. Men inte just Cava, som är en egen stil. Äpplen med äpplen...

Green Point '93 blev ett referensmärke för mig--- det var första gången jag smakade ett mousserande vin från nya världen, gjort på PN/Cha, som kunde slå les champenois på hemmaplan. Och det har hänt en del sen dess: det finns idag t.o.m. brittiskt bubbel som går att dricka.

Jag försöker inte påstå att den bästa champagnen har några konkurrenter utanför sitt eget distrikt. Men i prisklassen upp till tre-fyra hundra kronor finns det, numera, alternativ.
Efter fem år i Spanien med god tillgång till Cava lärde jag mig en sak: det är lönlöst att jämföra med Champagne eftersom de görs i helt olika stilar, på olika druvor. (Jag pratar inte om Parkeriserad modern Cava som blandar in franska druvor utan riktig Cava).

Det som är eftersträvansvärt i Cava är inte eftersträvansvärt i skumpa, och tvärtom. Visst, bägge skall vara balanserade, komplexa, med god längd osv. Men smaktonerna du söker i den finaste Cavan är inte det du söker i skumpa.

Ergo: fruktigheten, charmen mitt i all komplexitet, det är det jag söker i skumpa. I Cava vill jag ha stålet, kritan, och en massa märkliga medicinaltoner som är helt unika.

Ett antal reflektioner.

Champagne gör enligt min mening de bästa mousserande vinerna i världen, kring det råder det ingen tvekan. Dock har de senaste årens urvattning av många viner sänkt nivån för de allra sämsta. Det ökade skördeuttaget gör vinerna allt mindre koncentrerade. Idag uppnås inte kvaliteten i vingården utan i laboratoriet. Det slår igenom primärt på instegsvinerna från de stora husen och hos vissa odlare men även i vissa "prestiger" som Dom Perignon och än mer oroväckande i sådana som Krug. Å andra sidan så kommer viner från producenter som Jacquesson där volymerna hålls ner och närmar sig Bourgogne vilka producerar några av världens stora viner.

Såg en tabell i Stevensons bok (för övrigt en bok som starkt rekommenderas för de som är intresserade av mousserande viner) där den genomsnittliga avkastningen perioden 1970-1999 var 9.825kg/ha och perioden 2000-2009 14,980kg/ha. Det är klart att en sådan höjning påverkar kvaliteten, oavsett vad CIVC eller LVMH hävdar.

Det vore kul att köra en provning med Cava och Champagne. 1-2 flaskor som representerar bredden i Champagne, massproducerade, Moët och Louis Roederer, dvs botten och toppen av det segmentet mot 1-2 flaskor av Cava, exempelvis Frexinet och Anna de Codorníu. Sedan 2-3 flaskor av de mer expressiva, intressanta från respektive region.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter att återigen ha snubblat över ett glas ~100 kr 200x Champagne Globbla Cru Brut Blubbla som inte smakade just mer än urvattnat och opretentiöst avloppsslam. Hellre dricker jag det torraste, tristaste bubblet från Bourgogne. Så jag grävde fram denna kommentar från Wine-Strategies' dialog på CT:

cchusnyon says:
2014-04-10 13:43:00 - ohhh. Sorry I won't be in Piedmont, but if you pass via Geneva, let me know. I agree w. you on CT, and on points. By the way, if you have a chance, book an appointment at Borgo Maragliano for their "methode champenoise" brut and rose. Aside from being wonderful folks at a tasting, it walks all over mass marketed champagne at less than half the price! http://www.borgomaragliano.com/index.php/en/azienda-en/borgo-maragliano-en

De allra flesta distrikt uppvisar ju stjärnor efter det att man passerar 1000 spänn flaskan.
Varför haussa något som inte klarar av att göra underbarheter under 500 spänn flaskan? :finger:

Känner mig som en Chambagne-bashare ikväll :ängel:
FAN vad mycket godare det är med Coca Cola Zero! :bäver:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...jag menar: tom i Amarone åstadkommer man underverk och mirakler redan för 300 spänn flaskan!
 

mmh

Medlem
Smaken är delad som baken. Jag tycker att massor av småproducenter i Champagne åstadkommer underverk och mirakel för 20-30€. Mineraliska, eleganta och komplexa viner som jag alla gånger dricker hellre än Amarone och coca cola zero.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
...jag menar: tom i Amarone åstadkommer man underverk och mirakler redan för 300 spänn flaskan!
Tror bara du dricker fel champagne. Om ja inte misstar mig så är det ganska svårt att hitta bra champagne som inte är överprisad i asien.
 
Toppen