Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - Vad missar jag?

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Champagne-bashing är en sport jag kommer ägna kraft åt varje gång jag känner mig snuvad på det jag slantat upp.
Dels blir jag rätt ut förbannad över alla dyra skitviner det står Champagne på och som propsas på mig som "the shit". Har varit med om alldeles för många Champagne-face-plants... Jag blir så trött på dem: Champagne är generellt alldeles för dyrt prissatt och med alldeles för högt skördeuttag.

Visst kan man jämföra instegschampagne med billig Cava, men man kan också jämföra 300-kr Champagne med 300 kr Cava. Eller 100-kronors Champagne med 100-kronors Cava. Mums! Cavan är i detta fall oftast betydligt godare än Cola Zero!

Säkerligen saknar de allra allra bästa av de BÄSTA Champagnerna sina motstycken i Katalonien, men FAN! Nån måtta på galenskaperna måste det ju vara! De flesta distrikt på denna Planeten saknar viner som motsvarar Lafite, Montebello, LaLaLa och La Tache, men vi fnyser inte åt dem för det. Man kan inte bara köpa och dricka ett vin för 300 pix som levererar citronvatten med bismak av gurkskal och gammal tonfisk och kalla det för "nästan bra, bara lite otur med kvarterets dränering" och sedan dricka en Cava som levererar allt gott för 150 spänn och fnysa åt den och säga "näe, inte alls i närheten av '88 Krug." Det är så ologiskt att min inneboende Mr Spock förvandlas till Mr Bråck.

Med detta vill jag naturligtvis tillägga att: jag fullt ut respekterar alla bra viner som finns, oavsett pris. Och absolut vet hur det känns att få gåshud över hela kroppen av en snuskigt god Champagne. Men tramset att dåliga viner skall kosta mycket pengar vill jag både slippa och leva utan. Som tex att 1987 Petrus kostar över 10000kr? Reflekterar ALLT det jag föraktar i denna världen och som (tyvärr) återspeglas en hel del i distriktet Champagnes märkesvaror.

...lägger också mckt hellre mina slantar på gott 300 kr rödvin eller 300kr Cava istället för 300 kr Champagne.

Alla ni som älskar Champagne, fortsätt med det! Jag kommer iaf inte vara medskyldig till att driva upp varken efterfrågan, skördeuttag eller pris - det finns det ju redan så många som engagerat sig i...

(Sedan kanske en ateist skulle tycka det aningens överreligiöst att exklusivt omfamna Champagne-Jesus utan att först noga ha undersökt alla andra områdens bubbelmakare från tå till strå. Men det är nog en annan dialog.)
ZzzzZzzZzzzZzzzzzzz..... life story Mr Cola-Zero..... :finger:
 

Sörplarn

Medlem
Champagne-bashing är en sport jag kommer ägna kraft åt varje gång jag känner mig snuvad på det jag slantat upp.
Dels blir jag rätt ut förbannad över alla dyra skitviner det står Champagne på och som propsas på mig som "the shit". Har varit med om alldeles för många Champagne-face-plants... Jag blir så trött på dem: Champagne är generellt alldeles för dyrt prissatt och med alldeles för högt skördeuttag.

Visst kan man jämföra instegschampagne med billig Cava, men man kan också jämföra 300-kr Champagne med 300 kr Cava. Eller 100-kronors Champagne med 100-kronors Cava. Mums! Cavan är i detta fall oftast betydligt godare än Cola Zero!

Säkerligen saknar de allra allra bästa av de BÄSTA Champagnerna sina motstycken i Katalonien, men FAN! Nån måtta på galenskaperna måste det ju vara! De flesta distrikt på denna Planeten saknar viner som motsvarar Lafite, Montebello, LaLaLa och La Tache, men vi fnyser inte åt dem för det. Man kan inte bara köpa och dricka ett vin för 300 pix som levererar citronvatten med bismak av gurkskal och gammal tonfisk och kalla det för "nästan bra, bara lite otur med kvarterets dränering" och sedan dricka en Cava som levererar allt gott för 150 spänn och fnysa åt den och säga "näe, inte alls i närheten av '88 Krug." Det är så ologiskt att min inneboende Mr Spock förvandlas till Mr Bråck.

Med detta vill jag naturligtvis tillägga att: jag fullt ut respekterar alla bra viner som finns, oavsett pris. Och absolut vet hur det känns att få gåshud över hela kroppen av en snuskigt god Champagne. Men tramset att dåliga viner skall kosta mycket pengar vill jag både slippa och leva utan. Som tex att 1987 Petrus kostar över 10000kr? Reflekterar ALLT det jag föraktar i denna världen och som (tyvärr) återspeglas en hel del i distriktet Champagnes märkesvaror.

...lägger också mckt hellre mina slantar på gott 300 kr rödvin eller 300kr Cava istället för 300 kr Champagne.

Alla ni som älskar Champagne, fortsätt med det! Jag kommer iaf inte vara medskyldig till att driva upp varken efterfrågan, skördeuttag eller pris - det finns det ju redan så många som engagerat sig i...

(Sedan kanske en ateist skulle tycka det aningens överreligiöst att exklusivt omfamna Champagne-Jesus utan att först noga ha undersökt alla andra områdens bubbelmakare från tå till strå. Men det är nog en annan dialog.)

En bra levrantör som jag är ruggigt nöjd med från Barcelona www.decantalo.com har Cavor till herrn, kanske han blir lugn.
Även www.coca-cola.se om herrn är finsmakere så finns www.coca-cola.com som har orginalet. ;)

Men instämmer det är som alla märken, det är märket "branding", som gör det, men man kan väl också tillägga folk dåliga bas kunskap inom det mesta, så ökar risken att bli lurad som sagt, varför finns det så mycket skräp viner, jo "bananen" läser bara champagne och antar att den är bra, har man sånt folk som kunder täljer man med guld kniv, jag själv kan ju önska det ibland.

Som amatörernas afton, då den billigaste champagnen dyker upp tillsammans med micro-tinad oxfile och någon flashing blå band sås till, och tycker det vart dyrt och flashigt för en 800-lapp till hela familjen, oftast är raketerna dyrare än maten med tillbehör.

Här ligger största problem folks generalla kunskap är så dåligt, ha se Svedala är ju ett prakt exempel på hur fel det går, dock gäller detta även större delarna av Europa det med.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Champagne-bashing är en sport jag kommer ägna kraft åt varje gång jag känner mig snuvad på det jag slantat upp.
Dels blir jag rätt ut förbannad över alla dyra skitviner det står Champagne på och som propsas på mig som "the shit". Har varit med om alldeles för många Champagne-face-plants... Jag blir så trött på dem: Champagne är generellt alldeles för dyrt prissatt och med alldeles för högt skördeuttag.

Visst kan man jämföra instegschampagne med billig Cava, men man kan också jämföra 300-kr Champagne med 300 kr Cava. Eller 100-kronors Champagne med 100-kronors Cava. Mums! Cavan är i detta fall oftast betydligt godare än Cola Zero!

Säkerligen saknar de allra allra bästa av de BÄSTA Champagnerna sina motstycken i Katalonien, men FAN! Nån måtta på galenskaperna måste det ju vara! De flesta distrikt på denna Planeten saknar viner som motsvarar Lafite, Montebello, LaLaLa och La Tache, men vi fnyser inte åt dem för det. Man kan inte bara köpa och dricka ett vin för 300 pix som levererar citronvatten med bismak av gurkskal och gammal tonfisk och kalla det för "nästan bra, bara lite otur med kvarterets dränering" och sedan dricka en Cava som levererar allt gott för 150 spänn och fnysa åt den och säga "näe, inte alls i närheten av '88 Krug." Det är så ologiskt att min inneboende Mr Spock förvandlas till Mr Bråck.

Med detta vill jag naturligtvis tillägga att: jag fullt ut respekterar alla bra viner som finns, oavsett pris. Och absolut vet hur det känns att få gåshud över hela kroppen av en snuskigt god Champagne. Men tramset att dåliga viner skall kosta mycket pengar vill jag både slippa och leva utan. Som tex att 1987 Petrus kostar över 10000kr? Reflekterar ALLT det jag föraktar i denna världen och som (tyvärr) återspeglas en hel del i distriktet Champagnes märkesvaror.

...lägger också mckt hellre mina slantar på gott 300 kr rödvin eller 300kr Cava istället för 300 kr Champagne.

Alla ni som älskar Champagne, fortsätt med det! Jag kommer iaf inte vara medskyldig till att driva upp varken efterfrågan, skördeuttag eller pris - det finns det ju redan så många som engagerat sig i...

(Sedan kanske en ateist skulle tycka det aningens överreligiöst att exklusivt omfamna Champagne-Jesus utan att först noga ha undersökt alla andra områdens bubbelmakare från tå till strå. Men det är nog en annan dialog.)
Ett litet tips är att kanske att låta bli att köpa Champagne om det gör dig så upprörd tänker jag?
-Problemet löst?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Champagne-bashing är en sport jag kommer ägna kraft åt varje gång jag känner mig snuvad på det jag slantat upp.
Dels blir jag rätt ut förbannad över alla dyra skitviner det står Champagne på och som propsas på mig som "the shit". Har varit med om alldeles för många Champagne-face-plants... Jag blir så trött på dem: Champagne är generellt alldeles för dyrt prissatt och med alldeles för högt skördeuttag.

Visst kan man jämföra instegschampagne med billig Cava, men man kan också jämföra 300-kr Champagne med 300 kr Cava. Eller 100-kronors Champagne med 100-kronors Cava. Mums! Cavan är i detta fall oftast betydligt godare än Cola Zero!

Säkerligen saknar de allra allra bästa av de BÄSTA Champagnerna sina motstycken i Katalonien, men FAN! Nån måtta på galenskaperna måste det ju vara! De flesta distrikt på denna Planeten saknar viner som motsvarar Lafite, Montebello, LaLaLa och La Tache, men vi fnyser inte åt dem för det. Man kan inte bara köpa och dricka ett vin för 300 pix som levererar citronvatten med bismak av gurkskal och gammal tonfisk och kalla det för "nästan bra, bara lite otur med kvarterets dränering" och sedan dricka en Cava som levererar allt gott för 150 spänn och fnysa åt den och säga "näe, inte alls i närheten av '88 Krug." Det är så ologiskt att min inneboende Mr Spock förvandlas till Mr Bråck.

Med detta vill jag naturligtvis tillägga att: jag fullt ut respekterar alla bra viner som finns, oavsett pris. Och absolut vet hur det känns att få gåshud över hela kroppen av en snuskigt god Champagne. Men tramset att dåliga viner skall kosta mycket pengar vill jag både slippa och leva utan. Som tex att 1987 Petrus kostar över 10000kr? Reflekterar ALLT det jag föraktar i denna världen och som (tyvärr) återspeglas en hel del i distriktet Champagnes märkesvaror.

...lägger också mckt hellre mina slantar på gott 300 kr rödvin eller 300kr Cava istället för 300 kr Champagne.

Alla ni som älskar Champagne, fortsätt med det! Jag kommer iaf inte vara medskyldig till att driva upp varken efterfrågan, skördeuttag eller pris - det finns det ju redan så många som engagerat sig i...

(Sedan kanske en ateist skulle tycka det aningens överreligiöst att exklusivt omfamna Champagne-Jesus utan att först noga ha undersökt alla andra områdens bubbelmakare från tå till strå. Men det är nog en annan dialog.)
Det känns som det finns mycket vin därute som kostar orimligt mycket. Främst på grund av att vi vinnördar envisas med att vilja köpa "just det där vinet", istället för att titta runt hörnet efter det där lite mer okända vinet. Har själv ännu inte upptäckt storheten i Champagne, speciellt inte i förhållande till pris, men tydligen har många andra det då priserna KAN skena iväg på det sättet som de gör.

Det bästa vi kan göra är undvika att flockas som flugor kring samma komocka och istället försöka hitta lite mer personliga producenter där priserna är mer rimliga. Man kan ju även hoppas att Champagne som region får det ännu tuffare i konkurrens med andra potentiella regioner i världen. Sen om det är Cava eller annat, spelar ingen större roll.

I Sverige är det dock svårt att köpa annat än det som SB erbjuder såklart. Förutom billigt bubbel är det väl enbart Champagne man hittar i princip. Synd. :(
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En bra levrantör som jag är ruggigt nöjd med från Barcelona www.decantalo.com har Cavor till herrn, kanske han blir lugn.
Även www.coca-cola.se om herrn är finsmakere så finns www.coca-cola.com som har orginalet. ;)

Men instämmer det är som alla märken, det är märket "branding", som gör det, men man kan väl också tillägga folk dåliga bas kunskap inom det mesta, så ökar risken att bli lurad som sagt, varför finns det så mycket skräp viner, jo "bananen" läser bara champagne och antar att den är bra, har man sånt folk som kunder täljer man med guld kniv, jag själv kan ju önska det ibland.

Som amatörernas afton, då den billigaste champagnen dyker upp tillsammans med micro-tinad oxfile och någon flashing blå band sås till, och tycker det vart dyrt och flashigt för en 800-lapp till hela familjen, oftast är raketerna dyrare än maten med tillbehör.

Här ligger största problem folks generalla kunskap är så dåligt, ha se Svedala är ju ett prakt exempel på hur fel det går, dock gäller detta även större delarna av Europa det med.
Min personliga favorit är Mets Cola, på japanska: Metsu kååra.
Webbplats: HÄR

Gillar dina exempel så jag skrattar mig blå om Pelle-Medel och hans under-liga grannar :-|

Att få ALLT att funka är inte så himla enkelt då man går steget ovanför Aftonbladet. Och dina förslag med hur man hjälper Vännäsborna njuta ovanför %:en är en vacker saga! Att sen vissa Kalmarbor föredrar Muhammed före oprövad Bubba är upp till dem.

Välkommen till ett öppenhjärtigt forum för genomlysta :)
Let's grow together :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett litet tips är att kanske att låta bli att köpa Champagne om det gör dig så upprörd tänker jag?
-Problemet löst?
...då det finns så många underbara Chamapagner därute?
Näe!
Och jag tänker inte låta bli köpa och dricka varken Burgund, Loire, Bdx, Napa eller Italien bara för att vissa viner-områden-prod-druvor underleverar vissa årgångar.

Men jag (och många med mig) kommer SKRIKA högt varje gång en sniken urkel vill ha/får mina pengar trots underleverans.

Är du mot detta?
Vill du stödja lata, underleverande producenter som cashar hem på ett varumärke som BORDE vara vackert?
Men som skapar förakt bland så många andra?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
...då det finns så många underbara Chamapagner därute?
Näe!
Och jag tänker inte låta bli köpa och dricka varken Burgund, Loire, Bdx, Napa eller Italien bara för att vissa viner-områden-prod-druvor underleverar vissa årgångar.

Men jag (och många med mig) kommer SKRIKA högt varje gång en sniken urkel vill ha/får mina pengar trots underleverans.

Är du mot detta?
Vill du stödja lata, underleverande producenter som cashar hem på ett varumärke som BORDE vara vackert?
Men som skapar förakt bland så många andra?
-
Njae, Champagne borde ju förstås helst alltid vara torr kall och gratis men det verkar ju lite som man gör sig en otjänst om man köper något som man tycker är för dyrt och underpresterar gång på gång? Då får man kanske skylla sig själv yttepyttelite?

Jag dricker mest Champagne från småproducenter där jag hittar finfina saker under 300 vilket jag tycker är ett rimligt pris för ett vin som jag tycker är gott oavsett om det är rött, vitt, grönt eller råååsa...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tycker generellt att denna tråd har spårat lite.
Det handlar mer om ett hat mot champagne och kärlek för sötningsmedel.
Du är ju inte intresserad av vad du missar, det verkar handla mer om att provocera, så jag röstar för att admin stänger detta ämne för gott :cigarr:
Va inte orolig Mr Ninja jag gillar dig ändå enfast du är en "hater" (uttalat på engelska) (bara hater)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett litet tips är att kanske att låta bli att köpa Champagne om det gör dig så upprörd tänker jag?
-Problemet löst?
Jag har upplevt extrema orgasmer av Krug, Salon mfl... Varför skulle jag vilja sluta uppleva dessa?
Problemet löst: alla råttor slutar driva på utspädning, prisnivå osv...

Tv är Cava ett fett gött alternativ :nagelbitare:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Champagne är gott!
Andra sorters franska bubbel kan vara goda, men oftast inte...
Cava är gott!
Ofta MEGA-gott!
Italienskt bubbel är gott!
....vissa är outstanding!
Usa:iskt bubbel är gott!
...några har allt som krävs för att ändra rotationen av vår kommersiella planet.
Australienskt bubbel är gott!
Barbie!
Sydamerikanskt bubbel är gott!
Yow!
....många sorters bubbel är gott!
Hejjjja!

Hat passar mer på religiösa diskussionsforum.

Men, vissa sorters bubbel är "anners" än andra.
Personligen, kommer jag aldrig att lägga in "flair" i mina poängbedömningar.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bubbel är ändå bara en liten del av detta med att dricka vin.
Då jag kollar min egen statistik så har jag druckit :
679 flaskor rött
121 flaskor vitt
11 flaskor bubbel

...enligt CT de senaste 4 åren.

Så, egentligen har jag nog forfeitat min egen rätt att öht dialogisera detta bubblande, pysande ämne.
 

Sörplarn

Medlem
...då det finns så många underbara Chamapagner därute?
Näe!
Och jag tänker inte låta bli köpa och dricka varken Burgund, Loire, Bdx, Napa eller Italien bara för att vissa viner-områden-prod-druvor underleverar vissa årgångar.

Men jag (och många med mig) kommer SKRIKA högt varje gång en sniken urkel vill ha/får mina pengar trots underleverans.

Är du mot detta?
Vill du stödja lata, underleverande producenter som cashar hem på ett varumärke som BORDE vara vackert?
Men som skapar förakt bland så många andra?

Ska länka artiklar om asiater som boostat marknaden, även detta har påverkat priser på viner på alla håll och kanter dels "kändis" märkena.
http://www.digitalintheround.com/chinese-wine-market-digital-strategy/
http://www.wine-searcher.com/m/2014/05/chinese-wine-market-no-longer-crazy

Kanske en fråga om mättnad, men Asien har påverkat rejält viners priser dom senast 10-15 åren, frågan är hur bra är en asiat på vin fronten som den gemene svensken?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Även om bubblor är intressanta, så kommer vi att fokusera våra mer "traddo" forskningsspår, med ett lovande fokus på Koushu som druva. Första gngn min älskade hustru accepterat en grön druva som acceptabel :)

Stilla viner av Koushu. Drömmar om framtiden!

Yahooo!!!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ska länka artiklar om asiater som boostat marknaden, även detta har påverkat priser på viner på alla håll och kanter dels "kändis" märkena.
http://www.digitalintheround.com/chinese-wine-market-digital-strategy/
http://www.wine-searcher.com/m/2014/05/chinese-wine-market-no-longer-crazy

Kanske en fråga om mättnad, men Asien har påverkat rejält viners priser dom senast 10-15 åren, frågan är hur bra är en asiat på vin fronten som den gemene svensken?
Asien producerar i dagsläget enbart enstaka viner som är värda mer omtanke än BiB Obama eller BiB Umbala. Om man orkar differentiera, så är Sydkorea väsenskilt från självtillfredsställande Kina som är väsensskilt från vi-vill-lära-oss-allt-och-besegra-alla Japan. Och om man vill åstadkomma vinst är Kina rätt plats. Om man vill åstadkomma kvalitet är Japan rätt plats.

"Globalt" är lika abstrakt som ajehowah. Men, huhh... Vad är DU beredd lägga dina pengar på? Var vill du investera din familjs glädje?

De som driver upp priserna är lika puckade som alla västerländska muffon som köper med pille-plånboken.

Men, om man skall objektivt se på situationen ur ett helikopterperspektiv, så:
  1. Japan är relativt opåverkat.
  2. Årskonsumtionen alkohol (ca 2 ggr Swe) men VIN är capita under 2 L/人.
  3. Som världens andra största marknad vad gäller konsumtion... Kanske finns potential?
  4. Varje årgång halvdant puss/puke i Yapan säljer slut snabbare än de senaste årens ALLA Bdx an Primör.
  5. Vad är det för kommunikationsmiss som finns och som kan omvandlas till sköna kulor?
PM:a mig om du ser vad jag ser, så kan vi utforska möjligheterna!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
katt.jpg
 

Magnus L

urydhtfilgukj
En bra levrantör som jag är ruggigt nöjd med från Barcelona www.decantalo.com har Cavor till herrn, kanske han blir lugn.
Även www.coca-cola.se om herrn är finsmakere så finns www.coca-cola.com som har orginalet. ;)

Men instämmer det är som alla märken, det är märket "branding", som gör det, men man kan väl också tillägga folk dåliga bas kunskap inom det mesta, så ökar risken att bli lurad som sagt, varför finns det så mycket skräp viner, jo "bananen" läser bara champagne och antar att den är bra, har man sånt folk som kunder täljer man med guld kniv, jag själv kan ju önska det ibland.

Som amatörernas afton, då den billigaste champagnen dyker upp tillsammans med micro-tinad oxfile och någon flashing blå band sås till, och tycker det vart dyrt och flashigt för en 800-lapp till hela familjen, oftast är raketerna dyrare än maten med tillbehör.

Här ligger största problem folks generalla kunskap är så dåligt, ha se Svedala är ju ett prakt exempel på hur fel det går, dock gäller detta även större delarna av Europa det med.

Tycker vi skall vara väldigt försiktiga med att uttala oss för mycket och nedlåtande om "medelsvensson" och dess vin och matvanor. Vi har kommit en bra bit från forna dagars vinsnobbberi och vill inte gärna återvända.

Det är helt enkelt så att en majoritet av människor inte har något större intresse i vin, eller vad vad dom stoppar i sig. Alla har troligen någon form av hobby/intresse/passion, och i vårat fall är det vin. Finns massor av människor som tycker att det är väldigt viktigt med kvaliten på ljudanläggningen, bilen, kläderna men detta är inget som jag bryr mig om då det jag har räcker gott och väl för mig. Om 100krs vin och mikrotinad oxfilé duger är det inget konstigt med det. Men vill vi att folk skall hitta till forumet och få upp ögonen för vin så är det viktigt att vi har en inbjudande attityd och undviker elitism och snobberi.

Sen är jag förbenat trött på bashandet av både systembolaget, Svedala och Champagne. Alla har sina brister, men så dåliga som det låter hos vissa är dom absolut inte.

Håller helt med @Skumpagne, kanske dags att städa upp eller avsluta den här tråden...
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tycker vi skall vara väldigt försiktiga med att uttala oss för mycket och nedlåtande om "medelsvensson" och dess vin och matvanor. Vi har kommit en bra bit från forna dagars vinsnobbberi och vill inte gärna återvända.

Det är helt enkelt så att en majoritet av människor inte har något större intresse i vin, eller vad vad dom stoppar i sig. Det troliga är att dom flesta har någon form av hobby/intresse/passion, och i vårat fall är det vin. Finns massor av människor som tycker att det är väldigt viktigt med kvaliten på ljudanläggningen, bilen, kläderna men detta är inget som jag bryr mig då det jag har räcker gott och väl för mig. 100krs vin och mikrotinad oxfilé duger för dom. Inget konstigt med det. Men vill vi att folk skall hitta till forumet och få upp ögonen för vin så är det viktigt att vi har en inbjudande attityd och undviker elitism och snobberi.

Sen är jag förbenat trött på bashandet av både systembolaget, Svedala och Champagne. Alla har sina brister, men så dåliga som det låter hos vissa är dom absolut inte.

Håller helt med @Skumpagne, kanske dags att städa upp eller avsluta den här tråden...
... Eller?
image.jpg
 
Toppen