Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - Vad missar jag?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tycker att det redan dykt upp två kanske tre nya intressanta trådar här, nu får ni, eller Admin fippla och klistra lite så jag kan se fram emot att följa:

Mousserande vin som inte är Champagne men ändå så helt sjukt jäkla bra
samt
Histamin i vin - Tankar erfarenheter och bekännelser
Samt möjligtvis även
Rödnäsor och andra näsor - Diskussioner tips och glada påhopp
 

Sörplarn

Medlem
Tycker att det redan dykt upp två kanske tre nya intressanta trådar här, nu får ni, eller Admin fippla och klistra lite så jag kan se fram emot att följa:

Mousserande vin som inte är Champagne men ändå så helt sjukt jäkla bra
samt
Histamin i vin - Tankar erfarenheter och bekännelser
Samt möjligtvis även
Rödnäsor och andra näsor - Diskussioner tips och glada påhopp

Nummer tre låter verkligen intressant här kommer man få se komik på hög nivå, "Rödnäsor och andra näsor - Diskussioner tips och glada påhopp" kanske skall ha stora utrops tecken och varningar för den "lätt" kränkta typen av människa.
 

Mattias Schyberg

Administratör
För att komma på ännu mer avvägar från OT. Som jag har fått lära mig så uppstår histaminet (och de övriga biogena aminerna) framför allt vid den malolaktiska jäsningen. Sen verkar det finnas en uppfattning om att det även finns histamin i skalet på druvorna, vilket skulle kunna förklara varför vissa är känsligare för röda viner än andra typer (iom längre skalkontakt). Men detta är inget jag har sett i facklitteraturen utan bara på nätet. En snabb sökning på Google Scholar på "Histamine + wine" ger heller inget annat utslag än att det beror på Malolaktiska bakterier.

Hur som helst spännande område och jag är säker på att det finns folk på forumet som vet en massa om detta, kanske @vininfo.nu kan hjälpa till med lite mer vetenskapliga detaljer! :)
Jag har absolut för mig att du har rätt, dvs att det är en myt. @vininfo.nu har säkert lite vetenskapliga artiklar om ämnet.

Trots detta så hör jag ofta att folk får migrän av rödvin. Någon sanning borde det finnas. Lider själv av migrän och får ofta en attack när jag dricker starksprit. :eek:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vill ni att tråden bryts upp i flera delar så kan jag fixa det om några dagar? Sitter just nu på dålig uppkoppling. Tycker dock själv att det är enkelt för den som är intresserad att helt sonika starta en ny tråd med annat ämne om ni önskar fortsätta diskutera annat än Champagne. Lite sidospår hör till, men histaminer i vin kan nog förtjäna en egen tråd, likaså mousserande vin som inte är Champagne. :)
 

sunqan

Vinös
Jag har absolut för mig att du har rätt, dvs att det är en myt. @vininfo.nu har säkert lite vetenskapliga artiklar om ämnet.

Trots detta så hör jag ofta att folk får migrän av rödvin. Någon sanning borde det finnas. Lider själv av migrän och får ofta en attack när jag dricker starksprit. :eek:
Min lilla gumma lider också av migrän, och under våra 30 år har jag aldrig kunnat göra en koppling mellan färg på vinet och hennes anfall. ibland får hon ett migränanfall och ibland inte, hon kan tom få det under tiden vi äter och dricker (sällsynt). Och tyvärr har hon migrän så pass ofta (går i perioder), så det går knappt att säga huruvida anfallet går att härleda till vindrickandet öht. Hennes egen tro har dock alltid varit att hon får migrän av rött vin, choklad och starka ostar, och då kan jag få komma med vilka klarsynta påpekandenjag vill :). Men numer inser även hon att varken choklad eller rött vin är boven, och starka ostar gillar hon inte...
 

vininfo.nu

Medlem
Histamin.

image.jpg


Histamin, 4-(2-aminoethyl)-1,3-diazole, är liten basisk amin (namnet kommer av aminosyran histidin och amin) som är en del av kroppens immunförsvar, faktiskt ett kroppseget ämne (en signalsubstans). Histamin bildas från aminosyran histidin, lagras i sk mastceller och frigörs därifrån vid inflammatoriska och allergiska reaktioner.

Överkänsligheten mot histamin beror troligtvis på en försvagad diaminoxidasfunktion. Diaminoxidas är ett enzym som helt enkelt bryter ner histamin och funkar inte denna nedbrytning ordentligt så får man en förhöjd halt histamin i blodet och en överkänslighetsreaktion som följd. (Wantke F et al, 1994)

När det gäller livsmedel så förekommer histamin i mat som jäst exempelvis i vin och i andra alkoholhaltiga drycker, men även i ost, jordgubbar, tonfisk och makrill. När det gäller fisk så är hantering vid hög temperatur en riskfaktor för bildning av histamin.

Histamin och viner då? Histamin finns i druvornas skal tillsammans med aminosyran histidin som vid jäsning kan dekarboxyleras till just histamin. Dessutom så bildas histamin både vid lagring av vin och vid malolaktisk jäsning. Röda viner innehåller därför generellt mycket mer histamin än vita, lagrade viner mer än olagrade, och viner som genomgått malolaktisk jäsning mer än sådana som inte gjort det. Dessutom så kan halten variera mellan olika partier av samma vin. Detta gör att det inte finns något hundraprocentigt sätt att undvika att få i sig histamin om man vill fortsätta att dricka vin.

Om man är känslig för histamin så bör man kanske också avstå från mousserande viner som innehåller höga halter av tyramin som är en annan basisk amin liknande histamin. Tyramin anses faktiskt vara bidragande till den vanliga sk baksmällan och även vara migränframkallande för känsliga personer…

En sydafrikansk undersökning där man testat 117 röda, 62 vita och 5 rosé viner visade på att röda vinerna innehöll i medeltal 4.8 mg histamin per ml, medan dom vita innehöll endast 0.1 mg/ml. Dessutom så innehöll röda viner som genomgått malolaktisk jäsning (i medeltal) mer än dubbelt så mycket histamin jämfört med viner som inte genomgått malolaktisk jäsning. (Cilliers JD et al., 1985)

Egentligen är det mera komplicerat än att bara säga att det finns histaminer i vin, detta då vin (och andra alkoholhaltiga drycker) både kan bidra med histamin, få kroppen att utsöndra kroppseget histamin, och även blockera histamin nedbrytningen. Det sista då nedbrytningen av histamin och alkohol delvis konkurrerar om samma enzym, alkoholdehydrogenas. Med andra ord så är flera enzym involverade i histamin nedbrytningen…

Slutligen kan sägas att det finns flera undersökningar som tillbakavisar ett samband mellan histamin i vin och överkänslighetsreaktioner. Bl.a. visar en undersökning att halten histaminer i viner är för låg för att kunna förklara den stora mängden överkänsliga personer, medan en annan undersökning inte hittar ett samband överhuvudtagit…
(en sådan undersökning är: Kanny G et al, 2001)

Vad skall man tro egentligen?

Referenser:

Wantke F et al, The red wine provocation test: intolerance to histamine as a model for food intolerance, Dermatologic and Pediatric Allergy Clinic Vienna, Austria Allergy proceedings, 15(1), 27-32, 1994.

Cilliers JD et al, Histamine and tyramine content of South African wine, South African Journal for Enology and Viticulture, Stellenbosch, 6, 35-40, 1985.

Kanny G et al, No correlation between wine intolerance and histamine content of wine, Journal of Allergy and Clinical Immunology, Feb 2001.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Histamin.

Visa bifogad bild 1888

Histamin, 4-(2-aminoethyl)-1,3-diazole, är liten basisk amin (namnet kommer av aminosyran histidin och amin) som är en del av kroppens immunförsvar, faktiskt ett kroppseget ämne (en signalsubstans). Histamin bildas från aminosyran histidin, lagras i sk mastceller och frigörs därifrån vid inflammatoriska och allergiska reaktioner.

Överkänsligheten mot histamin beror troligtvis på en försvagad diaminoxidasfunktion. Diaminoxidas är ett enzym som helt enkelt bryter ner histamin och funkar inte denna nedbrytning ordentligt så får man en förhöjd halt histamin i blodet och en överkänslighetsreaktion som följd. (Wantke F et al, 1994)

När det gäller livsmedel så förekommer histamin i mat som jäst exempelvis i vin och i andra alkoholhaltiga drycker, men även i ost, jordgubbar, tonfisk och makrill. När det gäller fisk så är hantering vid hög temperatur en riskfaktor för bildning av histamin.

Histamin och viner då? Histamin finns i druvornas skal tillsammans med aminosyran histidin som vid jäsning kan dekarboxyleras till just histamin. Dessutom så bildas histamin både vid lagring av vin och vid malolaktisk jäsning. Röda viner innehåller därför generellt mycket mer histamin än vita, lagrade viner mer än olagrade, och viner som genomgått malolaktisk jäsning mer än sådana som inte gjort det. Dessutom så kan halten variera mellan olika partier av samma vin. Detta gör att det inte finns något hundraprocentigt sätt att undvika att få i sig histamin om man vill fortsätta att dricka vin.

Om man är känslig för histamin så bör man kanske också avstå från mousserande viner som innehåller höga halter av tyramin som är en annan basisk amin liknande histamin. Tyramin anses faktiskt vara bidragande till den vanliga sk baksmällan och även vara migränframkallande för känsliga personer…

En sydafrikansk undersökning där man testat 117 röda, 62 vita och 5 rosé viner visade på att röda vinerna innehöll i medeltal 4.8 mg histamin per ml, medan dom vita innehöll endast 0.1 mg/ml. Dessutom så innehöll röda viner som genomgått malolaktisk jäsning (i medeltal) mer än dubbelt så mycket histamin jämfört med viner som inte genomgått malolaktisk jäsning. (Cilliers JD et al., 1985)

Egentligen är det mera komplicerat än att bara säga att det finns histaminer i vin, detta då vin (och andra alkoholhaltiga drycker) både kan bidra med histamin, få kroppen att utsöndra kroppseget histamin, och även blockera histamin nedbrytningen. Det sista då nedbrytningen av histamin och alkohol delvis konkurrerar om samma enzym, alkoholdehydrogenas. Med andra ord så är flera enzym involverade i histamin nedbrytningen…

Slutligen kan sägas att det finns flera undersökningar som tillbakavisar ett samband mellan histamin i vin och överkänslighetsreaktioner. Bl.a. visar en undersökning att halten histaminer i viner är för låg för att kunna förklara den stora mängden överkänsliga personer, medan en annan undersökning inte hittar ett samband överhuvudtagit…
(en sådan undersökning är: Kanny G et al, 2001)

Vad skall man tro egentligen?

Referenser:

Wantke F et al, The red wine provocation test: intolerance to histamine as a model for food intolerance, Dermatologic and Pediatric Allergy Clinic Vienna, Austria Allergy proceedings, 15(1), 27-32, 1994.

Cilliers JD et al, Histamine and tyramine content of South African wine, South African Journal for Enology and Viticulture, Stellenbosch, 6, 35-40, 1985.

Kanny G et al, No correlation between wine intolerance and histamine content of wine, Journal of Allergy and Clinical Immunology, Feb 2001.
väldigt intressant och bra. Men vilken källa har du på att det skulle finnas histamin i skalet på druvorna?
 

vininfo.nu

Medlem
Tja, en referens....

"...others found that the duration of skin maceration to be a very important variable that affects biogenic amine content in wines, and that longer maceration time could favour increased production of biogenic amines (Bauza et al., 1995; Martín- Álvarez et al., 2006). Results from the latter research group are represented in Table 2. "

image.jpg


Martín-Álvarez, P.J., Marcobal, Á., Polo, C. & Moreno-Arribas, M.V., 2006. Influence of technological practices on biogenic amine contents in red wines. Eur. Food Res. Technol. 222, 420-424.
 

vininfo.nu

Medlem
En annan referens...
Vasoactive Amines. The vasoactive amines include tryptamine, tyramine (cheese), dopa- mine, phenylethylamine (chocolate), norepi- nephrine, serotonin and histamine (contam- inated tuna). Small amounts occur also in red wine (grape skin), orange, avocado, plum, pineapple and tomato.
"Non-lmmunologically-Mediated Food Sensitivitv", NutritIion Reviews, Vol. 42, NO. 3 March 1984.
 

Per Stade

Lege artis
Flera har nämnt inklusive mig sin fruar, är det något samband!? hmm hmm........

Någon vetenskaplig undersökning om korrelationen mellan rött vin, migrän och våra fruar lär vara svårt att hitta, så vi får nog nöja oss med anekdotisk bevisföring. Säger de att de får huvudvärk av rödvin så får vi tro dem.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Mao du tycker vissa franska viner kostar för mycket!


Forts: Är det är skillnad på bubblor och bubblor?

Jag håller med att det är fel att fråga sig om ett vin är för dyrt eller inte, om det är ett vin som leverarar. Om ett vin är det "bästa" som finns på marknaden och det finns personer som köper det, är det rätt pris. Likaså vad man tycker är ett "bra" vin är en helt personlig fråga. Likaså vad jag tycker är för "dyrt" kanske andra tycker är rätt pris. Tex tycker jag att en BiB nästan alltid är för "dyrt" eftersom det nästan alltid är ett vin som inte levererar. För att jag skall uppskatta ett vin, så skall det leverera efter min förväntning och ge mig tillfredställese. Det finns således inget för "dyrt" vin om man tycker att det leverarar enligt förväntan. Champagne är dock ett särfall bland viner. Det finns inget annat vin som är så mytomspunnet och där området har sådan renommé som Champagne. Det finns inte heller inget annat distrikt där man satsar så mycket på marknadsföring för att bibehålla denna ställning. Men det är också det distrikt, där man oftast inte får det man förväntar sig. Nu har jag inte druckit alla viner i Champagne, men de viner som jag oftast inte tycker nått upp till min förväntan är NV vinerna från de stora husen.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Men det är också det distrikt, där man oftast inte får det man förväntar sig. Nu har jag inte druckit alla viner i Champagne, men de viner som jag oftast inte tycker nått upp till min förväntan är NV vinerna från de stora husen.

Håller nog inte helt med om detta. Tycker generellt champagne har en ganska jämn kvalitetsnivå, där jag ofta får det jag förväntar mig. Sen att jag tycker att det jag får inte är värt pengarna jag betalar är ju en annan sak. Och givetvis beror det på vad man förväntar sig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Håller nog inte helt med om detta. Tycker generellt champagne har en ganska jämn kvalitetsnivå, där jag ofta får det jag förväntar mig. Sen att jag tycker att det jag får inte är värt pengarna jag betalar är ju en annan sak. Och givetvis beror det på vad man förväntar sig.
Håller med, tycker inte det har varit så stora skillnader på de få bubbel jag har druckit, men ett par lite dyrare (500 plus) har helt klart levererat lite extra, typ som seriösare vitt vin.

Känner verkligen att det är dags att skaffa mig lite allmänbildning kring denna vintyp snart. Känner mig totalt ovärdig att uttala mig, men det är ingen billig utbildning. Min förhoppning är att någon/några på forumet sätter ihop en riktig dräparprovning som jag får chansen att få vara med på. Varför inte på Göteborgs Vinkällare?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Håller med, tycker inte det har varit så stora skillnader på de få bubbel jag har druckit, men ett par lite dyrare (500 plus) har helt klart levererat lite extra, typ som seriösare vitt vin.

Känner verkligen att det är dags att skaffa mig lite allmänbildning kring denna vintyp snart. Känner mig totalt ovärdig att uttala mig, men det är ingen billig utbildning. Min förhoppning är att någon/några på forumet sätter ihop en riktig dräparprovning som jag får chansen att få vara med på. Varför inte på Göteborgs Vinkällare?
Bra tema för nästa Västkust-Finewines provning! (eller inte, rött vin är ju så mycket roligare!)
 
Toppen