Champagne

Diskussion i 'Resor' startad av Anders Landström, 31 mars 2009.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Slutför de sista sakerna på jobbet, inser att allt inte kommer hinnas med, växlar in lite euro, tog upp resväskan från källaren, lägger packchampagnen på kylning, läser de sista inläggen på finewines.

Imorgon åker jag till champagne och är åter på söndag. Får väl förhoppningsfullt dela med mig av lite vinupplevelser och annat.

Sakna mig inte för mycket ;D och ha det bra alla.

2. Elvis

Elvis Medlem

SV: Champagne

Härligt! Ha de så trevligt!

3. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Hälsa magnum 8)

4. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Jag också. Vart skall du bo?

5. Anders Landström

I Eperney bor vi på IBIS (jag vet, tack). Sedan ska vi till Chablis, bor på Hostellerie du Clos.

Faktiskt första gången i Champagne efter att ha samlat i 20 år på denna dryck, otroligt. Var bor du själv?

6. Öhman

Öhman Medlem

Hostellerie du Clos är ett fantastiskt trevligt hotell. Gjorde dock misstaget att äta på deras enstjärniga (har den kvar sin stjärna?). Maten var verkligen "sådär" vilket man kunde ha levat med. Det som gjorde kvällen till en katastrof var sommelieren som var ett riktigt praktarsle. Maken till snorkig, självgod och dryg typ får man leta efter.
    Så här i efterhand kan man garva åt det hela(vilket vi ofta gör), men just då sved det att betala notan.

7. magnum

I Bouzy. Ngra trevliga besök planerade?

8. Anders Landström

Marguet-Bonnerave
    Launois Père & Fils
    Ayala

Själv då?

9. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Inte Clouet?? :-\

Hur många dagar har du där?
    Jag tänker Diebolt, Sugot Feneuil, Bonnaire, Philipponnat m fl.

10. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Fick just mejl med inbjudan till resa i Champagne, det är Kåre på SpruceUp som satt ihop en 2,5 dgr i Champagne, start en torsd 15:00 och avslut söndag morgon.

Priset är 11.700:- p.p, inkl 3 hotelnätter, 2 luncher, 3 middagar, transport i Champagne, Kåre´s bok och guidning, 4-5 producentbesök.

En resa jag själv kan göra, med betydligt trevligare (kvalitativare) producentbesök, för kanske max 7000:- för logi, mat och transport - är det Kåre´s bok som är så dyr??

Nä, tror minsann jag ska slå mig på att arra resor till Champagne! ::)

Bäst i mejlet är att det står:
    "På eftermiddagen besöker vi Champagne Cattier och provsmakar världens lyxigaste champagne, Armand de Brignac."

11. kayaker

kayaker Cyklist

För 11700 spänn så kräver jag att få halsa den direkt ur flaskan hos producenten! ;D

12. Keen

Keen slan

Och sen skaka och spruta ut den över honom och Kåre? ;D

13. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Där sa du ngt - det var det vi skulle ha gjort!!

14. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Usch, det kanske är för att jag är trött, men det är någonting med den "världskände champagnexperten" som irriterar mig nästan lika mycket som Systembolaget...

15. kayaker

kayaker Cyklist

Absolut! Nå't skoj ska man väl få ha för pengarna?

16. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Fick sätta mig på händerna för att inte klicka på reply och fråga om han verkligen är seriös när han säger den är världens lyxigaste champagne. Men så kom jag på att smaken är olika.

Någon här som vet vem denne Kåre är? Är han duktig på champagne? eller försöker han bara tjäna stålars på sämre vetandes kunder?

17. vintjej

vintjej Medlem

Tur för honom att han var annorstädes. Annars hade han fått en egen sorts golden shower.

18. magnum

Clouet, Diebolt, Pierre Peters (här hinner du kanske in när du varit hos Lainois, sama by), Bonnaire och Selosse.
    Trevlig resa!

19. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Smaken har ju faktiskt ingenting med frågan om exklusivitet eller "lyxighet" att göra, så jag tycker verkligen att frågan är berättigad.

20. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Men vi måtte väl ändå ha rimligare krav på "världens lyxigaste champagne" än enkom själva (ytterst märklig) buteljen? Flaskan är förpackning, Champagne är drycken. Därmed bör det handla om drycken! *stampar bestämt med foten i backen*

Dela sidan