Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneprovning med bland annat Salon 1990

Några champagner på Grappe igår och en kväll som blev rätt speciell. Förutom att de på pappret fantastiska champagnerna inte leverade som förväntat (bästa vinet var Henrioten) så diskuterade vi champagnenördar, NonPlusUltra, Mesnil , Andreas samt jag: Bourgogne. Det gick så långt att en av medlemmarna allvarligt pratar om att avyttra sin källare. Dock som alltid , trevlig diskussion i ett gott sällskap.

632012104153A3f02.jpg


2004 Robert Moncuit Grande Cuvée. Mesnil som saknar alla drag av Mesnil. Inte alls mineralig, mer bröd , lite citrus , mogen apelsin, lite orenheter i doften. Smaken är ALLT för söt (dosage ?) och saknar skärpa och djup. Finns vissa orenheter också i smaken och vinet som gör en slags volt i munnen och blir blommigt för att sedan dö snabbt. Inget vin för mig.

1982 Henriot Cuvée des Enchanteleurs
Mogen ton på näsan, marsipan, nötter och mycket mycket honung. En hel del brödighet och doften fortsätter att växa hela kvällen. Tror vinet var något varmt då smaken . även om den var bra så blev det lite fadd. Bra eftersmak dock med en för åldern väldigt fin mousse och bra syra. Blev lite bättre under kvällen då flaskan kyldes

1982 Deutz Cuvée William Deutz
. Mogen härligt doft med mycket fat , viss källarton och en hel del honung och bröd. Smaken är sval och lite tillbakahållen, nästan lite vek Dosagen är bra integrerad men vinet känns kanske lite trött på slutet och med lite värme kom en del orenheter i doften, inget defekt men en flaska som tiden gått förbi. Bra men inte stort

1996 Bollinger R.D. Återigen en udda flaska, kanske den svagaste RD 1996 jag någonsin druckit. Tydligt mineralton i doften med krossade stenar, lite röda bär och frukt samt en bra brödighet men smaken är ovanligt söt och lite kvalmig. Vet inte var det hänt med den här flaskan men det leverade verkligen inte upp till förväntad nivå. Framförallt sötman var på gränsen till störande då syran saknades i flaskan. En ovanlig 1996 då syran inte var så dominerade medan fruktsötman tog överhand.

1990 Salon En svag flaska Salon 1990 eller är det så att Salon 1990 är en svag årgång. Har inte varit imponerad av dem tidigare och tyvärr så följer den här upp den trenden. Försynt doft som saknar den typiska mesnildoften men har mognande chardonnaytoner som smör och honung. Smaken är ganska platt och har ett mycket kortare avslut än man kan förvänta sig av ett vin i den här klassen. Flaskan har legat på Grappe sedan inköp på SB så inget fel på lagringen. Jag var tidigt inne på Billecart-Salmon då den var ren och klar men saknade den skärpan som en Salon borde visa upp.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Champagneprovning med bland annat Salon 1990

Anders Landström skrev:
Några champagner på Grappe igår och en kväll som blev rätt speciell. Förutom att de på pappret fantastiska champagnerna inte leverade som förväntat (bästa vinet var Henrioten) så diskuterade vi champagnenördar, NonPlusUltra, Mesnil , Andreas samt jag: Bourgogne. Det gick så långt att en av medlemmarna allvarligt pratar om att avyttra sin källare. Dock som alltid , trevlig diskussion i ett gott sällskap.

632012104153A3f02.jpg
Källaren skall avyttras därför att den är full/tom på Bourgogne???
 
Trådskapare
A
SV: Champagneprovning med bland annat Salon 1990

magnum skrev:
Källaren skall avyttras därför att den är full/tom på Bourgogne???
Det är bara sådant som personer som nått en kris i sitt vinliv pratar om, var det inte mer än så här, hur får jag nästa kick :)
 

Elvis

Medlem
SV: Champagneprovning med bland annat Salon 1990

Bourgogne? Jag förstod att det var ett misstag att lämna återbud till provningen - uppenbarligen urartade den.
 
Toppen