Champagnes framtid.

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 25 januari 2008.

  1. Jimmy Forsman

    Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

    Under en femårig provperiod så ska maxskörden per hektar i Champagne öka från 13 000 kilo till 15 500 kilo, motsvarande 98,8 hektoliter/hektar. Det betyder alltså att det maximala sködeuttaget i hl/ha kommer att ligga 8,8 hl/ha ÖVER det som är tillåtet för de sämsta bordsvinerna, vin de Table.

    Men, naturligvis blir det bättre: Under den något ironiska rubriken “Double safe-guards to prevent excessive yields” så måste vinodlarna se till att det inte produceras mer än 18 druvklasar per kvadratmeter och, oavsett hur lågt skördeuttag man har på resterande vingårdar, så får inte skörden överstiga en snittskörd på 21 700 kilo/hektar (138 hl/ha). Naturligtvis får odlaren inte göra vin på mer än 15 500 kilo druvor/ha, men det blir ingen kvalitativ skillnad, lagligt sett, på de 5 300 kilo som kan tas ut extra.

    Det finns alltså ingenting som hindrar att odlaren säljer den här frukten till en annan vinproducent. Det kan ju inte ha undgått någon som är intresserad av vin att det har varit en champagneboom de senaste åren, man producerar stora mängder vin men man kan fortfarande inte tillgodose de behov som finns på marknaden. Den här nya provperioden är naturligtvis ett sätt att kunna öka produktionen, men att man inte låter vinmakarna utnyttja den nya teoretiska maxgränsen på 21 700 hl/ha utan sätter en gräns på 15 500 hl/ha är riktigt, riktigt underligt.

    Det här gör att producenterna alltså har tillgång till 5 300 hl/ha extra frukt som de måste sälja eftersom de inte får göra vin på det själv, och att tro att vinodlarna inte skulle odla maxgränsen är bara naivt. Den ökade efterfrågan leder till att de stora husen vill köpa massor av frukt, vilket leder till ökade priser i alla led.

    Fransk logik… Låt vinodlarna göra vin på den tillåtna gränsen istället för att hyckla, ska man ha begränsningar på en skörd för att säkra kvalitén så ska man vara beredd att vidta åtgärder, inte titta åt andra hållet.

    Vad kommer att hända med Champagne i framtiden? Man har ju nu börjat att utöka regionen i den desperata jakten på mer odlingsbar mark, det kanske kommer nya superbyar som dyker upp under de kommande 20 åren. Men vad kommer att hända med kvalitén på vinerna? Temperaturökningarna gör att vinerna blir mognare och när man idag drar en flaska bubbel som för ett par år sedan var behagligt torr i stilen så har den ofta en liten sötma som man inte hittade tidigare. var för det är så kan man bara spekulera om, men två alternativ är naturligtvis 1: att man inte korrigerat sin dosage med hänsyn till den ökade mognadsgraden i druvorna. 2: att man ökar dosagen för att täcka upp orena smaker i vinet. Att tillsätta mer socker är ett beprövat knep att "bättra på" viner av sämre kvalité.

    Är champagne som vi är vana vid det på väg att försvinna? Är detta ännu en anledning till att bunkra upp med ännu mera vin av de klassiska årgångarna?

    Vad tycker ni?
     
  2. Konjären

    Konjären Medlem

    SV: Champagnes framtid.

    Frågan är vad som är orsak och verkan gällande sötman i vinet. Vad jag läst i vissa kommentarer är att dosagen ökats för att lättare appellera till ovana drickare (enligt den kända formeln sötare = godare), vilket lett till ökad efterfrågan, vilket kanske i sin tur leder till att man inte kan gallra lika hårt i vinifieringen och blandningen utan att vinet blir lite sämre... osv, osv. Motreaktionen har väl iofs redan börjat; många kommer ju med "zero dosage"-varianter nu.
     
  3. Jimmy Forsman

    Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

    SV: Champagnes framtid.

    Jo, visst kan jag tänka mig att man har ökat dosagen för att göra vinerna mer tillgängliga för ovana konsumenter. Men det är också ett välkänt trick för att dölja orenheter i vinet, exempelvis på grund av sämre frukt. Sen kan ju ökad mognad i frukten vara en del också om man inte reglerar dosagen för att matcha den ökade mängden fruktos i vinet (en icke jäsbar sockerart). Zero dosage vinerna kräver ju verkligen att man bara använder den bästa frukten, och jag gillar verkligen de vinerna. Men, ja, det kanske blir så i framtiden at vi kommer att få se en genomgående kvalitetsförändring.
     
  4. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    SV: Champagnes framtid.

    Lär väl iallafall dölja det mesta av druvornas ursprung . Personligen lite tveksam till det här. Något för unga brats att dricka kanske.

    http://www.decanter.com/news/wine-news/ ... agne-style

    Selosse gör ju ett ûbersött vin men då är det inte en champagne och riktar kanske inte in sig mot 18åringar.
     

Dela sidan