Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagnesamlingen

Mattias Schyberg

Administratör
Välkommen till forumet. Normalt sett så brukar man bekanta sig med forumet först innan man länkar till sin blogg/hemsida. Det är bättre om du skriver om dina vinupplevelser här på forumet om du vill få feedback på dina åsikter istället för att länka till annan ort.

Tänk på det i framtiden. Detta forum är ingen anslagstavla. :bäver:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Håller ni med i stort om betygen eller tycker ni helt annorlunda?
Tja, var kommer din skala ifrån, 0-10 med tiondelar och bokstavsbetyg som tillägg? Ska jag tolka det som Juhlin-skalan 0-100 dividerad med 10? I så fall har du ganska annorlunda åsikter än han har om en del prestigechampagner från väletablerade hus, som aldrig hamnar så lågt hos Julle som en del av dem gör hos dig.

Om man inte använder Parkerskalan 50-100 (som avser alla viner och är rätt koncentrerad till 80 eller 85-100 för de flesta OK viner) brukar det vanligaste vara en brittisk skala 0-20 som bl.a. Jancis Robinson kör med (och som Munskänkarna och de flesta äldre vinprovarfarbröder i Sverige använder sig av) eller Decanters 0-5, där jag tror eventuella decimaler beror på att de tar medelvärde över en provningsgrupp.

Ska jag jämföra den relativa ordningen du har rankat provat bubbel sticker definitivt ditt extremt höga omdöme om Nicolas Feuillatte Cuvée 225 1998 ut (9,6-9,7). Det är också väldigt förvånande att se flera årgångschampagner från topphus i bra årgångar/toppårgångar med sämre betyg än standardvarianterna, t.ex. Roederer. Jag håller heller inte med om din relativa rankning av Cristal-årgångarna. 2004 är för mig en fantastisk årgång, och betydligt bättre än den lite klumpiga 2000. Men à chacun son goût - tycker du så, så tycker du så. :)

Ett tips är att lyfta upp betygsskalan från inlägg #1 (som du uppenbarligen har uppdaterat efter det lades till i maj) till din "Om"-sida eller till en egen sida som man når från sidolisten, för betygsskalan är det första jag hakar upp mig på när jag läser ett av dina inlägg. Rätt få lär orka scrolla ner till inlägg #1, och de lär bli allt färre i takt med att du skriver fler inlägg.

I övrigt så kan jag nämna att de flesta champagnekännare brukar bli förbannade när de ser en Armand de Brignac Ace of Spades-flaska. Så din profilbild på forumet signalerar nog mer "jag är ganstarappare som det går att lura pengar av" än "jag gillar bra champagne" för många av champagneofilerna här. :D
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Håller ni med i stort om betygen eller tycker ni helt annorlunda?

Nope, inte alls. Fast jag förstår dem inte alls heller. A som i acceptabelt, B som i bra osv..? Och tiopoängsskala som hoppar vilt mellan olika? @vintomas har definitivt några viktiga poäng i sitt svar.

Sen är man ju frågande till att Armand de Brignac Ace of Spades lyckas med att ligga i samma nivå som Sir Winston 2002...
 
Trådskapare
StiGGe

StiGGe

Medlem
Tack för svar Tomas.

Ja upplever mig själv som väldigt hård när betyg delas ut. Jag anser att många champagner får så oerhört högt betyg på många sidor och ju mer man läser detta ju mer övertygad om två saker:

1. De höjer upp det aktuella märket endast för att göra god reklam och sälja.

2. Många som recenserar den aktuella champagnen går efter flocken likt får och slutar att tänka själva.

Därav att jag har get en SD skumpa mer än en PS. I mina ögon är detta inte alls något konstigt. Hatt et söners PT var mycket mindre bra än deras SD. Dock får jag utgå från mig själv då jag tycker mer om lätta, fruktiga champagner än champagner med höst,äng och ek smak.

Så i slutändan kommer alla tycka annorlunda eftersom vi uppskattar olika spektrum av smak.

När det kommer till till Cristal 00,04 och 05 så är alla fantastiska. Jag hade inte klagat på ett glas (läs flaska) 04, men jag anser att 00 är snäppet bättre med sina kola insvepta toner. Iallafall jag blev förförd, (och kanske bortförd).

Symboliskt hade det varit en trevlig omväxling att kanske ändra skala till 1-5 eller till 0-20. Ska dessa vara utan decimaler isåfall? Vilken föredrar du själv?

kan nämna 3 champagner som rent smakmässigt tyckte var väldigt trevliga och intressanta.

Har du provat någon av dessa?

Tendil & Lombardi Cuvee Brut

- En mycket frisk och lätt champagne med toner av fläder som fick mig

Philipponnat Royale Reserve

- En ljus fruktig champagne med lätt inslag av blomma.

Mouzon Leroux & Fils Brut Grande Reserve

- En något skogig touch, med mineral i detta vin, med eftersmak av päron

mvh/ StiGGe
 
Trådskapare
StiGGe

StiGGe

Medlem
Nope, inte alls. Fast jag förstår dem inte alls heller. A som i acceptabelt, B som i bra osv..? Och tiopoängsskala som hoppar vilt mellan olika? @vintomas har definitivt några viktiga poäng i sitt svar.

Sen är man ju frågande till att Armand de Brignac Ace of Spades lyckas med att ligga i samma nivå som Sir Winston 2002...

Min skala är så här:

S- 10 poäng
A 9-9.9
B 8-8.9
C 7-7.9
D 6-6.9
E 5-5.9

https://champagnesamlingen.wordpress.com/2015/05/05/valkommen/

Ja hur ska jag motivera detta?

Jag försöker lägga ett betyg kvalitet kontra smak. Ace´n uppfylller ju kraven upp till en C rank, sedan är det ett personligt ställningstagande om hur man ställer sig till smaken på champagnen. Vattnigheten kan även den diskuteras som med alla andra viner.

Min far är likt dig (får anta att du är) en person som verkligen uppskattar Winston Churchills cuvee. Den är bra men dock upplever jag den väldigt överhypad. Så fantastisk som många säger att den är tycker jag inte. Jag hade enorma förväntningar på både 02 och 00, men blev något besviken då jag upplever att smakregistret är något instängt. Det är en bra champagne men kommer aldrig bli någon top-tier.

Dock kan jag ge Pol Roger en placering i topp 10 märken, men cuveer som Cristal, Comtes, La Grande Dame, Dom Perignon, Cuvee William Deutz och Krug ligger högre i kurs.
 

ChristianB

DipWSET
Om jag ska ha någon generell åsikt om bloggen så är den lite tråkigt utformad; inläggen är relativt lika varandra, inga längre förklaringar kring smak och doft, jag saknar en kommentar om färgen på vinet... Estetisk utformning av sidan är något som saknas och önskvärt är också djupare analyser av vinet, kanske med lite bakgrundsinfo kring provningstillfälle, producent, dosage, druvblend, osv.

I dagsläget finns det inget som sticker ut och säger till mig som läsare att det finns något intressant att läsa.
 
Trådskapare
StiGGe

StiGGe

Medlem
Om jag ska ha någon generell åsikt om bloggen så är den lite tråkigt utformad; inläggen är relativt lika varandra, inga längre förklaringar kring smak och doft, jag saknar en kommentar om färgen på vinet... Estetisk utformning av sidan är något som saknas och önskvärt är också djupare analyser av vinet, kanske med lite bakgrundsinfo kring provningstillfälle, producent, dosage, druvblend, osv.

I dagsläget finns det inget som sticker ut och säger till mig som läsare att det finns något intressant att läsa.

Tack Christian för konstruktiv kritik och synpunkter.

Jag vet om att jag skriver kort och koncist, valde att göra detta eftersom vissa inte vill ha en roman om vinet utan en kortfattad recension. Det var lite detta som var syftet med min blogg, än tävlar jag inte i elitnivå utan bloggen är bara en hobby.

Men allt kan ju göras bättre.

Jag har ett fåtal champagner kvar att skriva om efter dessa så har jag fyllt min tavla för i år vilket är 192 stycken.

Nästa års project ska bli likartat men ska enbart köpa rose hade jag tänkt mig.

Symbolisk som jag är så kan ju bloggen få en förändring lagom till nästa år möjligen.
 

ChristianB

DipWSET
Jag vet om att jag skriver kort och koncist, valde att göra detta eftersom vissa inte vill ha en roman om vinet utan en kortfattad recension. Det var lite detta som var syftet med min blogg, än tävlar jag inte i elitnivå utan bloggen är bara en hobby.
Jag förstår tanken, men jag är också lite tveksam till det. Den som vill veta mer om ett vin (utöver att prova det själv) vill nog troligtvis ha mer info än bara några få ord. Personligen vill jag knappt kalla det recension, möjligen "enkla smaknoter" eller "minnesnoteringar". Det här helt enkelt lite för lite för att en läsare ska få något slags bild av det som finns i flaskan.

Om du vill att det ska vara mer än bara en numrerad lista över hur många champagne du provat så behövs det mer material...
 

Vino fino

Medlem
TDecanters 0-5, där jag tror eventuella decimaler beror på att de tar medelvärde över en provningsgrupp.
En liten rättning bara. Decanter kör traditionellt 0-20, med kvartsdecimaler när man provar i grupp. Men de har på senare år också börjat översätta det till Parkers skala för den som inte kan räkna.

Däremot kör ju Broadbent med 0-5 stjärnor (ibland till och med 6), och det är förstås lätt att förknippa honom med Decanter.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Hej @Mattias S! Är det du som censurerar forumet genom att radera inlägg? Om även detta försvinner vet jag att det är du!
Ja, jag tycker du gick för långt genom att dryga dig mot mig så jag tog bort inlägget. Jag är nog lite less på den typen av skämt på min bekostnad och tog illa vid mig helt enkelt. Det var dock dumt nu i efterhand, men tänkte nog att vi kunde diskutera det via PM istället då det är oss emellan.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja, jag tycker du gick för långt genom att dryga dig mot mig så jag tog bort inlägget. Jag är nog lite less på den typen av skämt på min bekostnad och tog illa vid mig helt enkelt. Det var dock dumt nu i efterhand, men tänkte att vi kunde diskutera det via PM istället.
Alternativ 1: du återställer inlägget och ber offentligt om ursäkt.
Alternativ 2: jag begär att du avlägsnas som administratör.
Du väljer.
Du har all rätt att bli sur om du vill. Men ta då och ta då och ställ dig framför en spegel först. Och du använder dina administratörsprivilegier för att bedriva vendetta mot de med andra åsikter än du själv har du inget som administratör att göra.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ja, jag tycker du gick för långt genom att dryga dig mot mig så jag tog bort inlägget. Jag är nog lite less på den typen av skämt på min bekostnad och tog illa vid mig helt enkelt. Det var dock dumt nu i efterhand, men tänkte att vi kunde diskutera det via PM istället.
Fast det var ju ganska lustigt och Tomas är ju inget troll direkt :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
1) här vore kul med lite exempel!
2) till skillnad från dig själv,då!?
Det som slår mig är att du provat väldigt få champagner men ändå har mycket starka synpunkter. Får också intrycket att flertalet endast provats vid ett tilfälle/flaska. Kan heller inte finna några/få smaknoter med syranivå desto fler med kommentaren vattniga, unikt!!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Alternativ 1: du återställer inlägget och ber offentligt om ursäkt.
Alternativ 2: jag begär att du avlägsnas som administratör.
Du väljer.
Du har all rätt att bli sur om du vill. Men ta då och ta då och ställ dig framför en spegel först. Och du använder dina administratörsprivilegier för att bedriva vendetta mot de med andra åsikter än du själv har du inget som administratör att göra.
Nu tycker jag att du överdriver ganska grovt. Det inlägg jag raderade (totalt raderade tyvärr) var bara ett drygt skämt på min bekostnad. Jag borde inte raderat det men jag kände mig så less att jag gjorde det ändå. Sorry. :(

Om du nu vill att jag avsäger mig min moderatorroll för detta så får du gärna se till att få det verkställt, för jag kan tyvärr inte återställa inlägget.
 

Gurto

Medlem
Nu tycker jag att du överdriver ganska grovt. Det inlägg jag raderade (totalt raderade tyvärr) var bara ett drygt skämt på min bekostnad. Jag borde inte raderat det men jag kände mig så less att jag gjorde det ändå. Sorry. :(

Om du nu vill att jag avsäger mig min moderatorroll för detta så får du gärna se till att få det verkställt, för jag kan tyvärr inte återställa inlägget.

Minns ni olustkänslan av när era föräldrar bråkade? Lite samma här ...vill dock tillägga att jag inte ser er som fadersgestalter :D

Settle your differences och tänk på att barnen kommer till skada ...forummedlemmarna menar jag ;)
 

ChristianB

DipWSET
Du har all rätt att bli sur om du vill. Men ta då och ta då och ställ dig framför en spegel först. Och du använder dina administratörsprivilegier för att bedriva vendetta mot de med andra åsikter än du själv har du inget som administratör att göra.
Fast nu var det väl knappast en fråga om att du hade en annan åsikt? Snarare är väl problemet att vissa skämt har pågått under lite för lång tid, så att det helt enkelt inte är roligt längre... Men det måste man förstå på egen hand.

@Mattias S for president.
 

chambertin

Medlem
Började att blogga lite lätt om champagne i början av året.

Vad tycker ni om sidan?

Synpunkter, och egna tankar?

Håller ni med i stort om betygen eller tycker ni helt annorlunda?

https://champagnesamlingen.wordpress.com/

/ StiGGe
Producenten detta inlägget ( http://wp.me/p69bj2-5i ) heter Bernard Hatté.
Dom använder ingen ek i vare sig vinifiering eller vid lagring av reservviner.

Kan liksom @magnum undra över frekvensen av "vattnigt" i dina kommentarer och avsaknaden av beskrivningar av syran som ju är supercentralt vg champagne. Din betygsskala är också väldig ovanlig och drar knappast publik utan tvärtom. Skifta snabbt till ngn av de som @vintomas beskriver så känner läsarnna igen sig. Du är blir knappast unik och välläst pga betyggskalan.

Bernand Hatt Et Fils Brut Grand Cru Cuvee Benjamin 2009
#32 Bernand Hatt Et Fils Brut Grand Cru Cuvee Benjamin 2009

Doft: Lätt ekig doft med lite inslag av äpple, dock svag doft.

Smak: Smak av citron, äpple och ek. Rätt hög syra i vinet. Stundtals rätt vattnigt.

Betyg: C

Poäng: 7 av 10

Kommentar:ett helt okej vin som lutar något åt det mer ekiga hållet med stark tonus av citron.


Ja upplever mig själv som väldigt hård när betyg delas ut. Jag anser att många champagner får så oerhört högt betyg på många sidor och ju mer man läser detta ju mer övertygad om två saker:
1. De höjer upp det aktuella märket endast för att göra god reklam och sälja.
2. Många som recenserar den aktuella champagnen går efter flocken likt får och slutar att tänka själva.
Då antar jag att du provar vinerna blint så att märket inte får ngn inverkan på vad du tycker (hittade ingen info på din sida om det) ?
 
Toppen