Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Château d'Yquem - vilken årgång?

chambertin

Medlem
Ett vins största uppgift är att vara torrt! (Enligt mig alltså)
Ja då faller ju liksom din första fråga eller... ?
Finns säkert ett gäng här som kan anta utmaningen att dela den med dig och försöka övertyga dig om Yquems storhet.:)
Blir själv väldigt nostalgisk av just Yquem -83 eftersom det var den första Yquem för mig som var riktigt stor på alla sätt. Hade innan " bara" druckit -81 (inget vidare faktisk) och -80( bra men inget storslaget).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har en halvflaska Yquem 1983. Vad tror ni om den? Har legat länge i vinskåpet, blir liksom aldrig något tillfälle att dricka söta viner....
Två förbittrade gamla surgubbar slurkade i sig en helflaska 2001 Suduiraut härförleden. Efter Fois gras var halva flaskan försvunnen. Efter halva ostbrickan var förtärd var vinet slut. (Dracks även andra drycker som motverkar gikt, bitterhet och lukt av gulnande surgubbe: röda viner, desivon, aqua vera och tippex.)

Känner du att ni har svårt avverka flaskan, kan ni alltid taga med den till Japan.
Vi hjälper gärna till med allt från restaurangbokning till att komplettera med lämpliga röda och ... vid behov: hwita.
 

Liselott

Medlem
Ja då faller ju liksom din första fråga eller... ?
Finns säkert ett gäng här som kan anta utmaningen att dela den med dig och försöka övertyga dig om Yquems storhet.:)
Blir själv väldigt nostalgisk av just Yquem -83 eftersom det var den första Yquem för mig som var riktigt stor på alla sätt. Hade innan " bara" druckit -81 (inget vidare faktisk) och -80( bra men inget storslaget).
Jag har också druckit Yquem -81, kommer faktiskt inte ihåg hur den var riktigt...... Nämen, jag kan tycka att söta viner är fantastiska första klunken, men sedan tröttnar jag fort. Portvin & prova ostar är väl ett undatag, det har jag en del skojiga minnen av. Blir 83:an Yquem liggande så får jag väl lotta ut den på forumet nån gång;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har också druckit Yquem -81, kommer faktiskt inte ihåg hur den var riktigt...... Nämen, jag kan tycka att söta viner är fantastiska första klunken, men sedan tröttnar jag fort. Portvin & prova ostar är väl ett undatag, det har jag en del skojiga minnen av. Blir 83:an Yquem liggande så får jag väl lotta ut den på forumet nån gång;)
Jamen jävlar!
Jag vann!
Snacka om att ha tur :)))))

Långnäsor alla ni andra!

*Muahh-ha-ha*
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Finns minsta betänkligheter så rekommenderas min advokat eller trivsamma bokningar på restauranger i Yokohama, Tokyo och Kawasaki. Det kan bara bli:
Huuuuur trevligt som HELST!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Har en halvflaska Yquem 1983. Vad tror ni om den? Har legat länge i vinskåpet, blir liksom aldrig något tillfälle att dricka söta viner....

83 är en legendarisk årgång för d'Yquem. Den kommer att vara helt fantastisk. Nu och om 20 år.

Är lite avis på den.
 
Toppen