Château d'Yquem - vilken årgång?

Diskussion i 'Vin' startad av Elvis, 20 augusti 2014.

1. chambertin

chambertin Medlem

Ja då faller ju liksom din första fråga eller... ?
    Finns säkert ett gäng här som kan anta utmaningen att dela den med dig och försöka övertyga dig om Yquems storhet.:)
    Blir själv väldigt nostalgisk av just Yquem -83 eftersom det var den första Yquem för mig som var riktigt stor på alla sätt. Hade innan " bara" druckit -81 (inget vidare faktisk) och -80( bra men inget storslaget).

Mattias S gillar detta.
  2. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Två förbittrade gamla surgubbar slurkade i sig en helflaska 2001 Suduiraut härförleden. Efter Fois gras var halva flaskan försvunnen. Efter halva ostbrickan var förtärd var vinet slut. (Dracks även andra drycker som motverkar gikt, bitterhet och lukt av gulnande surgubbe: röda viner, desivon, aqua vera och tippex.)

Känner du att ni har svårt avverka flaskan, kan ni alltid taga med den till Japan.
    Vi hjälper gärna till med allt från restaurangbokning till att komplettera med lämpliga röda och ... vid behov: hwita.

Liselott gillar detta.
  3. Liselott

Liselott Medlem

Jag har också druckit Yquem -81, kommer faktiskt inte ihåg hur den var riktigt...... Nämen, jag kan tycka att söta viner är fantastiska första klunken, men sedan tröttnar jag fort. Portvin & prova ostar är väl ett undatag, det har jag en del skojiga minnen av. Blir 83:an Yquem liggande så får jag väl lotta ut den på forumet nån gång;)

4. StefanAkiko

Jamen jävlar!
    Jag vann!
    Snacka om att ha tur :)))))

Långnäsor alla ni andra!

*Muahh-ha-ha*

5. Liselott

Liselott Medlem

Jag smakar och kan tycka att det är gott, det är inte det, men jag dricker kanske inte upp hela glaset:D

6. StefanAkiko

Finns minsta betänkligheter så rekommenderas min advokat eller trivsamma bokningar på restauranger i Yokohama, Tokyo och Kawasaki. Det kan bara bli:
    Huuuuur trevligt som HELST!

Liselott gillar detta.
  7. Jos

Jos Medlem

8. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

83 är en legendarisk årgång för d'Yquem. Den kommer att vara helt fantastisk. Nu och om 20 år.

Är lite avis på den.

Liselott gillar detta.

Dela sidan