Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cremant vs champagne

johan636

Medlem
Hej,

Hos mina vänner får jag ofta höra att cremant för säg 200-500 spänn är mer prisvärd än champagne för samma pengar. Jag hör dock nästan aldrig ett ”proffs” säga det, de nämner ju i 9 fall av 10 en champagne om vi pratar mousserande för dessa pengar.

Logiskt sett så tycker jag ju att en cremant borde vara mer prisvärd, de måste hålla ett lägre pris mot kvalite eftersom statusen inte är i närheten, även om kurvan pekar uppåt. Det som egentligen kan skilja när vi pratar om denna prisnivå som är till champagnes fördel är terroir och producent (om druvorna nu är samma), lagringstid och annat borde vara fördel cremant.

Vad säger ni? Har ni druckit många cremanter? Kanske har ni till och med jämfört dessa områden mot varandra? Vad är eran slutsats?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är fel person att fråga, för det är enbart sällan jag njuter av Champagne. Oftast lämnar de dryckerna mig helt oberörd. Däremot har jag druckit vansinnigt många vansinnigt goda Cava och Cremant. Bubblande Vouvray med några år på nacken är dessutom ändå bättre. Sedan finns det andra underverk av bubbel från NZ, Oz, US, Sydamerika och Sydafrika som Champagneälskare har mycket svårt att blint avgöra huruvida de är Champ eller inte.

Av de 8 senaste Champagnerna jag druckit ombord på mina long hauls, var det en som verkligen grep tag i mig: NV Laurent-Perrier Champagne Cuvée Rosé Brut. Take-off blev fördröjd ganska precis en sådan flaska. Stor njutning! Väl hemma i Japan inhandlade jag ett gäng, men ingen av dem levererade någon direkt njutning. Den sämsta gav jag någonstans 74 p. Det blev mpnga bortkastade pengar på detta svin… Men, det var ju mina pemgar, så det är väl ok.

I Umeå serverades jag tre skumpor som kändes som oerhört slöseri då jag smakade på dem. För det fanns andra runt storbordet som storligen njöt av dessa dyra droppar. Det var heller inte mina pengar, så det kändes väl 'sådär' att vaska mina slattar…

Det faller, som alltod, tillbaka till personlig smak och kynne. Själv föredrar jag stilla viner, och då jag behöver lite syrastinn njutning blir det gärna en Muscadet, en Sancerre eller en Assyrtiko.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej,

Hos mina vänner får jag ofta höra att cremant för säg 200-500 spänn är mer prisvärd än champagne för samma pengar. Jag hör dock nästan aldrig ett ”proffs” säga det, de nämner ju i 9 fall av 10 en champagne om vi pratar mousserande för dessa pengar.

Logiskt sett så tycker jag ju att en cremant borde vara mer prisvärd, de måste hålla ett lägre pris mot kvalite eftersom statusen inte är i närheten, även om kurvan pekar uppåt. Det som egentligen kan skilja när vi pratar om denna prisnivå som är till champagnes fördel är terroir och producent (om druvorna nu är samma), lagringstid och annat borde vara fördel cremant.

Vad säger ni? Har ni druckit många cremanter? Kanske har ni till och med jämfört dessa områden mot varandra? Vad är eran slutsats?
Har du några exempel som dina vänner ger? Crémant i den prisklassen är inte direkt särskilt vanliga i svensk distribution. All Crémant är inte direkt lika eftersom de produceras i olika vinregioner från olika druvsorter.
 
Trådskapare
J

johan636

Medlem
Jag är fel person att fråga, för det är enbart sällan jag njuter av Champagne. Oftast lämnar de dryckerna mig helt oberörd. Däremot har jag druckit vansinnigt många vansinnigt goda Cava och Cremant. Bubblande Vouvray med några år på nacken är dessutom ändå bättre. Sedan finns det andra underverk av bubbel från NZ, Oz, US, Sydamerika och Sydafrika som Champagneälskare har mycket svårt att blint avgöra huruvida de är Champ eller inte.

Av de 8 senaste Champagnerna jag druckit ombord på mina long hauls, var det en som verkligen grep tag i mig: NV Laurent-Perrier Champagne Cuvée Rosé Brut. Take-off blev fördröjd ganska precis en sådan flaska. Stor njutning! Väl hemma i Japan inhandlade jag ett gäng, men ingen av dem levererade någon direkt njutning. Den sämsta gav jag någonstans 74 p. Det blev mpnga bortkastade pengar på detta svin… Men, det var ju mina pemgar, så det är väl ok.

I Umeå serverades jag tre skumpor som kändes som oerhört slöseri då jag smakade på dem. För det fanns andra runt storbordet som storligen njöt av dessa dyra droppar. Det var heller inte mina pengar, så det kändes väl 'sådär' att vaska mina slattar…

Det faller, som alltod, tillbaka till personlig smak och kynne. Själv föredrar jag stilla viner, och då jag behöver lite syrastinn njutning blir det gärna en Muscadet, en Sancerre eller en Assyrtiko.
Intressant, jag har ju alltid älskat det snustorra tillsammans med det brödiga som vi hittar i just champagne, det har inte jag hittat någon annanstans. Jag måste dock erkänna att jag likt många andra har fastnat på just champagne och inte utforskat så många av de andra alternativen av den anledningen. Det är dags nu!

Muscadet är väldigt trevligt, annars har jag en förkärlek till tysk riesling.
 
Trådskapare
J

johan636

Medlem
Har du några exempel som dina vänner ger? Crémant i den prisklassen är inte direkt särskilt vanliga i svensk distribution. All Crémant är inte direkt lika eftersom de produceras i olika vinregioner från olika druvsorter.
Nja, har tyvärr inga exempel, det har diskuterats mer generellt och inte specifikt område eller druvor. Det var lite därför jag startade tråden för att se om någon som har utforskat detta och också håller med eller har en annan uppfattning. När det gäller andra viner, exempelvis PN så hittar man ju ofta bättre vin till billigare pris om man inte går på bourgogne, vilket är logiskt. Detta borde ju rimligtvis gälla mousserande med.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Intressant, jag har ju alltid älskat det snustorra tillsammans med det brödiga som vi hittar i just champagne, det har inte jag hittat någon annanstans. Jag måste dock erkänna att jag likt många andra har fastnat på just champagne och inte utforskat så många av de andra alternativen av den anledningen. Det är dags nu!

Muscadet är väldigt trevligt, annars har jag en förkärlek till tysk riesling.
Tysk riesling är också rävligt bra :cool:
 

MartinBz

Medlem
I den prisklassen vet jag inte riktigt, men i lägre nivåer tycker jag t.ex en Crémant de Bourgogne som Clotilde Davenne är bättre än dubbelt så dyr champagne.
Ja, det var precis det exemplet jag skulle ha gett också. Även hennes rosé, som finns i BS är väldigt bra. Men jag har inte massor erfarenhet av dyr champagne, så jag vågar verkligen inte uttala mig om vad man kan få ut av den, som t.ex. inte finns i crémant.
Ett annat område som gör mycket bra mousserande vin är Franciacorta. Kanske inte billigt, men ofta bra mycket billigare än Champagne i alla fall.
 

Sonderlese

Medlem
Man kan inte prata crémant utan att nämna Lilbert - Fils Perle
”Crémant de Cramant”

Grand Cru Brut Champagne på 3,5 - 4 bars tryck istället för det vanliga 6 bar.
 

Sonderlese

Medlem
Jo men det är ju en champagne? Beteckningen "Crémant" har väl inte fått användas i vinregionen Champagne de senaste 30-40 åren eller något i den stilen?
Ja, precis. Men, enligt Lilbert, är benämningen ”Crémant” ursprungligen just från Champagne; Perle skall vara representativ av dess ursprung.

Jag tyckte det var bara lite anekdotisk i sammanhanget.
 
Toppen