Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Crossmatch Amarone

energia

Medlem
Kanske en lite missvisande rubrik, men har ni tips på likvärdiga viner om man gillar:
- A Amarone (Alpha Zeta) [12343]
- Campo dei Gigli [91120]

Behöver inte vara just Amarone-viner, gärna andra distrikt och även utanför Italien.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det är ett ganska stort hopp i pris mellan Alpha Zeta, som i mina ögon är högst medioker jämfört med mycket annat italienskt, och Campo dei Gigli som håller betydligt bättre kvalitet än föregående nämnt vin.

Jag slår ett slag för Brunello di Montalcino, även om du inte kommer i närheten av restsötman som finns i amarone-viner här. Betydligt stramare än amarone, men många likheter i smakkaraktären. Jag är inte mycket av en amarone-person längre, även om jag uppskattar riktigt bra amarone. Väldigt många standard-amarone på SB's hyllor är i mina ögon underlägsna många andra viner rent kvalitetsmässigt. Bra BdM att testa tycker jag är:
2009 Brunello di Montalcino Casanova di Neri - 389:-
2009 Pieve Santa Restituta Brunello di Montalcino - 329:- från Gaja
2009 Tenuta Col d'Orcia Brunello di Montalcino - 269/150:- hel/halv. Passa på att plocka en halva om du vill testa! Bra intro!




 
Trådskapare
energia

energia

Medlem
Absolut att det är skillnad mellan de två, tog en i botten och en i toppen smakmässigt.
Bra tips på Brunello's, skall prova dessa :)

Vad tror du om 99395 Brunello di Montalcino Il Greppo? Är det värt pengarna om man ser till smak och kvalitet?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske en lite missvisande rubrik, men har ni tips på likvärdiga viner om man gillar:
- A Amarone (Alpha Zeta) [12343]
- Campo dei Gigli [91120]

Behöver inte vara just Amarone-viner, gärna andra distrikt och även utanför Italien.
Jag kan tycka att du borde utforska Argentina om du gillar Amarone och allmänt Italien, såsom BdM. Du får ofta en hel del alkohol, men samtidigt mycket syra och struktur, lite som ett mellanting mellan Amarone och en stram BdM.

Tre tips av olika slag:

2010 Trapiche Terroir Series Malbec Finca Ambrosia (91156)
Rejält stram och välstrukturerad med extra allt. Fullt ös medvetslös, men med finess.

2010 Las Moras Gran Shiraz (74085)
Mycket fruktig och fyllig med rejäl restsötma. Har dock enbart testat 09:an, dessutom var det ganska längesedan. Typiskt nya världen-vin. Billigt.

2006 Benegas Lynch Cabernet Franc (90203)
Mogen och trevlig CF som är mer som en Napa-cab. Mycket god och välbalanserad.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
A Amarone har haft en rätt påtaglig restsötma när jag provat den, även om det nu var några år sedan sist. Kanske Nya världen-Shiraz i prisklass "mellan boxvin och finvin", typ Sydafrika eller Australien, kan ge en liknande upplevelse som bygger på mycket frukt, mycket alkohol, påtaglig restsötma, inget tuggmotstånd från tannier, och tämligen total avsaknad av balans och elegans?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Vin snobbism och elitistiskt skitsnack är något som kan vara det de roligaste jag vet om det görs men glimten i ögat. Men i detta fall hoppas jag det är ironiskt. Jag antar att personen som frågar vill ha forumets råd om vin d.v.s. tips på likvärdiga viner. Hur kan du detta inlägg ge personen något?

Citat: "mellan boxvin och finvin" och "Ett vin avsaknad av balans och elegans" :confused:?


ingen-bouquet.jpg
 

Peder

Medlem
Förstår inte det här med att så många på forumet övergett Amarone. Enligt Systembolaget så "Älskar alla Amarone"

https://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-vin/Alla-alskar-Amarone/

Själv kan jag uppskatta en riktigt bra Amarone om jag blir bjuden, går dock inte själv och lägger stora pengar på dessa viner då jag tycker det finns så mycket annat intressant i priskategorin som jag lägger mitt ytterst lilla kapital på eftersom jag personligen inte sprungit på något under 350-400 kronor som verkligen är värt sin peng. Systembolaget skriver också att många Amarone viner lagras i 10-15 år. Knappast de som finns på Systembolagets hyllor åtminstone, med undantag för kanske något hos vinkällarbutikerna.

Italien är däremot ett fantastiskt vinland och jag håller med @Thylith om att titta på alternativ som Brunello om man vill hålla sig kvar i Italiens terroir.

En liten googling på ordet Amarone visar verkligen däremot att vi i Sverige har gått in 100 procent för Amarone så fort det skall kosta pengar. Kör man en sökning på "Amarone site:it" så blir det 345.000 träffar i ett land med 60 miljoner invånare och gör man samma sökning på svenska domäner "Amarone site:se" så får man 115.000 träffar så Italien borde upprätta en staty av Magdalena Gerger som tack för all Amarone-lobbyism. :)
 
En bra tråd tycker jag med hänsyn till den samlade erfarenheten hos medlemmarna. Ett av de viner som inledde mitt sug för vidare drickande/samlande är Chateau Musar. Jag misstänker att det råder delade meningar om detta vin men jag undrar om någon har något förslag på vin som görs/smakar på ett liknande sätt. Den skiljer sig lite mellan årgångarna men jag var särskild nöjd med årgångarna 2003 och 2005.
 

Håkan

Medlem
Om vi tar NyaVärldensShirazspåret tycker jag du skall prova följande:
Penfolds Kalimna Bin28 Shiraz, eller en något elegantare Cape Mentelle Shiraz, eller varför inte nämnda producents Cabernet Merlot. Du kan också kolla in Washington State: Boom Boom Shiraz är rätt bombastisk men kanske din stil just nu, detsamma gäller samme producents Chateau Smith Cabernet Sauvignon. Prova gärna lite olika, köp inte för mycket för din stil kommer garanterat att ändras, de flesta av oss har gått mot lite elegantare viner efter ett tag. Tveka inte att ställa fler frågor på forumet, vi hjälper gärna till att få din smak i rätt riktning:D. Var dock beredd på att din privatekomoni kommer att påverkas.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En bra tråd tycker jag med hänsyn till den samlade erfarenheten hos medlemmarna. Ett av de viner som inledde mitt sug för vidare drickande/samlande är Chateau Musar. Jag misstänker att det råder delade meningar om detta vin men jag undrar om någon har något förslag på vin som görs/smakar på ett liknande sätt. Den skiljer sig lite mellan årgångarna men jag var särskild nöjd med årgångarna 2003 och 2005.
Håller helt med, Musar borde vara ett lysande alternativ och likaså Douroviner.
 

Vino fino

Medlem
Alla som har nämnts här är fina alternativ.

Ett sista tillägg skulle kunna vara Sfursat 5 Stelle (75062), ett vin jag gillar mycket. Torkade Nebbiolo-druvor ger lite mer komplexitet (tycker jag) och inte för mycket sötma.
 
Trådskapare
energia

energia

Medlem
Tack för alla konstruktiva tips! Kan ju tillägga att det inte är några sockersöta Amarone jag är ute efter, vill ha mycket kropp och struktur, med lagom strävhet. Hade en La Rosta som legat i 8 år i källaren som provades i somras och den var helt ok :)
 

Jos

Medlem
En bra tråd tycker jag med hänsyn till den samlade erfarenheten hos medlemmarna. Ett av de viner som inledde mitt sug för vidare drickande/samlande är Chateau Musar. Jag misstänker att det råder delade meningar om detta vin men jag undrar om någon har något förslag på vin som görs/smakar på ett liknande sätt. Den skiljer sig lite mellan årgångarna men jag var särskild nöjd med årgångarna 2003 och 2005.
Du ska såklart leta i Rhone men precis som du säger så skiljer sig årgångarna, vissa drar sig mer mot Bordeaux. Ärketraditionell CdP kan vara ganska likt när det inte drar åt det senare nämnda.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det enda Priorat och Musar har gemensamt skulle jag säga är vissa druvor och färgen... Totalt olika stilar.
Jag syftar enbart på tips till trådskaparen. Både södra Rhône och Priorat kan vara trevliga alternativ till Amarone, typ. Likaså Musar. :)
 

Jos

Medlem
Jag syftar enbart på tips till trådskaparen. Både södra Rhône och Priorat kan vara trevliga alternativ till Amarone, typ. Likaså Musar. :)
Men du citerade mig när jag svarade på Jonas fråga om tips på alternativ till Musar... Dvs det handlade inte om Amarone på något sätt. Förvirrande kanske med tanke på frågan från trådskaparen. Ett klassiskt fall av OT vilket är mer regel än undantag här inne :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men du citerade mig när jag svarade på Jonas fråga om tips på alternativ till Musar... Dvs det handlade inte om Amarone på något sätt. Förvirrande kanske med tanke på frågan från trådskaparen. Ett klassiskt fall av OT vilket är mer regel än undantag här inne :)
Så kan det gå. ;)
 
Toppen