Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CT-statistik

sunqan

Vinös
Själv har jag f*at upp ct-statistiken genom att slarva...
Jag fick möjlighet att inventera mitt vinförråd när min lilla undertrappankyl pajjade. Kontentan blev att jag missat ett 70tal flaskor sedan förra året nån gång...
 

Elvis

Medlem
Med en månad kvar ser jag ut att sluta på cirka 250 provade viner vid slutet av året, cirka 20 % färre än förra året. Frankrike dominerar stort och andelen champagne har ökat något till 41 %:

1. Champagne (41 %)
2. Bourgogne (7,5 %)
3. Bordeaux (4,8 %)
4. Toscana (4,4 %)
5. Piemonte (3,5 %)
5. New Zealand, South Island (3,5 %)
7. Loire (2,6 %)
8. Niederösterreich (2,2 %)
8. Rioja (2,2 %)
10. Mosel (1,8 %)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Med en månad kvar ser jag ut att sluta på cirka 250 provade viner vid slutet av året, cirka 20 % färre än förra året. Frankrike dominerar stort och andelen champagne har ökat något till 41 %:

1. Champagne (41 %)
2. Bourgogne (7,5 %)
3. Bordeaux (4,8 %)
4. Toscana (4,4 %)
5. Piemonte (3,5 %)
5. New Zealand, South Island (3,5 %)
7. Loire (2,6 %)
8. Niederösterreich (2,2 %)
8. Rioja (2,2 %)
10. Mosel (1,8 %)
innebär att du druckit minst 15 till distrikt!!
 

Elvis

Medlem
Jag syndade direkt eftersom jag blev bjuden på ett vin från Andalusien här i Malaga ikväll. Inget höjdarvin men 46 distrikt nu... :rolleyes:
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Provade regioner hittills 2016 visar på ett stort övertag franskt (68 regioner totalt, egna flaskor + provningar):
Bordeaux 13,4%
Burgundy 12,6%
Champagne 8,1%
Loire Valley 5,7%
Rhône 5,3%

Enbart egna flaskor visar på ett annat resultat (41 regioner):
Tuscany 9,4%
Sicily 7,9%
Rhône 7,2%
Loire Valley 7,2%
Champagne 6,5%

Spretigt värre, 2017 ska bli året då jag lägger fokus på max 4 regioner.
 

Segol

Medlem
Jag har inte total koll eftersom jag sällan bryr mig om att registrera vardagsviner eller det som dricks på restaurang/hos vänner men jag får det till ungefär 20 regioner.
Bourgogne, Champagne och Piemonte står för ca 25% vardera och resten för ca 25% tillsammans.
Oväntat lite Bordeaux i år...
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Spridda skurar för min del. Mycket mer champagne än tidigare! :)
78 Flaskor totalt

1. Champagne, 29.5%
2. Coastal Region (South Africa) 17%
3. Rhoné 15%
4. Piedmont 10%
5. California 8%

Endast tre flaskor från Spanien, dåligt!
 

Elvis

Medlem
Bara 102 champagner hittills i år. Det blir svårt att nå till fjolårets 122 champagner men det skyller jag på inbrottet som gjorde att jag tappade sugen ett tag i augusti-september.

Men men, om bara en irriterande förkylning ger mig sig ska jag nå upp till 110 i alla fall.
 

Daniel A

Administratör
Vinåret 2016 i siffror…

Totalt: 467 viner

Diverse utmärkande procenter av totalen:
61 % var vitt
15 % var från 1900-talet
0,4 % var från 1800-talet. ;)
9,4 % var starkvin
8 % var sötvin (lägre än det brukar)

Topp 10 regioner:
Champagne 16.1%
Loire Valley 8.4%
La Rioja 7.3%
Jura 6.9%
Burgundy 5.4%
Andalucía 4.9%
Bordeaux 4.5%
California 3.2%
Castilla y León 2.8%
Madeira 2.6%

Absoluta största skillnaden mot tidigare år är att Champagne tveklöst är det jag druckit mest (2015 var det 0,5 % av drickandet ;) ), och att Tokaji placerar sig strax utanför topp 10. Loire brukar stå för en femtedel av allt jag dricker typ, men den eran är nog förbi. Det har dock alltid varit husvin (Vouvray, Savennieres och Chinon), och är väl fortfarande, men mängden provningar och sjuka vinbarsbesök gör ju att hemmavinerna försvinner lite i mängden.

2017 ska jag dricka mindre och färre, men större. Jag märker att jag blir lite blasé inför viner som “bara är bra”, och att jag hela tiden jagar och längtar efter de där wow-upplevelserna. I och med det här så har, sakta men säkert, pengarna jag lägger per flaska ökat. Källaren växer, och nu ligger snittpriset på en nivå jag för några år sedan aldrig trodde jag skulle nå upp till. Jag ser det som en positiv utveckling, såväl för mig själv som för de jag delar vin med. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
2017 ska jag dricka mindre och färre, men större. Jag märker att jag blir lite blasé inför viner som “bara är bra”, och att jag hela tiden jagar och längtar efter de där wow-upplevelserna. I och med det här så har, sakta men säkert, pengarna jag lägger per flaska ökat. Källaren växer, och nu ligger snittpriset på en nivå jag för några år sedan aldrig trodde jag skulle nå upp till. Jag ser det som en positiv utveckling, såväl för mig själv som för de jag delar vin med. :)
Problemet med att känna dig blasé löser du mest troligt inte genom att öka insatsen utan mer troligt genom att reflektera mer kring varför du behöver nå nya höjder och kickar rent allmänt (om jag får leka psykolog och gissa på din bekostnad).

Även om det är positivt att söka sig mot toppen för att söka vinvärldens största upplevelser (såklart, vem gör inte det) så kan det behövas reflektion kring det enkla och basala och varför man intresserar sig för vin över huvud taget. Kontraster är nödvändigt för att inte tappa fotfästet och det är nog nyckeln för att inte ständigt behöva gräva djupare och djupare ur sin plånbok förrän toppen nåtts och intresset troligtvis blir svalt på grund av avsaknad av nya kickar – varvid man går vidare till ett nytt intresse och börjar om där.

Mat verkar vara mycket enklare att förhålla sig till. De flesta känner inget behov av att enbart gå på stjärnrestauranger för att njuta av en måltid utan varvar ledigt sina upplevelser vitt och brett, både i stil och när det gäller kvalitetsnivå och njuter ändå utan att känna sig blasé eller otillfredställda. Mat och vin är inte så olika varann ur ett upplevelseperspektiv, men ändå tenderar det att bli så bland vinnördar av någon anledning.

Nåväl, mina reflektioner kanske är mer träffande på mig själv än dig inser jag, men kunde inte låta bli att använda ditt inlägg som ett bra tillfälle för att få ur mig mina egna tankar och hjärnspöken. :)
 

Daniel A

Administratör
Problemet med att känna dig blasé löser du mest troligt inte genom att öka insatsen utan mer troligt genom att reflektera mer kring varför du behöver nå nya höjder och kickar rent allmänt (om jag får leka psykolog och gissa på din bekostnad).

Även om det är positivt att söka sig mot toppen för att söka vinvärldens största upplevelser (såklart, vem gör inte det) så kan det behövas reflektion kring det enkla och basala och varför man intresserar sig för vin över huvud taget. Kontraster är nödvändigt för att inte tappa fotfästet och det är nog nyckeln för att inte ständigt behöva gräva djupare och djupare ur sin plånbok förrän toppen nåtts och intresset troligtvis blir svalt på grund av avsaknad av nya kickar – varvid man går vidare till ett nytt intresse och börjar om där.

Mat verkar vara mycket enklare att förhålla sig till. De flesta känner inget behov av att enbart gå på stjärnrestauranger för att njuta av en måltid utan varvar ledigt sina upplevelser vitt och brett, både i stil och när det gäller kvalitetsnivå och njuter ändå utan att känna sig blasé eller otillfredställda. Mat och vin är inte så olika varann ur ett upplevelseperspektiv, men ändå tenderar det att bli så bland vinnördar av någon anledning.

Nåväl, mina reflektioner kanske är mer träffande på mig själv än dig inser jag, men kunde inte låta bli att använda ditt inlägg som ett bra tillfälle för att få ur mig mina egna tankar och hjärnspöken. :)

Klart du får leka psykolog och gissa på min bekostnad! Mycket tänkvärt inlägg.

Jag har tänkt mycket själv på det, såklart. Rent allmänt passar jag in lite på det du beskriver (hitta intresse, gräva ner sig, jaga höjder, tröttna, börja om med något annat). Däremot har jag alltid varit intresserad av att smaka olika saker. Barn-Daniel gick in i godisbutiken och köpte 1 av allt lösgodis innan han gick tillbaka och plockade på sig av det som var bäst. :D Jag har varit dryckesintresserad de senaste 10 åren, och på många sätt betat av det mesta (utom absint och grappa, som jag inte kan förmå mig att tycka om). Vissa saker återvänder jag till med glädje (t.ex. cognac, öl), medan andra saker enbart passerar mina läppar under högst tveksamma omständigheter (t.ex. whisky, tequila). Väldigt mycket har jag tröttnat på - det finns inga nya kickar längre.

Det vore såklart en stor sorg om samma sak hände med vin. Men jag har svårt att tro det! De senaste två åren (mycket tack vare det här forumet!) har jag fått en bra bredd. Bara under 2016 drack jag vin från 66 regioner (150 appellationer). Det är svinkul, och ger väldigt mycket perspektiv. Vissa viner faller mig inte alls i smaken, men det är ju bara lärorikt och en del av det som ger perspektiv. Bredden kommer jag fortsätta få i mig utan större ansträngning - några BYOBs om året löser ju det. ;) Men av det jag kan styra själv börjar det bli lite spretigt. Precis som @thunberg skriver ovan så vore det roligt att fokusera lite mer. Vid det här laget betyder det, för mig, finare vinare. Jag vill gå på djupet/höjden, bakåt i tiden, för de vinstilar jag brinner för.

Ekonomi är en begränsande faktor. Jag håvar inte in miljoner på att vara bibliotekarie. :D Så det betyder färre flaskor, och ett högre pris per flaska, för att jag ska hitta nya insikter. Ytterligare en anledning är rena hälsoskäl. Även om det är mycket spottande och små glas så är 467 viner på ett år en jävla massa, och jag är inte helt bekväm med hur mycket tid och plats alkohol tar upp (nej, jag ska inte gå med IOGT-NTO). Så det blir väl två flugor i en smäll, antar jag.

Sedan har jag ju såklart fördelen att vara väldigt förtjust i många viner som inte är så populära på det stora hela, så några extra hundralappar per flaska kan spela rätt stor roll för vad jag kan få tag på. Dessutom är ju dessa viner väldigt roliga att ta med till provningar. ;)
 

Elvis

Medlem
Tillbaka till ursprungsämnet. Kom hem från Sydafrika igår och nu ser min CT-statistik för 2017 helt skev ut:

16 viner från Sydafrika
1 vin från Australien
1 vin från Frankrike (Champagne)

Jag tyckte att jag nästan inte drack något vin alls under resan, ändå blev det nästan två olika viner per dag i snitt... Mycket beroende på en avsmakningsmeny på La Colombe med tillhörande vinpaket.

16 viner från Sydafrika efter två veckor av 2017 ska jämföras med de 6 viner jag drack under hela 2016 och de 5 jag drack under 2015...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tillbaka till ursprungsämnet. Kom hem från Sydafrika igår och nu ser min CT-statistik för 2017 helt skev ut:

16 viner från Sydafrika
1 vin från Australien
1 vin från Frankrike (Champagne)

Jag tyckte att jag nästan inte drack något vin alls under resan, ändå blev det nästan två olika viner per dag... Mycket beroende på en avsmakningsmeny på La Colombe med tillhörande vinpaket.

16 viner från Sydafrika efter två veckor av 2017 ska jämföras med de 6 viner jag drack under 2016 och de 5 jag drack under 2015...
Det ser bra ut tycker jag. ;) Måste få tummen ur och besöka Sydafrika snarast. Så mycket intressant både mat- och vinmässigt och allt för lite deg!
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I lördags ville min sambo ha ett fylligt gott rött. Hmm.. Vad ska jag då ta fram?
Loggade in på CT för att kolla vad jag hade hemma. Hittade det perfekta vinet och började leta.
Till min besvikelse hade jag inte tagit bort vinet från CT, för flaskan var borta.. :(

Någon som känner igen sig? Trodde aldrig jag skulle bli "en av dem"! :D
Inventerade alla viner på måndagen, och hade missat fem flaskor totalt. Skämskudde på.

Passade även på att titta lite vertikaler på hur många årgångar jag lyckats bocka av nu.
Har druckit minst ett vin av varje årgång mellan 2016-2005.

Har inte druckit -04, -97, -93, -92, -91, -90.
Sex årgångar kvar, sen har jag provat alla fram till mitt födelseår - dessvärre verkar det vara ett ganska skralt utbud på systembolaget. Kanske kan leva på den undanflykten ett tag!
 

gece

Man vänjer sig.
I lördags ville min sambo ha ett fylligt gott rött. Hmm.. Vad ska jag då ta fram?
Loggade in på CT för att kolla vad jag hade hemma. Hittade det perfekta vinet och började leta.
Till min besvikelse hade jag inte tagit bort vinet från CT, för flaskan var borta.. :(

Någon som känner igen sig? Trodde aldrig jag skulle bli "en av dem"! :D
Inventerade alla viner på måndagen, och hade missat fem flaskor totalt. Skämskudde på.

Passade även på att titta lite vertikaler på hur många årgångar jag lyckats bocka av nu.
Har druckit minst ett vin av varje årgång mellan 2016-2005.

Har inte druckit -04, -97, -93, -92, -91, -90.
Sex årgångar kvar, sen har jag provat alla fram till mitt födelseår - dessvärre verkar det vara ett ganska skralt utbud på systembolaget. Kanske kan leva på den undanflykten ett tag!
Missat 2004?! Lätt ordnat. Ett sympatiskt år i Champagne som det fortfarande finns rätt mycket av ute på marknaden. Det mesta är dessutom i drickfönster nu.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Missat 2004?! Lätt ordnat. Ett sympatiskt år i Champagne som det fortfarande finns rätt mycket av ute på marknaden. Det mesta är dessutom i drickfönster nu.

Ja, -04 är lätt att ordna! Har även en flaska Bordeaux hemma som jag köpte från senaste små partierna. Tänkte poppa den på fredag :cigarr:
 
Toppen