Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CT-statistik

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Någon som känner igen sig? Trodde aldrig jag skulle bli "en av dem"!
Visst har det hänt, dock enbart av viner som jag har haft flera av hemma. Skyller inte på någon 19-åring som @Larseman utan lägger all skuld på min fru (i smyg, mycket tyst).
Har druckit minst ett vin av varje årgång mellan 2016-2005.
Intressant nog för mig att göra samma sak. Nu är jag ett "fåtal" år äldre så det finns några årgångar kvar att fylla.
97,87,86,84,81-79,77,75-72. Känns lite konstigt att jag helt bommat 1997, måste ordnas.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Visst har det hänt, dock enbart av viner som jag har haft flera av hemma. Skyller inte på någon 19-åring som @Larseman utan lägger all skuld på min fru (i smyg, mycket tyst).

Intressant nog för mig att göra samma sak. Nu är jag ett "fåtal" år äldre så det finns några årgångar kvar att fylla.
97,87,86,84,81-79,77,75-72. Känns lite konstigt att jag helt bommat 1997, måste ordnas.

Kom just på att jag drack månadens vin i Feb -15, 1997 Vintage port. Det här var innan jah börjar med CT! Därför den saknades för mig.

Läste lite om att många årgångar som slutade på -7 hade riktigt dåliga förhållanden i Bordeaux (om jag minns rätt). Lustigt det där. -77, -87, -97, -07.
 

Elvis

Medlem
-87 är den yngsta årgång jag inte provat. Pommery gjorde tydligen en Cuvée Louise 1987 som fått 91 poäng av Julle - i övrigt gjordes det inte många årgångsviner i Champagne det året.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
-87 är den yngsta årgång jag inte provat. Pommery gjorde tydligen en Cuvée Louise 1987 som fått 91 poäng av Julle - i övrigt gjordes det inte många årgångsviner i Champagne det året.
Har provat nästan 60 olika årgångar, men av någon märklig anledning verkar jag inte heller ha lyckats pricka in just 1987.
 

Trydebull

Medlem
"Köp alla -97or från Toscana som du har råd med" löd rådet när det begav sig. Jag lydde.
Jag också. Men plånboken var inte så stor då så det blev inte många flaskor. De sista gick för två år sedan på nyårsafton och var ruggigt bra.
 

MartinE

Medlem
-87 är den yngsta årgång jag inte provat. Pommery gjorde tydligen en Cuvée Louise 1987 som fått 91 poäng av Julle - i övrigt gjordes det inte många årgångsviner i Champagne det året.
Jag har druckit en 87:a från Bonnaire, som för övrigt var fantastisk! Den fanns att köpa på plats hos producenten hösten 2014.

1981 och 1986 är de årgångar (i Champagne) som jag saknar i "modern tid" (sedan 1980)!
 

MagnusH70

Medlem
Jag saknar noteringar på CT, men från minnet tror jag att jag bara missat -72, -73, -74 och -76
-71 Ducru-Beaucaillou
-75 Taylor's Vintage port
-77 Graham's Vintage port m fl
-78 Leoville Las Cases
-79 Mouton Rothschild
-80 Graham's Vintage Port m fl
-81 Chateau Margaux
Senare årgångar har jag nog provat ganska många gånger
 

chambertin

Medlem
Har provat nästan 60 olika årgångar, men av någon märklig anledning verkar jag inte heller ha lyckats pricka in just 1987.
Är väl bara Napa-Cab och blends (och ev Grange) som presterat ngt vettigt från -87. Vit torr Bdx var hyfsad som ung har jag för mig också.
 

Daniel A

Administratör
Från 1968 och framåt har jag inte druckit något från 1974, 1975 och 1983. Det borde väl gå att fixa, eller? Någon som har idéer var det kan vara värt att vända sig till för regioner för dessa tre årgångar?

Har provat nästan 60 olika årgångar, men av någon märklig anledning verkar jag inte heller ha lyckats pricka in just 1987.

Jag har fått i mig hela fyra olika viner från 1987. Madeira räknas kanske inte riktigt, men 1987 Domaine des Baumard Savennières Clos du Papillon tyckte jag mycket om. Och 1987 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Viña Tondonia var helt fantastiskt bra!
 

Steef

Medlem
Från 1968 och framåt har jag inte druckit något från 1974, 1975 och 1983. Det borde väl gå att fixa, eller? Någon som har idéer var det kan vara värt att vända sig till för regioner för dessa tre årgångar?

1983 har jag lite koll på iaf. Provat nån Bordeaux; Lamarque och Cantemerle, båda fortfarande vid full vigör. Palmer ska tydligen vara skitbra, sägs det.
Även druckit en Österrikisk Riesling Spätlese, en riktigt bra fiskehamn! Även Don PX Gran Reserva, häftig oljesirap men inget för mig.

Annars ska Alsace ha haft en monsterårgång -83. Norra Rhone och Brunello ska också vara bra+, men har inte haft den äran ännu, står på todo-listan!
 

MartinE

Medlem
Från 1968 och framåt har jag inte druckit något från 1974, 1975 och 1983. Det borde väl gå att fixa, eller? Någon som har idéer var det kan vara värt att vända sig till för regioner för dessa tre årgångar?
Både 1975 och 1983 var bra årgångar i Champagne. Det är dock inte så ofta man stöter på dessa flaskor nu för tiden...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Från 1968 och framåt har jag inte druckit något från 1974, 1975 och 1983. Det borde väl gå att fixa, eller? Någon som har idéer var det kan vara värt att vända sig till för regioner för dessa tre årgångar?
Hade med mig en Produttori 1974 till Byob:en i september 2015 hos @Bearman. Den flaskan gillade inte att att åka buss och var kanske inte helt på topp vid det tillfället, men ändå ett ok vin. Har en flaska kvar som vi kan ta någon gång när du är med.
 

Elvis

Medlem
Champagnedagen och ett besök i Champagne gör att jag nu druckit fler champagner hittills under 2017 (114 stycken) än under hela 2016. Skönt. Totalt 210 viner har det blivit och topp-5 bland regionerna ser ut så här:

1. Champagne (54,3 %)
2. Bordeaux (5,2 %)
3. South Africa Coastal Region (4,8 %)
4. Bourgogne (4,3 %)
5. Languedoc Roussillon (3,8 %)

Att Languedoc ligger så högt beror enbart på en provning hos Franska Vinlistan där jag fick prova åtta viner som de funderade på att ta in. Mitt snittbetyg på CT för de vinerna blev 78,5...
 

ChristianB

DipWSET
Att Languedoc ligger så högt beror enbart på en provning hos Franska Vinlistan där jag fick prova åtta viner som de funderade på att ta in. Mitt snittbetyg på CT för de vinerna blev 78,5...
Det skulle vara intressant att veta vilka; jag har fått upp ögonen för regionens bättre viner på sistone, men det är lätt att bli blind för sina egna fel. ;)
 

Elvis

Medlem
Det skulle vara intressant att veta vilka; jag har fått upp ögonen för regionens bättre viner på sistone, men det är lätt att bli blind för sina egna fel. ;)

Vi har väl inga hemligheter i det här forumet. ;)
2013 Domaine de Puilacher Vin de Pays d'Oc Chemin de Nougou (87 poäng)
2014 Domaine de Combe Grande Corbières L'Espère (78 poäng)
2014 Domaine de Puilacher Vin de Pays d'Oc Grand Tour (77 poäng)
2014 Gérard Bertrand Coteaux du Languedoc La Clape Château L'Hospitalet (78 poäng)
2016 Domaine la Combe Grande La Rosé (70 poäng)
2016 Domaine la Combe Grande Rosé (78 poäng)
2016 Domaine de Puilacher Variation (80 poäng)
2016 Domaine de Puilacher Prologue (80 poäng)

De fyra första är rödviner, de fyra sista är roséer.
 

ChristianB

DipWSET
Vi har väl inga hemligheter i det här forumet. ;)
2013 Domaine de Puilacher Vin de Pays d'Oc Chemin de Nougou (87 poäng)
2014 Domaine de Combe Grande Corbières L'Espère (78 poäng)
2014 Domaine de Puilacher Vin de Pays d'Oc Grand Tour (77 poäng)
2014 Gérard Bertrand Coteaux du Languedoc La Clape Château L'Hospitalet (78 poäng)
2016 Domaine la Combe Grande La Rosé (70 poäng)
2016 Domaine la Combe Grande Rosé (78 poäng)
2016 Domaine de Puilacher Variation (80 poäng)
2016 Domaine de Puilacher Prologue (80 poäng)

De fyra första är rödviner, de fyra sista är roséer.
Taget! Tack för listan! :)
 
Toppen