Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Das Börse

hampus86

Medlem
Svårt att undvika detta ämne för tillfället? Hur påverkas era vininköp av det rådande läget? ;D.

Själv sålde jag allt jag hade förra veckan, vilket jag är glad för. Gick in i HM,Lupe,Pare,Millicom och Swedbank precis innan stängning idag. Ser ut so ett bra drag, då DJ hämtade sig rätt rejält framåt stängning i staterna.

Vad säger ni, skulle jag ha köpt dricka för pengarna istället?
 

Martin

Medlem
SV: Das Börse

exakt,
En makroekonomisk analys över hur prissättningen av viner kommer att se ut framöver!
Kan man blanka viner? Kan vi uppfinna ett instrument?
Spekulera i termin i en nedgång i priset på en låda Petrus -82 i höstens vinauktion?
Ska man styra om PPM-stålarna till BDX-05?

Eller ska man, helt enkelt, dricka upp hela faderullan innan magsåren gör det omöjligt? ::)
 
Trådskapare
hampus86

hampus86

Medlem
SV: Das Börse

Vändningen är nära. Eftersom aftonbladet-nyheter för förståndshandikappade, tydligen precis fått reda på att det råder stor osäkerhet på marknaden(hur man nu kan missa det?), och nu ger råd hur man räddar sina sparpengar, är det solklart att börsen kommer vända upp. Fråga anders, han vet ;D.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Das Börse

Aftonbladet - nyheter för handikappade, slår till igen.

”Marknaden faller vertikalt”
Börsanalytiker: Alla försöker komma ut genom dörren samtidigt

Handeln på Stockholmsbörsen öppnade återigen med mycket kraftiga fall.

Efter en knapp timmes handel hade börsindex fallit med omkring sju procent.

– Det man ser nu är en fullskalig panik. Marknaden faller vertikalt, säger Carl-Gustav Gyllenram, börsanalytiker och vd för Ability asset management.

Stockholmsbörsen följde i de amerikanska och asiatiska börsernas fotspår och föll kraftigt på onsdagsmorgonenens inledande handel.

– Det är väldigt mycket ner på så kort tid. Vi har fastnat i ett flockbeteende där människor är väldigt oroliga och försöker komma ut genom dörren samtidigt.

Hur skulle du beskriva börsens betende?

Går man tillbaka till alla krascher som varit de senaste 400 åren så har de föregåtts av en långvarig uppgång som närmast kan beskrivas som eufori. Därefter kommer fritt fall och panik. Det är det vi ser nu, säger Carl-Gustav Gyllenram.

Är vi nära en vändning snart?

– Det är mycket svårt att säga. Marknaden är manodeprissiv. Den söker efter balans. Långvariga uppgångar blir alltid för höga och abrupta nedgångar blir alltid för djupa. Detta är en ovanligt djuptgående kris och det är svårt att säga var vi befinner oss just nu.

Hur vanligt är det med den här typen av kraftiga börsnedgångar?

– Sett över 400 år har det funnits många kraftiga nedgångar eller krascher. Det är svårt att jämföra med tidiagre kriser. Men det positiva är att det här brukar komma i slutfasen av en nedgång.

Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB ger en liknande bild av vad det är som pågår på marknaden.

– Det finns egentligen inget nytt som motiverar raset. Tvärtom borde den amerikanska centralbankschefen Ben Bernankes tal i går, där han signalerade en snar räntesänkning, ha bidragit till lugnare börser.

– Marknadsaktörer brukar gilla sänkta räntor. Men det tyder på att det även finns en oro för konjunkturläget – börserna befarar att det kan bli en lång och djup konjunktursvacka.

Bergqvist anser att centralbankerna runt om i världen måste agera tillsammans för att sänka räntan.
"Oron fortsätter"

– Det skulle visa att man med kraft går in för att lindra effekterna av den finansiella krisen.

Bergqvist tror att det kommer att vara mycket oroligt på Stockholmsbörsen och de andra Europabörserna under onsdagen och resten av veckan.

– Det mesta talar för att oron fortsätter.
Lugnade inte marknaden

Japan och Australien pumpade på onsdagen in 15 miljarder US-dollar på penningmarknaden och Hongkong sänkte räntan när regeringarna försökte lindra kreditoron som skakar världens aktiemarknader.

Men som liknande aktioner de senaste dagarna lyckades inte åtgärderna att lugna marknaden.

– Den här sortens åtgärder fungerar inte längre, sade Hiroichi Nishi, en handlare vid Nikko Cordial i Japan.
”Igenproppade artärer”

– Det är som att pumpa in blod i ett hjärta med igenproppade artärer.

Hongkongbörsen rasade med 5,1 procent på onsdagsmorgonen.
 

SUPRA

Bäst
SV: Das Börse

hampus86 skrev:
Svårt att undvika detta ämne för tillfället? Hur påverkas era vininköp av det rådande läget? ;D.

När Salon 1996 släpptes i somras köpte jag 12 flaskor, då jag låg cash och stenhårt trodde att börsen skulle ned.

Jag är rätt säker på att dessa 24.000 kr till dags datum stått sig bättre än i vilken annan aktie eller fond som helst jag hade pekat på. ;)

Och om inte annat kan jag ju spara flaskorna lite till, eller helt enkelt dricka upp innehållet. ;D
 
Toppen