datakrångel

Diskussion i 'Övrigt' startad av hampus86, 25 mars 2009.

1. hampus86

hampus86 Medlem

Helt plötsligt så kraschade min dator, och går ej att starta upp. Får upp meny där jag får välja mellan startreparation eller starta windows normalt.
    Normalt fugerar ej, datorn blinkar till och samma sida kommer upp igen. Startreparationen startar, men när den frågar efter operativsystem så är fältet helt blankt. Finns en knapp "läs in drivrutiner",och när jag trycker på den kommer ruta upp med texten: sätt i enhetens installationsmedia och klicka sedan OK för att välja drivrutin". Antar att skivan är installationsskivan, men vet ej hur och var jag ska välja drivrutin`?

trycker jag istället nästa går det att välja startreparation, systemåterställning mm, men går inte att använda då jag inte valt windows installation i föregående setg(den tomma rutan).

Vad i hela helvete ska jag göra?

2. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

SV: datakrångel

Välkommen till datorkrånglets enerverande värld! Vilken version av Windows är det? Hur gammal är datorn? Sådant kan ha betydelse.

Sådant här är jobbigt. Jävligt jobbigt. Vet tyvärr inte hur mycket jag kan hjälpa dig. Men, enhetens installationsmedia skulle kunna vara någon skiva med drivrutiner åt den optiska enheten (CD, DVD, Blue-Ray), eller Windows installationsskivan. Det är inte alltid dessa kommer på samma skiva.

Om jag vore som du så skulle jag googla efter något nätforum som har med sådant här att göra och sedan ställa frågan där. Ifall du har garanti/support kvar från säljaren kan du ju också vända dig dit. Vad jag kan säga är dock att sådant här inte alltför sällan är väldigt svårt att identifiera felkällan för. I värsta fall kan man få man blåsa ut datorn helt, d.v.s. formatera om hårddisken och sedan installera om Windows. Dock så förlorar man då all data som inte finns säkerhetskopierad till extern enhet. Jag vet, inget vidare kul.

3. vintjej

vintjej Medlem

Och om du trycker F8, kan du inte starta i felsäkert läge?

4. hampus86

hampus86 Medlem

nix, fick formatera hela skiten. Life's a bitch

5. weezer

weezer Medlem

Såå gott folk, glöm för allt i världen inte att ta BACKUP.

6. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Ja, extern hårddisk är en bra grej att ha i sådana här lägen.

7. hampus86

hampus86 Medlem

det är det värsta..har en helt ny 1 TB extern hårddisk som tyvärr kraschade dagen innan :p.

8. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Aj, den sved. :-\

9. Per Stade

Per Stade Lege artis

Använder en drobo med 4 stycken 500GB diskar för lagring av alla datafiler:
    http://www.drobo.com/

10. Arvid

Arvid Medlem