Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De 10 största vinvarumärkena volymmässigt 2014

Mattias Schyberg

Administratör
  1. Barefoot (E&J Gallo Winery)
    image.jpg
  2. Gallo (E&J Gallo Winery)
    image.jpg
  3. Concha y Toro (Concha y Toro)
    image.jpg
  4. Hardys (Accolade Wines)
    image.jpg
  5. Yellow Tail (Casella Wines)
    image.jpg
  6. Robert Mondavi (Constellation Brands)
    image.jpg
  7. Sutter Home (Trinchero Family Estates)
    image.jpg
  8. Lindeman's (Treasury Wine Estates)
    image.jpg
  9. Beringer (Treasury Wine Estates)
    image.jpg
  10. Jakob's Creek (Pernod Ricard Winemakers)
    image.jpg
Källa: http://www.thedrinksbusiness.com/2014/07/top-10-wine-brands-2014/

Inget som förvånar egentligen, men jag måste ju säga att det är få vin på listan som jag ens har provat. Eller för den delen kommer att prova. Nu är det ju dessutom många varianter som säljs under dessa varumärken visserligen, men en totalvolym på 152,1 miljoner liter [ändrad siffra efter @chambertin s korrekturläsning] under enbart 2013 är riktigt mycket, vilket 1:an Barefoot kan stoltsera med. :eek:
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Känner ju igen några av ettiketerna.
Det är väl typ de billigaste vinerna? Inte helt otippat att dom säljer mest kanske.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Känner ju igen några av ettiketerna.
Det är väl typ de billigaste vinerna? Inte helt otippat att dom säljer mest kanske.
Nä, inte alls. Det är fullt förståligt, men världens mest sålda varumärke (Barefoot) har jag inte ens hört talas om. Yellow Tail är däremot mycket välbekant, men enbart på grund av vår allas japanska persilja i soppan. ;)

Dessutom har de mesta av denna försäljning skett i land utan alkoholmonopol, vilket är än mer skrämmande. :eek:
 

ChristianB

DipWSET
En del av dem finns ju på Systembolaget, men överlag är det nog mest märken som kan stoltsera med hög "bang for buck"-faktor. :) Beringer har väl ett par varianter som kostar uppåt 200 kr men annars är jag inte så hemma på övriga etiketter...

Kul med statistik!
 

chambertin

Medlem
Inte på BiB = Inte stor i Sverige.

Beringer är väl den av dessa som har en intressant range av kvalitetsviner. Minns några utmärkta Beringer Private Reserve C.S från -84 och -85 som inte gjorde ngn ledsen. Hade inte Gallo ngt dom kallade Estate också som är deras lite bättre range av viner ?

Nu är det ju dessutom många varianter som säljs under dessa varumärken visserligen, men en totalvolym på 16,9 miljoner liter under enbart 2013 är riktigt mycket, vilket 1:an Barefoot kan stoltsera med. :eek:

Ingenjören i mig kunde ju inte låta bli att korrekturläsa ;) att det t.o.m var 16,9 miljoner 9l-enheter (lådor alltså) så totala volymen är hissnande 152,1 miljoner liter !
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Inte på BiB = Inte stor i Sverige.

Beringer är väl den av dessa som har en intressant range av kvalitetsviner. Minns några utmärkta Beringer Private Reserve C.S från -84 och -85 som inte gjorde ngn ledsen. Hade inte Gallo ngt dom kallade Estate också som är deras lite bättre range av viner ?



Ingenjören i mig kunde ju inte låta bli att korrekturläsa ;) att det t.o.m var 16,9 miljoner 9l-enheter (lådor alltså) så totala volymen är hissnande 152,1 miljoner liter !
Fan, det går inte att få det rätt med detaljerna. Statistik och siffror är helt enkelt ingenjörssysslor som jag skall hålla mig undan från. Även obskyra appellationer kan ni få. :bäver:
 

Mats

Gone todash....
Haha, trots att kvinnan i huset knappt dricker vin så händer det någon sällsynt gång att hon köper rosé. Vad har jag i mitt kylskåp? Jo en flaska Barefoot Rosé :oops:
Ser fram emot en noggrann och uttömmande recension med poäng!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Många otroligt duktiga önologer är sysselsatta med detta och dessa välskötta företag drivs av några av världens skickligaste människor, på allt från juridik till marknadsföring och logistik.
Tex har Gallo en glasflaskefabrik på sin stora produktionsanläggning - som varje dag producerar fler glasflaskor än vårt svenska SB så ansvarsfullt säljer under ett år... Gallo gör också otroligt bra, druvtypiska viner för runt 150-lappen.
Concha y Toro har ett helt gäng kvalitetsviner. Också.
Yellow Tail's PN är bara för bra :) De har fö dragit igång ett kvalitetsmärke också.
Mondavi är numer enbart ett varumärke. Har tidigare producerat många högoktaniga klassiker! Vet dock ej om det fortsatt någon kvalitetsproduktion hos dem idag. Osv.

...

Lindeman's 'Moselle' i 3 liter BiB på rea för 1,50 australiska dollars var mitt himmelrike som 18-åring i Melbourne :död:
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Beringer gör flera bra viner och har jobbat seriöst med bl.a. matchning av mat och vin. Tim Hanni MW har jobbat åt Beringer.
Deras Knights Valley Cabernet Sauvignon kan vara riktigt trevlig. 2005:an var riktigt bra men jag har inte provat 2006:an.
 

Vino fino

Medlem
Man kan ha synpunkter på gigantiska varumärken med volymer som rent praktiskt omöjliggör någon form av individualitet. Jag har druckit välgjorda viner från C&T, Hardy, Yellow Tail, Beringer och faktiskt också Gallo. Sen är de väl mer funktionella viner som ger en korrekt upplevelse snarare än några överraskningar. Och nej, jag vill inte leva i en vinvärld där massproducerat strömlinjeformat lagomvin dominerar.

Vad man däremot inte kan beskylla dessa producenter för är att att kontinuerligt röra sig lägre och lägre ned på kvalitetsskalan på det skamlösa sätt som vårt Monopol gör med sina beställningsjobb på bulkvin med sockertillsatser och liquid smoke i 3-litersdunkar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Man kan ha synpunkter på gigantiska varumärken med volymer som rent praktiskt omöjliggör någon form av individualitet. Jag har druckit välgjorda viner från C&T, Hardy, Yellow Tail, Beringer och faktiskt också Gallo. Sen är de väl mer funktionella viner som ger en korrekt upplevelse snarare än några överraskningar. Och nej, jag vill inte leva i en vinvärld där massproducerat strömlinjeformat lagomvin dominerar.

Vad man däremot inte kan beskylla dessa producenter för är att att kontinuerligt röra sig lägre och lägre ned på kvalitetsskalan på det skamlösa sätt som vårt Monopol gör med sina beställningsjobb på bulkvin med sockertillsatser och liquid smoke i 3-litersdunkar.
Yaj! Yaj!
På dem bara!
Klatsch! Klatsch!
image.jpg
 
Toppen