Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De bästa vinerna det gångna året (2016)

Jag kom på mig själv att - så här när året går mot sitt i bästa fall vindränkta slut - jag skulle försöka titta tillbaka och tänka, inte bara på nästa (förhoppningsvis ännu större) vin-kick, utan på de bästa vinupplevelserna det gångna året. Här är min topplista, kapad strax över 93-poängarna enligt mina noteringar på CT. Hur ser era tio-i-topp för 2016 ut?

Vintage Wine Producer Rating
2012 Ceritas Chardonnay Porter-Bass Vineyard Ceritas 97 (Phoebe's bror borde om inte av syskonkärlek så åtminstone av kärlek till konsten be sin svåger att göra allt vin från denna magiska vingård, och inte bara denna retfullt minimala produktion. Så bra.)
2013 Reynvaan Family Vineyards Syrah In the Rocks Reynvaan Family Vineyards 95 (finns väl några flaskor på BS fortfarande? Man borde köpa fler)
2013 Wilde Farm Wines Heritage Bedrock Vineyard Wilde Farm Wines 95
2007 Le Macchiole Scrio Toscana IGT Le Macchiole 95 (ett av de få vinerna som fick mig gråtfärdig. Borde vara 100 poäng, men lagt kort ligger)
2014 Arnot-Roberts Chardonnay Watson Ranch Arnot-Roberts 95 (bland världens bästa chardonnayer utanför Bourgogne?)
1995 Charles Heidsieck Champagne Blanc des Millénaires Charles Heidsieck 95 (dracks på the Ledbury när jag och hustrun firade vår bröllopsdag)
2011 Uvas Felices Vinos de Madrid La Mujer Cañon Uvas Felices 95
2002 Domaine Michel Gros Vosne-Romanée 1er Cru Clos des Réas Domaine Michel Gros 94 (av någon anledning bestämde jag mig en kväll för att splittra min vertikal från denna fina monopole)
2002 Louis Roederer Champagne Cristal Brut Louis Roederer 94 (jag och min lillebror drack denna innan vi åt på Ekstedt. Mkt trevlig. Ung.)
1996 Moulin Touchais Coteaux du Layon Moulin Touchais 94 (inte så dyrt för en fantastisk flaska)
2012 Domaine Pinson Frères Chablis Grand Cru Les Clos Domaine Pinson Frères 94
2011 Buccella Cabernet Sauvignon Buccella 94 (köptes till reapris på bolaget så jag var orolig att den skulle vara dålig. Icke så.)
2014 Domaine Julien Labet Pinot Noir Les Varrons Massale Nature Domaine 94 (hur mycket komplexitet kan man få med så låg alkohol??!)
2010 La Pousse d'Or Corton-Clos du Roi La Pousse d'Or 94 (Tro inte att alla tior från bourgogne hamnat i tunnel.)
2014 Arnot-Roberts Chardonnay Trout Gulch Vineyard Arnot-Roberts 94 (se ovan. Så j-a grymma chardonnayer)
 

Håkan

Medlem
Jag är ingen vän av bästalistor så jag lägger istället en upptäcktslista. 2016 var året då jag...
1) inte köpte en enda flaska röd Bourgogne, eftersom 30% av källaren består av just röd Bourgogne var det ett stort steg.
2) hittade tillbaks till Bordeaux. Har återköpt lite äldre årgångar (mest St Emillon), väldigt många bra vardagsviner och för första gånger på 7 år köpte jag primörer.
3) upptäckte hur bra Pinot Noir som görs i Australien. Riktigt kul!
4) Köpte nästan 50 flaskor av St Cosme Cotes du Rhone 2015. En ren Syrah och tillsammans med Bordeaux varit de röda vardagsvinerna i år.
5) då jag köpte mer vin från nya världen än gamla världen, vardagsviner undantagna.
6) våndades över hur mycket norra Rhone 2015 kommer att kosta.
7) Drack fler amerikanska Pinoter än röda Bourgogner.
När jag rotar lite i minnet hittar jag två viner som har etsat sig fast i minnet än de andra.
1999 Cote Rotie La Landonne, Delas, och 1964 Haut Bailly. De kanske inte är de bästa för året men har ändå etsat sig fast för sin hedonistiska framtoning, absolut inte svåra viner, bara pang på rödbetan goda viner. Sen har jag fortfarande kvar smaken av 1934 Dows Vintage Port i munnen trots att det är 2 dar sen jag drack den.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Funderar febrilt på om jag också ska bidra med något vettigt. Kommer i så fall fokusera på viner som jag verkligen har druckit och inte bara provat. Har ju provat en hel del "stora" viner under året, men de upplevelser som känns i hjärtat och som betyder något för mig är vanligtvis sånt där jag har njutit av minst en halv flaska – gärna i samband med en måltid. Kommer inte heller fokusera på högst poäng utan på upplevelser som etsat sig fast oavsett kvalitetsnivå.

Behöver fundera och reflektera några dagar tror jag. :)
 

Elvis

Medlem
Här är min tio-i-topplista för 2016, baserat på mina Cellartracker-betyg:
1. Krug 1988
2. FX Pichler Undendlich 2007
3. Francois Raveneau Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre 2004 på magnum
4. Château Cos d'Estournel 1988
5. Taittinger Comtes de Champagne 1995
6. Vilmart Coeur de Cuvée 2002
7. Winston Churchill 2002
8. Krug Grande Cuvée på magnum (2006-bas)
9. Taittinger Comtes de Champagne 2002
10. Jacques Selosse Substance (senaste deg)

Jag hade satt 95 poäng på alla viner på plats 3-10 men gjorde en spontan ranking nu. Vem hade trott att jag skulle sätta tre stilla viner bland de fyra bästa? Inte jag!
 

ae

Medlem
Kul! Här kommer min topplista. Också kapad vid ca 93p på CT

Dujac - Clos de la Roche 2007
Allemand - Cornas Chaillot 2010
Cappellano - Barolo Pie Rupestris 2010
Lassaigne - Le Cotet NV
Roederer Estate - L'Ermitage 2005
Allemand - Cornas Chaillot 2011
Keller - Kirchspiel 2012
Ganevat - Chamois du Paradis 2011
Du Coulet - Cornas Brise Callioux 2012
Arnot-Roberts - Clary Ranch Syrah 2013
Arnot-Roberts - Watson Ranch Chardonnay 2014
Jolie-Laide - Barsottti Vyd Gamay 2015
Chassorney - Volnay 2013
Envinate - Taganan Parcela Margalagua 2014

Mycket norra Rhone och mycket Kalifornien. Årets "genombrott" hos mig står nog just Arnot-Roberts för. Så sjukt bra och även om de är dyra är ex Watson Ranch några hundringar billigare än 1cru från Raveneau
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag vill också skilja viner jag har druckit och viner jag har provat.
De bästa jag har konsumerat har varit:

  • 2013 Hedges Family Estate Cabernet Sauvignon Red Mountain
  • 2011 Xavier Châteauneuf-du-Pape
  • 2011 Girard Petite Sirah
  • 2010 Cascina del Monastero Barolo Bricco Luciani
  • Damien Hugot Champagne (-06, -08 och NV)
  • 2011 Kanonkop Paul Sauer
  • NV Champagne Savart Champagne L’Ouverture
  • NV Henriot Champagne Brut Souverain
Några av de viner som jag är glad över att ha få prova, tack vare forumets BYOB har varit:
Stort tack till alla! :D
  • 1995 Chanoine Champagne
  • 1970 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva
  • 1965 Riveyrac Rivesaltes
  • 1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive
  • 1982 Château Millet
  • 1998 Château La Couspaude
  • 1983 Domdechant Werner Hochheimer Domdechaney Riesling Spätlese
  • 2000 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill
  • 1996 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Montestefano
  • 1995 Château Branaire (Duluc-Ducru)
  • 1974 Produttori del Barbaresco Barbaresco
  • 1995 Henriot Champagne Brut Millésimé
  • 1996 R. & L. Legras Champagne Grand Cru Cuvée St. Vincent Blanc de Blancs
  • 1988 Château Figeac
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Sexton är åter ett fantstiskt år där det glädjer mig att få ha den ynnest av bekanta som både bjuder in eller hyr in mig att kocka och få uppleva samspelet mellan högklassiga viner och mat :)

Årets röda: 1966 Chateau Latour
Årets vita: 1977 Joly Clos le la Coulée de Serrant
Årets Pinot: 2002 Armand Rousseau Clos St Jacques
Årets Rosé: 2004 Cristal Rosé
Årets BdB: 2008 Cédric Bouchard La Haute Lemblé
Årets BdN: Selosse Le Bout du Clos deg11
Årets skumpa: 1995 Krug
 
Last edited:

matage

Medlem
Jag inser att jag druckit extremt lite vettiga viner i år.. inte mycket rotation i de jag klassat som värda att lägga in i CT.
Undrar om det är just det eller de kanske bakomliggande skälen med extremt mycket resor (med mer ölvänliga konsumtionsmönster) som gör att året kännts lite oroligt rent generellt ;)

Nåväl, de som lämnat starkast intryck under året:
  • 1995 Romanee Conti Echezeaux - vad ska man säga... skitgott med en eftersmak som aldrig tog slut...
  • 1999 Chateau Lepine - Ett sött budgetvin jag fick av min svåger för länge sen. Galet bra med komplexitet & saffran i drivor.
  • 1996 Ch Larrivet Haut Brion Blanc - A hell of a gateway drug till mogna vita Bdx'er.
  • 2000 R&L Legras Cuvee st Vincent - Har spöat -96orna under året.
  • NV Vilmart Cuvee Rubis - Måste ha prickat en exceptionell flaska för satan så bra den var!!!

Årets besvikelse: Charles Heidsieck Blanc des Millenaires -95
Knuten och stum som attan och öppnade aldrig upp...

Årets mest druckna vin: NV Henriot Rose
Severas (self pour) i champagnebaren i BA's Lounge på Heathrow T5.. den funkar till allt... Kakor, laxpudding, influensa... ALLT!! ;)

Årets skattjakt: Nån slovensk(?) Pinot Noir jag fick på The Fat Duck. Ska ha foto på etiketten *nånstans*...
 

Daniel A

Administratör
Alltid lika svårt med sådant här, men genom att rannsaka minnet kom jag fram till följande extremt minnesvärda upplevelser. Samtliga viner har jag fått ordentligt med tid med - finns ju vissa provningsviner som sticker ut ordentligt (hej Krug GC x2) också, men de får stå i bakgrunden i den här listan.

Starkvin:
1882 Barbeito Madeira Malvasia "RR”
Runner up: 1834 Barbeito Madeira Malvazia
Egentligen helt sjukt att sitta här och ha två 1800-talsalternativ på starkvinsfronten. Magiska viner båda två, men 1882an är banne mig bättre.

Sötvin:
1964 Domaine Huet Vouvray Moelleux Le Mont
Runner up: 1986 Château d’Yquem
Yquem är objektivt det bättre vinet, men fasen så roligt och intressant det var ett dricka en så gammal Huet.

Vitt:
2009 Coche-Dury Bourgogne Blanc
Runner up: 2007 Domaine de L'Octavin Arbois Vin Jaune - Chérubins
Blev bjuden på Coche-Dury blint och höll på att smälta av glädje för att det var så gott.Chérubins är det häftigaste vinet i oxiderad stil jag smakat. Att jag satt med flaskan själv på Bar Brutal och kontemplerade livet i några timmar hjälpte säkert min uppskattning.

Rött:
2012 Bodegas Alto Moncayo Aquilon
Runner up: 1950 Berberana Rioja Gran Reserva
Nästan så jag skäms över att gilla ett så vansinnigt överdrivet vin som Aquilon-16%ig-Garnacha. Flytande hedonism. GammelRiojan är raka motsatsen, men minst lika bra på sitt sätt.

Bubbel:
NV Jacques Selosse Substance Blanc de Blancs (deg. april 2015, tror jag)
Ingen konkurrens här. Så jävla dekadent gott att det knappt finns på kartan. Ser fram emot att besöka det här vinet igen, när jag inte är fullt så berusad som jag var. :)

2016 har varit ett underbart vinår!
 
Blandat år, börjat nosa på riktig kvalitet, men blivit mycket "meh" också. Mycket som jag nu upplever som meh, men förut nog hade tyckt va rätt bra.
Bäst hur som helst 2013 Arnot Roberts North coast syrah
Utöver den, 2008 Damien Hugots och 2015 Bott Frigyes Kadarka och 2012 Binet Jaquet Grande Reserve
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ett par av årets höjdpunkter som kommit med på bild! Ingen inbördes ranking.

aodqFlj.png
 

kayaker

Cyklist
Toppen enligt CT:
  • Pierre Péters Champagne Grand Cru Cuvée Speciale Blanc de Blancs Les Chetillons 2002 (bästa mousserande)
  • Catherine et Claude Maréchal Pommard La Chanière 2005 (bästa röda)
  • Barone Ricasoli Casalferro Toscana IGT 2008
  • Wine & Soul Douro Pintas 2012
  • Le Defi de Fontenil 2005
Bästa vita har jag glömt, men den var med på samma provning som Casalferron ovan.
 

Pontus

Medlem
Spontant är det tre viner som etsat sig fast - 2013 Sangreal By Farr, 2007 Paul Avril Clos des Papes och sist men inte minst NV Chambers Rosewood Vineyards Rare Rutherglen Muscat. De två förstnämnda har nog dessutom stor lagringspotential. Ser fram emot ett 2017 med mer Champagne i första hand.
 
Toppen