De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Med den tid som krävs för lagring och förhållande låga priser på mogna grejer håller jag med. Finns ju även andra källor än SB tack och lov.

2. gbgpatrik

gbgpatrik Medlem

Slutade köpa port till mig själv på släpp för några år sedan. Hinner ju dö innan det är dags att njuta. Köper lite till kidsen, nu 2011, som är dotterns födelseår. Carpelan som släpptes nu är inte helt enkel att få tag på snart gissar jag med endast 2400 flaskor gjorda. Blir kul att ge bort när hon fyller jämt.

3. Anders Landström

Det är ett bra tips. Alltid önskar att mina föräldrar gjort detsamma.

4. gbgpatrik

gbgpatrik Medlem

Tror du man kan ta detta till sin fördel i framtida diskussioner med dottern när hon hatar en och säger att man är värdelös? - Jag köpte iallafall fall portvin av deklarerade årgångar till dig när fortfarande hade blöja så kom inte här och säg att jag inte brytt mig om dig!

kayaker, Sjödin och Anders Landström gillar detta.
  5. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Dunkade in en beställning på både Paul Bara -02 och Eric Rodez efter frestelse i den här tråden.

Elvis gillar detta.
  6. Anders Landström

Intresserad av att höra hur Paul Bara 2002 är.

7. kayaker

kayaker Cyklist

Jag drack ett par flaskor 2011, men jag hittar inga anteckningar i nuläget. Jag dock ihåg att jag drack den första till något kött som vi hade grillat och att den funkade riktigt bra till maten.

8. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Om den beskrivningen fortfarande stämmer låter det som något jag kommer gilla.
    Återkommer!

9. fabio

fabio Medlem

Drack min sista i våras, väldigt bra då. Min sommelierpolare tyckte den var bra nog för en tweet, om det nu kan vara en värdemätare :)

10. Anders Landström

Beror på vem polaren är :). Paul Bara har varit lite ojämn under en period men det är i grunden en odlare med klass. Får ta och prova 02an vid tillfälle

11. chambertin

chambertin Medlem

Lite fredagsinköp från Danmark:
    Lote 11 Qta. Vale D. Maria, Reserve Port
    2007 Raumland, Pinot Prestige
    2011 Wine & Soul, Guru
    2011 Burlotto, Langhe Nebbiolo
    2007 Castelluccio, Massicone
    2010 T. Liger-Belair, Gevrey-C.''Croix des Champs'
    2007 Roagna, Barbaresco ''Pajè"' V.V.

12. jocke

jocke Medlem

30 flaskor Paul Dethune
    kändes skönt att skriva :). Fast alla är inte till mig. Man blir glad av att handla champagne :). Nu blir det att hämta 2 flaskor Turgy på SB. Kan bli en Turgy till fotbollen ikväll.

Anders Landström gillar detta.
  13. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

Hoppas det var l´Ancienne eller Blanc de noirs ;)

14. Anders Landström

15. Elvis

Elvis Medlem

Jag provade Paul Bara 2002 från magnum förra året och tyckte att den var riktigt bra. Jag tycker att den var fullt i klass med Comtesse 1998 och rätt lik i stilen också med röda äpplen och plommon.

16. Anders Landström

Tack, Comtessa 1998 var riktigt bra (medans 1999 var lite av en besvikelse) så blir att prova

17. JakobZ

JakobZ Medlem

Hej!

Ny här.
    Student, andra intressen förutom vin och mat är klockor.

Har lite frågor om en flaska champagne, någon kanske kan upplysa mig? Har hört att Richard Juhlins bok är riktigt bra, den finns på inköpslistan!

Hoppas på att få dela med mig med erfarenheter och lära mig av er!

/ Jakob

Bifogade filer:

18. Silex

Silex Medlem

Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av champagnen du frågar om. Juhlin ger den (55)60 och har väl tyvärr inte så mycket upplyftande att säga om den. Vad gäller Juhlins bok så tycker jag den är ett bra referensverk, i alla fall om man inte har någon av hans tidigare böcker. Däremot måste man självklart inse att hans noteringar inte är några sanningar, och att hans smak mycket väl kan skilja sig från andras. Det saknas också en del nya spännande producenter, så den är inte heltäckande. Men har du ingen av hans tidigare böcker så skulle jag ändå rekommendera den.

JakobZ gillar detta.
  19. jocke

jocke Medlem

Har bla 1999 och 2000 på G. Har stora förhoppningar på 99 men när du skriver så, hmm. Hoppas min kontakt kan få tag i 1998

20. Anders Landström

Har heller inte provat den. Kommer iallafall från en bra by.

Vad gäller litteratur, har inte läst Juhlins nya men om den är baserad på tidigare böcker så lär det finns en del faktafel och gamla uppgifter. Visst fungerar som ETT referensverk men REFERENSVERKET är den nog inte. Fortsatt är det många i framförallt Sverige som endast verkar läsa Juhlin. Det gäller att man har 100% samma smak då nuförtiden finns ju inte ens provningsbeskrivningar utan bara poäng.

Mitt förslag är att komplettera med ett antal, Stevensson, Liem, Baker, Edwards med flera. Läs också utländska bloggar, forum som finewines etc. Så mycket har hänt så att läsa 20 år gammal information kanske inte alltid ger det svar på frågan man söker

JakobZ gillar detta.

Dela sidan