Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Trådskapare
A
@Anders Landström, ja det verkar som om det överhuvudtaget är lite onödigt att lagra starkviner själv. Bleve jag förtjust i vintypen så kommer jag nog köpa färdiga saker direkt, premien för mogna saker verkar högst rimlig.

Med den tid som krävs för lagring och förhållande låga priser på mogna grejer håller jag med. Finns ju även andra källor än SB tack och lov.
 

gbgpatrik

Medlem
Med den tid som krävs för lagring och förhållande låga priser på mogna grejer håller jag med. Finns ju även andra källor än SB tack och lov.
Slutade köpa port till mig själv på släpp för några år sedan. Hinner ju dö innan det är dags att njuta. Köper lite till kidsen, nu 2011, som är dotterns födelseår. Carpelan som släpptes nu är inte helt enkel att få tag på snart gissar jag med endast 2400 flaskor gjorda. Blir kul att ge bort när hon fyller jämt.
 
Trådskapare
A
Slutade köpa port till mig själv på släpp för några år sedan. Hinner ju dö innan det är dags att njuta. Köper lite till kidsen, nu 2011, som är dotterns födelseår. Carpelan som släpptes nu är inte helt enkel att få tag på snart gissar jag med endast 2400 flaskor gjorda. Blir kul att ge bort när hon fyller jämt.
Det är ett bra tips. Alltid önskar att mina föräldrar gjort detsamma.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jag drack ett par flaskor 2011, men jag hittar inga anteckningar i nuläget. Jag dock ihåg att jag drack den första till något kött som vi hade grillat och att den funkade riktigt bra till maten.
Om den beskrivningen fortfarande stämmer låter det som något jag kommer gilla.
Återkommer!
 
Trådskapare
A
Drack min sista i våras, väldigt bra då. Min sommelierpolare tyckte den var bra nog för en tweet, om det nu kan vara en värdemätare :)

Beror på vem polaren är :). Paul Bara har varit lite ojämn under en period men det är i grunden en odlare med klass. Får ta och prova 02an vid tillfälle
 

chambertin

Medlem
Lite fredagsinköp från Danmark:
Lote 11 Qta. Vale D. Maria, Reserve Port
2007 Raumland, Pinot Prestige
2011 Wine & Soul, Guru
2011 Burlotto, Langhe Nebbiolo
2007 Castelluccio, Massicone
2010 T. Liger-Belair, Gevrey-C.''Croix des Champs'
2007 Roagna, Barbaresco ''Pajè"' V.V.
 

jocke

Medlem
30 flaskor Paul Dethune
kändes skönt att skriva :). Fast alla är inte till mig. Man blir glad av att handla champagne :). Nu blir det att hämta 2 flaskor Turgy på SB. Kan bli en Turgy till fotbollen ikväll.
 

Elvis

Medlem
Beror på vem polaren är :). Paul Bara har varit lite ojämn under en period men det är i grunden en odlare med klass. Får ta och prova 02an vid tillfälle

Jag provade Paul Bara 2002 från magnum förra året och tyckte att den var riktigt bra. Jag tycker att den var fullt i klass med Comtesse 1998 och rätt lik i stilen också med röda äpplen och plommon.
 
Trådskapare
A
Jag provade Paul Bara 2002 från magnum förra året och tyckte att den var riktigt bra. Jag tycker att den var fullt i klass med Comtesse 1998 och rätt lik i stilen också med röda äpplen och plommon.
Tack, Comtessa 1998 var riktigt bra (medans 1999 var lite av en besvikelse) så blir att prova
 

ZQT

Medlem
Hej!

Ny här.
Student, andra intressen förutom vin och mat är klockor.

Har lite frågor om en flaska champagne, någon kanske kan upplysa mig? Har hört att Richard Juhlins bok är riktigt bra, den finns på inköpslistan!

Hoppas på att få dela med mig med erfarenheter och lära mig av er!

/ Jakob
 

Attachments

  • Photo 2013-11-14 18 47 01.jpg
    Photo 2013-11-14 18 47 01.jpg
    85,5 KB · Visningar: 300

Silex

Medlem
Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av champagnen du frågar om. Juhlin ger den (55)60 och har väl tyvärr inte så mycket upplyftande att säga om den. Vad gäller Juhlins bok så tycker jag den är ett bra referensverk, i alla fall om man inte har någon av hans tidigare böcker. Däremot måste man självklart inse att hans noteringar inte är några sanningar, och att hans smak mycket väl kan skilja sig från andras. Det saknas också en del nya spännande producenter, så den är inte heltäckande. Men har du ingen av hans tidigare böcker så skulle jag ändå rekommendera den.
 
  • Like
Reactions: ZQT
Trådskapare
A
Hej!

Ny här.
Student, andra intressen förutom vin och mat är klockor.

Har lite frågor om en flaska champagne, någon kanske kan upplysa mig? Har hört att Richard Juhlins bok är riktigt bra, den finns på inköpslistan!

Hoppas på att få dela med mig med erfarenheter och lära mig av er!

/ Jakob
Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av champagnen du frågar om. Juhlin ger den (55)60 och har väl tyvärr inte så mycket upplyftande att säga om den. Vad gäller Juhlins bok så tycker jag den är ett bra referensverk, i alla fall om man inte har någon av hans tidigare böcker. Däremot måste man självklart inse att hans noteringar inte är några sanningar, och att hans smak mycket väl kan skilja sig från andras. Det saknas också en del nya spännande producenter, så den är inte heltäckande. Men har du ingen av hans tidigare böcker så skulle jag ändå rekommendera den.

Har heller inte provat den. Kommer iallafall från en bra by.

Vad gäller litteratur, har inte läst Juhlins nya men om den är baserad på tidigare böcker så lär det finns en del faktafel och gamla uppgifter. Visst fungerar som ETT referensverk men REFERENSVERKET är den nog inte. Fortsatt är det många i framförallt Sverige som endast verkar läsa Juhlin. Det gäller att man har 100% samma smak då nuförtiden finns ju inte ens provningsbeskrivningar utan bara poäng.

Mitt förslag är att komplettera med ett antal, Stevensson, Liem, Baker, Edwards med flera. Läs också utländska bloggar, forum som finewines etc. Så mycket har hänt så att läsa 20 år gammal information kanske inte alltid ger det svar på frågan man söker
 
  • Like
Reactions: ZQT
Toppen