De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Kan rekomender
    Köpte två flaskor Comtessa -99 på bolaget när de fanns för ca 6 år sedan. Drack ena efter ca 2 års lagring den var helt magisk. sparade andra och drack för ca 2 år sedan. Då hade den tappat och fått lite sherry toner och mindre bubblor.

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Stämmer med mina erfarenheter. Den tappade snabbt. Tyvärr. Samma tendens som en del andra 99or visat upp

3. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

Har ännu inte haft möjligheten att testa l'ancienne - så jag delar gärna nån flaska med dig :)

4. sunqan

sunqan Vinös

Får man vara så pragmatisk att man påpekar att detinte är nåm annan än man själv som kan avgöra vad man tycker om ett vin? Andra kan ge råd om hur länge det kan lagras, vad det passar till för mat osv. Men ingen annan än man själv kan veta vad man tycker om ett visst vin just nu.
    När man väl lärt sig vad man gillar, då kan man börja se vilka andra som gillar samma saker och då snegla på vad de mer gillar för viner och prova för att vidga sina vyer.

5. Krug88

Krug88 Medlem

Köpte igår en flaska Comtes de Champagne 76.
    Ska bli sjukt kul att prova på torsdag!
    Har bara druckit den en gång tidigare för många år sedan, helt sagolik då...

6. Elvis

Elvis Medlem

Härligt! Var fick du tag på den?

7. JakobZ

JakobZ Medlem

Intressant, då blir provningen spännande!

Tack för svar!
    Vi får se om Juhlins noteringar stämmer överens med min åsikt. Återkommer!

8. Krug88

Krug88 Medlem

Tokyo

9. Anders Landström

Grattis, det är ett riktigt bra vin. Fick ju senast förmånen att dricka det då den alltid generösa @CH tog med den till ett vininferno.

10. jocke

jocke Medlem

Comtes 76. Aldrig testat. hade möjligheten att köpa den för ngt år sedan men avstod. Bra pris men tänkte, får nog möjlighet att köpa den igen. Har inte återkommit än men har inte letat ihjäl mig. Men har hört att den är fantiskt ifrån de som har provat den. Grattis

Själv funderar jag på vad ni tycker om Cuvée du Goulté 2006 och 2007 och årgångsvinet 2002 från Madame Ledru. Något som har provat? Provade hennes instegsvin när jag var hos Selosse i somras den tyckte jag var intressant och vill gärna testa lite mer från henne.

11. kayaker

kayaker Cyklist

Provade Cuvée du Goulté 2006 för drygt två år sedan. Det var på tok för tidigt, men jag var nyfiken. Klart lovande dock. @Anders Landström verkar ha provat den fler gånger att döma av https://www.cellartracker.com/classic/wine.asp?iWine=1027877

12. Anders Landström

Har druckit 2006an många fler gånger än jag gjort anteckningar. Det är ett riktigt bra vin som vinner på lagring. 2007an har jag inte provat. Vad jag förstår kommer Ledru att kraftigt dra ner produktionen pga att de förlorat tillgång till vingårdar.

13. jocke

jocke Medlem

Har hört detsamma. Verkar som att det kommer bli svårt att få tag i hennes champagne framåt i tiden.Antal säljare kommer att minska drastiskt

14. chambertin

chambertin Medlem

Lite påfyllning på Nebbiolohyllan:
    2008, Barolo Monprivato, Mascarello
    2007, Barolo Pajana, Clerico
    2006, Barolo Ciabot Mentin Ginestra, Clerico

(visade sig att det var 2007 jag hade hemma av Ciabot så det passade bra att komplettera med 2006)

Anders Landström gillar detta.
  15. Anders Landström

Trevligt. Hoppas Monprivaton motsvarar mina anteckningar. Var köpte du dem?

16. chambertin

chambertin Medlem

Det fick bli från kära gamla SS.

17. chambertin

chambertin Medlem

Lite mer Riesling har inhandlats i form av:
    2012, Riesling Trocken vom Muschelkalk, Ökonomierat Rebholz
    2012, Riesling Trocken vom Bundsandstein, Ökonomierat Rebholz

Ngn här som provat Rebholz viner ?

18. Har du testat den än?

19. Larseman

Larseman Moderator

Jag är också nyfiken :)

20. Anders Landström

Har inte hunnit hämta ut dem ännu. Plan för denna vecka :)

Dela sidan