De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. Keen

Keen slan

Tänker du på den gången på Grappe när vi drack den med, bl.a. Dompa 76, Mouton 75 (som var lite klen i frukten), och nån av Lalala-vinerna? Den flaskan var nog inte på topp, men bra ändå, och har nåt vagt minne av att du sa att du druckit den tidigare och att den var grym då. Har för mig att du var med då iallafall, men kan minnas totalt galet.

2. chambertin

chambertin Medlem

Nyfikenheten på G.D Vajras Barolo blev för stor så beställde/köpte dessa (innan den "tillfälliiga" nerstängningen).
    2008, Barolo Albe, G.D. Vajra
    2008, Barolo Bricco delle Viole, G.D. Vajra

BarisMattsson gillar detta.
  3. BarisMattsson

BarisMattsson Medlem

Har druckit Barolo GD Vajra. Till det priset ett fynd! Har inte provat den andra.

Anders Landström gillar detta.
  4. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

2008 G.D. Vajra Barolo Albe kom för övrig på 16e plats på Wine Spectators top 100 lista. Det med ett pris i USA på $42, dvs nästa 300 SEK

BarisMattsson gillar detta.
  5. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Har druckit den flertal gånger och den är riktigt fin.

6. CH

CH Medlem

Vet inte vilken gång du syftar på @Krug88 men @Keen hade ju med sig den på en helt sjuk sittning vi hade på Grappe för ett par år sedan. Vet att Jimmy skrev om det på hans dåvarande blogg.

7. CH

CH Medlem

Prästen har f.ö kommit över en flaska tillsammans med Kemisten från vår gemensamma bulvan. Snackas om att vi ska öppna den under planeringen till nästa sittning som Stefan kommer och lagar mat till oss.

8. Anders Landström

@Jimmy Forsman dåvarande blogg? Det har varit så många att man tappat räkningen. De kommer och går fortare än avlöningen!

9. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Med tanke på att du är tämligen välavlönad så är inte din jämförelse lika kraftfull som du tror. ;)

10. Larseman

Larseman Moderator

Lova att inte skratta...
    2013 Art's Beaujolais Noveau
    Egentligen tänkte jag köpa Jean Foillard men den var redan slut. Pratade lite med en av vinkällar-killarna på Regeringsgatan och han menade att Art's var nästan lika bra som Foillard, så jag slog till. Har inte druckit Beaujolais Noveau sedan det glada 80-talet och då begrep jag mig knappast på vin överhuvudtaget. Hängde bara på i hysterin som var då. Nu tänkte jag mer se det som en del i min vinutbildning, kul att jämföra Gamay i denna form med en Cru Beaujolais.

Jimmy Forsman gillar detta.
  11. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Jag gillar Beaujolais.

Var länge sedan jag drack någon dock.

När jag pluggade nere i hyttan så fanns det en städskrubb där de hade lagret av beaujolais nouveau som var inköpt på Carl Jans tid. 80-talsgrejer. Ångrar lite att jag inte drog ihop en provning bara för att.

12. ErikG

ErikG Trött...

Tänker sticka ut hakan lite här, men för det facila priset av 69kr så var det här vinet riktigt prisvärt www.systembolaget.se/22299
    ...flame on.

13. Krug88

Krug88 Medlem

Då har jag tydligen provat den 2 gånger tidigare...
    Mouton var 78 har jag för mig, men inget vidare spännande.
    Dompa 76? Hur kan jag helt ha glömt det?

14. CH

CH Medlem

Det var mycket bra den kvällen så en del kom i skymundan och vissa levde inte upp till sina etiketter. Vill minnas att kvällens bästa var den la Landonne -01 som du tog fram när du tyckte att Mouton var för trött.

15. CH

CH Medlem

Fått en tidig julklapp

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      75,2 KB
      Visningar:
      143
  16. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

w00t! kan du lägga in ett gott ord till din tomte om mig?

17. Krug88

Krug88 Medlem

Jo, minns att den var helt magisk...
    Men någonstans tycker jag att det är trist att den var så mycket roligare än Dompa och Comtes 76, hade de varit i lite bättre kondition så hade de sopat mattan med Landonne!

18. Anders Landström

Vilka viner är det?

19. CH

CH Medlem

La Côte Faron, Les Carelles, Le Bout du Clos, Sous le Mont och 2 Rose. Tyvärr hade jag inte budget att köpa allt som min bulvan på plats kunde fixa fram så delar min tilldelning med nördarna i Göteborg.

perpro och Anders Landström gillar detta.
  20. Anders Landström

Finns det fler nördar än du i Borås?

Dela sidan