Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silex

Medlem
Fyllde på med ytterligare wine Trade lådor (herve souhaut och pico/occhipinti), trevliga sommarviner. Och blir det över så klarar alla vinerna litet lagring. Sen blev det en Lillian Syrah, en coriolis pinot från antica terra, och mullineux straw wine samt vin santo från capezza årgång 2008, de senare på tips från finvinsfina forumet!
Pico/Occhipinti lät som en låda gjord för mig. Tack för tipset! Beställning lagd.
 

namkrad

Medlem
Fick hem några flaskor S:t Vincent då jag har läst mycket positivt om den.
Ser fram emot att prova i midsommar :)
IMG_6856.JPG

IMG_6858.JPG
 

lukastollig

Pudelfantast
En Fontaine Gagnard Bâtard-Montrachet 2007.
Har några 2008 av det vinet liggande. Det sägs att Fontaine Gagnard mognar rätt snabbt. "snabbare än bananer i solen" har jag hört. Har själv bara druckit unga exemplar. Ska du dricka flaskan i närtid? Vore kul med rapport.
 

Elvis

Medlem
Har några 2008 av det vinet liggande. Det sägs att Fontaine Gagnard mognar rätt snabbt. "snabbare än bananer i solen" har jag hört. Har själv bara druckit unga exemplar. Ska du dricka flaskan i närtid? Vore kul med rapport.

Ja, den kommer att korkas upp inom någon månad.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Plockade upp den här idag - 1989 Henriot Champagne Brut Millésimé Rosé (magnum)! Tyvärr har den fått stå en tid på Systembolaget men väljer att tro att den inte tagit alltför mycket skada! Är det någon på forumet som druckit den årgången relativt nyligen? Det är mitt födelseår, och mitt resonemang är lite i banorna att om den är dålig nu är den dålig om två år, och är den bra nu är den åtminstone inte katastrofal när jag önskar öppna den!

1mx5wxV.png
 

ChristianB

DipWSET
Dagen bjöd på följande, samt lite midsommaröl:
- 2016 Chateau d'Esclans Whispering Angel; måste ju testa huset till världens dyraste rosé... ;) )
- 2014 Mount Abora Keggelboos Chenin Blanc; ska bli kul efter de goda omdömena här på forumet!
- 2008 Pol Roger Brut; föredrar blenden före BdB faktiskt, om inte annat när de är unga!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Precis druckit en flaska Chateau Pegau Maclura 2014 i soffan själv. Trevligt Rhone vin för pengen. Ingen hit idag och bör ligga ett par år innan nästa. Kul instegs variant av Pegau iaf.. Kan bara bli bättre! 87 poäng i dagens läge.
PS: Älskar när sambon inte vill dricka en dag som denna, så man får hela flaskan själv :D:D
 

Håkan

Medlem
Har några 2008 av det vinet liggande. Det sägs att Fontaine Gagnard mognar rätt snabbt. "snabbare än bananer i solen" har jag hört. Har själv bara druckit unga exemplar. Ska du dricka flaskan i närtid? Vore kul med rapport.
Jag drack en 2008 CM la Romanee för inte så länge sen och den var fortfarande ung. Men jag har också hört samma sägen som du. Jag är idag ganska restriktiv med att köpa Fontaine Gagnard.
 

Daniel A

Administratör
DSC_1956.JPG


Lite påfyllning!

2014 Mount Abora, Koggelbos x4 (hoppas den var så god som jag kom ihåg den!)
2015 Mount Abora, Saffraan (eftersom jag inte riktigt hann smaka förra flaskan...)
2015 JH Meyer, Elands Rivier (för lagring, hoppas jag)
2010 La Coulée d'Ambrosia, L'O2 Vigne (chenin blanc gjord på typ samma sätt som vin jaune?!)
2008 Francois Rousset-Martin, Clos Bacchus - Château-Chalon (om inte vin jaune-förrådet fylls på riskerar det att ta slut! Inte smakat FRM tidigare dock, så den här kanske inte får ligga så länge.)
 
Last edited:

Gomseglet

Medlem
Kom på mig själv med undra varför jag upplyser om det här, men svarade (mig själv) att det är kontaktannonser för att diskutera vinerna:

2010 Baudana Cerretta
2012 Cappellano Pié Rupestris
2015 Clemens Busch Marienburg Kabinett
2015 Fritz Haag Brauneberger Kabinett
2015 Dr Loosen Erdener Treppchen Kabinett
2015 Markus Molitor Zeltinger Sonnenuhr Spätlese
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kom på mig själv med undra varför jag upplyser om det här, men svarade (mig själv) att det är kontaktannonser för att diskutera vinerna:

2010 Baudana Cerretta
2012 Cappellano Pié Rupestris
2015 Clemens Busch Marienburg Kabinett
2015 Fritz Haag Brauneberger Kabinett
2015 Dr Loosen Erdener Treppchen Kabinett
2015 Markus Molitor Zeltinger Sonnenuhr Spätlese

Jag tycker det är kul att se vad andra köper, och i vissa fall diskutera vissa producenter, områden, druvor, whatever som man kommer på som tillhör producenten, området, druvan eller whatever! :D Men framförallt att man ser en sorts trend på vad folk här på forumet köper, vilket ger mig en bra indikation på vad som är hett och inte. Om jag ser flera poster på raken, med samma producent eller liknande, så kan det absolut vara så att jag bryter mitt köpstopp bara för att följa normen och stilla min nyfikenhet. Vilket jag med säkerhet kommer behöva göra några år till, innan jag kan känna mig trygg och säga att jag har hittat min stil.

Har 300 smaknoter på CT i dagsläget, och börjar känna att jag ändå har lite mera koll än för bara ett år sedan. Men jag är långt ifrån klar! Och om jag inte hade snöat in på forumet och fått alla tips, speciellt från den här tråden, så tror jag inte att jag hade provat så högt och brett som jag gjort nu.

Så, keep on posting!
 

MartinE

Medlem
Jag passade på att förena nytta med nöje idag genom att besöka SB för att göra mig av med alla gamla sedlar och mynt. Ett par helt oskyldiga 200-lappar fick också hjälpa till och jag fick följande snyggingar i utbyte:

IMG_3636.jpg

Från v till h: 2012 Thomas Perseval Grande Cuvée, Emmanuel Brochet Le Mont Benoit, 2006 Olivier Horiot Arbane (100 % Arbane - total årsproduktion: 180 flaskor) och 2005 Olivier Horiot Rosé des Riceys Esquisse no 2
 

Trydebull

Medlem
Kom på mig själv med undra varför jag upplyser om det här, men svarade (mig själv) att det är kontaktannonser för att diskutera vinerna:

Jag är med dig. Tycker själv att det känns lite kymigt att skriva om inköpen och har inte gjort det på länge. Men tycker å andra sidan precis som @Deppodi att det är både kul, utvecklande och lite opinionskoll (även om smaken är personlig så gäller ju hyfsat ofta även här "ingen rök utan eld") att läsa om andras inköp. Får se om jag biktar mig för de senaste månaderna när jag får lite tid över...
 

rs14

Medlem
Hämtade ut ett par beställningar på SB igår, det får banne mig bli bli det sista på ett tag - lade iofs en beställning på de prisdumpade "Tjattunöfferna" hos Lidby häromdagen. Återstår att se om dessa dyker upp.

Von Buhl Riesling Sekt 2015 x 3
Pertiois-Lebrun Millésimé 2008 x 6
Dönnhoff Oberhäuser Leistenberg Riesling 2015 x 6
Keller 'Limestone' Kabinett Goldkapsel 2015 x 4 (de sista fyra flaskorna till försäljning i landet som stod och samlade damm i en butik i Grebbestad)
Tua Rita Perlato del Bosco Rosso x 1
 

Tomppa

Medlem
Inspirerad/övertalad av @MartinE satte jag mig på tunnelbanan för att åka till söder om söder, Skärholmen för att få tag på några flaskor A. Viot & Fils. Är ju inte där så ofta och trodde att det låg strax söder om Liljeholmen, men väl på tåget påmindes jag om att det faktiskt är en bra bit bort!
Nåja, väl framme på SB så såg jag att de endast hade två flaskor i hyllan, det stod ju fem i appen! Fanns inte heller på lagret så det blev att plocka de två flaskorna. En åker in i kylen, får se när jag får tillfälle att provsmaka den, och den andra ska in i vinkylen (som dock inte är inköpt ännu).
Blev några fler flaskor när jag ändå var på SB, kände att jag inte kunde åka därifrån med endast två flaskor :)
20170701_142855-jpg.10421
 

Attachments

  • 20170701_142855.jpg
    20170701_142855.jpg
    73 KB · Visningar: 1.011
Last edited:
Toppen