Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
IMG_7900.JPG

Cabernet & Pinot från Mount Eden:)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Skulle köpa mig en Winston Churchill 04 på bolaget i Höganäs att avnjuta med lunchporchettan idag. Döm om min förvåning då de ursäktade sig med att 04 tyvärr är slut och att de bara har 00 i butiken. Fick inte ens rabatt för att jag fick nöja mig med gammalt vin.
 

grappa

Medlem
Snabb resa till Alsace för att fylla på Pinot Gris och Gewurztraminer förråden.
Första stoppet blev hos Rieffel i Mittelbergheim. Charmig by, lite mindre exploaterad än de stora turistfällorna. Vi åkte dit mest på vinst och förlust och hittade en lite producent Rieffel som hade öppet. Trevliga viner där PN i två versioner, två varianter Gewurztraminer och en härlig PG inköptes.
20170821_180926.jpg
Nästa stopp var Guy Wach i Andlau. Andlau är känt för tre grand cru lägen med olika terriorer Wiebelsberg, Moenchberg och Kastelberg. Väldigt bra kvalitet på deras Riesling och kul med en jämförande provning. Kastelberg vassast och med bäst lagringspotential. PN var klart intressant med bra möjlighet att bli bättre med några år i källaren. Gewurzen fantastisk. Besök rekommenderas varmt.
20170821_181532.jpg
I turistfällan Riquewihr (dvs byn, givetvis finns bra producenter i trakten) fanns en bra vinaffär med ett riktigt bra utbud av lokala viner men även andra huvudsakligen franska distrikt. Eftersom Domaine Weinbach och Zind-Humbrecht båda var stängda så fick vi handla några flaskor här.
20170821_181222.jpg
Favoritproducenten Francoias Baur i Turckheim var givetvis på listan. PG är ett säkert kort men har viss årgångsvariation med lite för tung sötma vissa år. 2015 var perfekt med Alsace typicitet och lagom restsötma. Gewurzen alltid bra, i synnerhet GC. Deras Cremant håller hög klass i alla fall om man gillar tydlig smak av gröna äpplen.
20170821_181925.jpg
Slutligen blev det ett stopp hos Sylvie Spielman i Bergheim. Gewurz i två varianter där Reserven var lite slankare och torrare medan Blosenberg var ett äkta dessertvin. Väldigt goda. En bra PB och ett blandvin Gypse (PN, PG och PB) föll också i smaken. Vi testade även deras Cremant som var oerhört syradriven, skulle kunna utvecklas med tid men ett lite osäkert kort så inget köp.
20170821_182213.jpg
 

sunqan

Vinös
Kanske OT, men jag såg att Borgognos Barolo Riserva 2008 från 1/9 ligger i ordinarie sortimentet för märkligt låga 299:- och med en, i alla fall för mina ögon, ny ettikett. Är det någon som har koll på det rör sig om?

om man tittar på wine-searcher så ligger europasnittet på 237 spänn ex-tax. jag misstänker att texten på systembolagets hemsida är en trolig förklaring:

Om Producenten

Firman Giacomo Borgogno togs över år 2008 av familjen Farinetti, efter att ha varit i familjen Borgognos ägo. Familjen Borgogno startade vineriet år 1761, och familjen Farinetti har genomfört en varsam renovering av huvudbyggnaden till dess ursprungliga utseende. Den historiska källaren från 1761 har bevarats som den är. Sedan 2012 driver Andrea Farinetti firman, efter avslutade studier i önologi.

dvs ny ägare, möjligen ny vinmakare, stor misstänksamhet :)

Hur var det med skörden 2008, var den större än normalt?
 
om man tittar på wine-searcher så ligger europasnittet på 237 spänn ex-tax. jag misstänker att texten på systembolagets hemsida är en trolig förklaring:



dvs ny ägare, möjligen ny vinmakare, stor misstänksamhet :)

Hur var det med skörden 2008, var den större än normalt?
kollar man på importörens hemsida så kostar vanliga barolon 2012 439 kr medan riservan årgång 2006 kostar 1169 och 2003 riserva 659. Och no name 2013 kostar 249. Och sedan några år tillbaka har vingårdstappningarna en svart etikett. Kan vara det nya gänget som sätter sin prägel på den klassiska firman? eller är det en cuvee suedoise?
 

vinosofi

Medlem
kollar man på importörens hemsida så kostar vanliga barolon 2012 439 kr medan riservan årgång 2006 kostar 1169 och 2003 riserva 659. Och no name 2013 kostar 249. Och sedan några år tillbaka har vingårdstappningarna en svart etikett. Kan vara det nya gänget som sätter sin prägel på den klassiska firman? eller är det en cuvee suedoise?

Jag köpte den "vanliga" Barolon 2008 från Borgogno för ett par år sedan i BS för runt 350. Cuvee suedoise var min spontana tanke också, även det inte just de orden som först kom upp.
 

MartinE

Medlem
Här har det bl a blivit dessa inköp på sistone:

2009 Emmanuel Brochet Les Hauts Meuniers
2003 Henriot Millésime
2007 Jacques Lassaigne Millésime
2012 Marie-Courtin Allégance
2002 Moët & Chandon Grand Vintage
2015 Zind-Humbrecht Clos Windsbuhl Pinot Gris
2015 Zind-Humbrecht Heimbourg Riesling

De fem översta i Köpenhamn och de två sistnämnda på SB.

På tal om SB upptäckte jag just att det helt plötsligt är basårgång 2007 ("lagda i källaren 2008") på åtminstone delar av de Charles Heidsieck Brut Réserve som säljs för tillfället. o_O Jag misstänkte att det var årgångsbyte på gång, men trodde att skiftet snarare var till 2009! Nu tror jag visserligen inte det är så många av er som köper just denna champagne på SB, men se det som en varning / ett tips beroende på vad du är ute efter!
 

AdamST

Medlem
Ber om ursäkt på förhand för de usla bilderna med blixt, fotade flaskorna i samband med att jag la in dem i källaren :)

IMG_7205.JPG

Bollinger R.D. 2002
IMG_7203.JPG

Två flaskor Domaine Arlaud, Charmes-Chambertin, Grand Cru, 2015 från senaste webbsläppet
IMG_7083.JPG

Ett stycke Veuve Clicquot 2008

Har även köpt ett par flaskor Diebolt-Vallois Prestige, och lite Bestheim Cremant som vardagsvin :)
 
Last edited:

Larseman

Medlem
kollar man på importörens hemsida så kostar vanliga barolon 2012 439 kr medan riservan årgång 2006 kostar 1169 och 2003 riserva 659. Och no name 2013 kostar 249. Och sedan några år tillbaka har vingårdstappningarna en svart etikett. Kan vara det nya gänget som sätter sin prägel på den klassiska firman? eller är det en cuvee suedoise?
Mycket talar för Cuvee Suedoise (bolagets flaska till höger)
BorgognoRiserva.jpg


Men flaskorna måste ju ha tappats redan 2012 (tre år minimum på fat för riserva), varför en speciell etikett (ful dessutom) för Sverige? För det kan ju inte gärna vara något annat innehåll i flaskorna, vad skulle konsortiet säga då... o_O
 
Toppen