De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Köpstopp, vilket härligt ord. Det har man använt många gånger.

Yellow Tail Pinot Noir kan jag aldrig påminna mig att jag druckit. 50 kronor för en bra Pinot, kan det verkligen stämma?

2. kayaker

kayaker Cyklist

Den enda Yellow Tail jag provat testades av kuriosaskäl då den bedömdes kunna vara SBs syltigaste rödvin. Funkade över förväntan till våfflor med hallonsylt och glass men var tämligen äckligt utan maten.

3. Keen

Keen slan

Fråga får man alltid...

Kostjan gillar detta.
  4. Jos

Jos Medlem

e
    Om jag inte minns fel så är det Yellow Tail som nämns i en av Tom Peters managementböcker som ett av de case att ta lärdom ifrån. De tog fasta på att amerikanerna inte drack rödvin för att de tyckte det var för surt. Efter att göra ett mer publikt vin( läs syltigare) så hade de stora försäljningsframgångar och fick folk som inte gillade rödvin att börja köpa.

5. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Köpstopp är det Gbgpatrik kommer förstå snart. Hans vinkällare är ju nästan fylld. Så bara en armhävning till så är han i mål :)
    ...gäller sedan bara att hålla andan tillräckligt för att inte få vinkällaren att växa. DEN nöten (att krympa källaren genom att dricka fler flaskor än vad jag köper till) har jag ännu inte knäckt. Funderar ofta på just den där gåtan... Har heller inte löst gåtan att inte köpa mer än vi dricker... Mer eller mindre djupa tankar om mer eller mindre självinducerade köpstopp kan man läsa om här!

Yellow Tail är världens mest sålda vinvarumärke. Det är otroligt väl prissatt, positionerat osv. Distributionen är konstruerad av logistik- och marknadsföringsgenier. Det är en smal sak att få medhåll bland oss nördar genom att påpeka hur låg kvalitet dessa viner håller. Men, om man istället vänder på steken och tittar runt: hur många viner till samma eller liknande pris hittar du som är ens attraktiva att köpa-dricka? YT levererar ALLTID vad etiketten lovar och prislappen är öronbedövande attraktiv. I närheten av Mats postade listor, utan att man behöver en tidsmaskin. (I ärlighetens namn, kanske inte i riktigt samma kvalitetsnivå.)

Har ännu bara druckit deras PN, men det finns ett gäng produkter att beta sig genom, om man har tid eller lust. Titta här! Alla är inte syltbomber. Alla tilltalar förmodligen inte alla drickare.

Nu råkar min gom ligga så till att Yellowtails PN och den Backhous PN som serverades på SAS long hauls i fjol är bland de godaste PN jag någonsin druckit. Dock är min gom inte en mitt-i-Bourgogne-GC-vägen-gom. Skall dock på Bourgogneprovning (Romanée Grand Cru) på lördag. Så får vi se om ngt de serverar där klår YT. Kanske inte prisvärdsmässigt, men kanske på andra vis.

(Min smaknot 2010 YTPN här.)

Larseman gillar detta.
  6. TEGE

TEGE Medlem

6 fl. 2005 Tyrrell's Lost Block Shiraz Viognier

7. jocke

jocke Medlem

Har varit inne i min adhd dimma köpa champagne tills jag dör :). Ett lite axplock av vad som har inhandlats senaste 2 veckorna
    några Comtes 2005
    några Enchanteleurs 89
    Comtes 1990
    Salon 1988
    Magnum Prelude 2000
    Bonnaire 1979
    Legras, R. & L. Hommage.

8. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

:eek: ville ha en dräggel smiley men denna får duga...

9. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Var fick du tag på Bonnaire 1979?

10. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

NICE ! ! !

11. Anders Landström

Trevligt, mycket bra viner där. Salon 88an har de senaste två gångerna jag druckit den faktiskt varit trevligt mogen.

12. Krug88

Krug88 Medlem

Sprang på en flaska Roederer rose 08 i Saigon för 500 kr som jag inte kunde motstå.
    Märkligt nog kostade den vanliga vintage 06, 700 kr!

Anders Landström gillar detta.
  13. jocke

jocke Medlem

En kontakt i Tyskland som i sin tur har en champagneekontakt i Frankrike som på något sätt fått tag i den. Tycker att det var den roligaste flaskan att få tag i. Tror den är svår. Skickar med en bild. Special Club 1979 :)

Bifogade filer:

magnum gillar detta.
  14. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Grymt! Bonnaire är lite av en favorit.

15. magnum

Mycket trevligt! Finns nog inte många flaskor kvar av den. Förmodligen är det så att den smakar allra bäst att drickas på plats i Champagne;)

jocke gillar detta.
  16. jocke

jocke Medlem

ahh. Du tänker så :). Självklart smakar den bäst i Champagne :) Jag åker ju minst en gång per år till champagne så vi får träffas igen och dela flaskan

17. Anders Landström

I Sverige brukar de ha samma pris, ett lägre på rosén är lite ovanligt

18. magnum

Det ser jag fram emot! vi får väl ha nåt mer också, skall se vad jag har i källaren:)

19. Krug88

Krug88 Medlem

Precis, kommenterade samma sak till killen i butiken. Men han insisterade, så det var bara att ställa upp…
    Går nog förbi och handlar en till i morgon innan mitt flyg.
    500 låter billigt, vad kostar den på SB?

20. magnum

495 SEK, Fynd!!

kayaker och Anders Landström gillar detta.

Dela sidan