Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin

Medlem
Inte alla som råkar springa förbi en Lytton Springs på väg till kneget. Bra jobbat. ;)
Och dessutom 04:30 på morgonen och ett vin som är slut sedan många år hos företaget med världens bästa sortiment.
Dom hade Yellow Tail dessutom men inte Pinot Noir. Hade nog annars inte kunnat avstå den om den funnits för att förstå hur @StefanAkikos doftsinne och smaklökar är konstruerade.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Och dessutom 04:30 på morgonen och ett vin som är slut sedan många år hos företaget med världens bästa sortiment.
Dom hade Yellow Tail dessutom men inte Pinot Noir. Hade nog annars inte kunnat avstå den om den funnits för att förstå hur @StefanAkikos doftsinne och smaklökar är konstruerade.
Herrens vägar äro outgrundliga, likaså YTPN i bästa fall...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite nya viner inhandlade. Efter tips från @Magikern blev det två stycken San Fereolo Dolcetto 2005 (beställt från annan butik, då Nordstan hade slut). Efter tips från @Vino fino blev det Chateau la Tour de By -08 (blev bara en halvflaska, då årgången jag ville ha, och som rekommenderats, var -10 och tyvärr kunde personalen inte ta hem rätt årgång från annan butik. Köper rätt årgång när jag stöter på den framgent. Tack Systembolaget! :mad:). Har en hel del andra vintips att utforska, men denna gång blev det dessa.

Utöver vintips så köpte frugan ett blindvin till mig, vilket jag kommer att skriva om i "nu dricker vi-tråden" vid tillfälle. Vinet är Le Pousseur -11 (Bonny Doon). Slutligen så blev det även ett IGT-vin från Toscana, där etiketten och namnet lockade mig och @vininfo.nu till spontanköp. Vinet har det ganska snuskiga namnet Soffocone di Vincigliata -10.

Vad tror ni, har ni några synpunkter?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sprang på 2008 Ridge Lytton Springs i morse så 2 fl fick åka med hem.
Har aldrig blivit besviken på det vinet och frugan gillar det skarpt till en saftig biff dessutom.
Ett husvin.
Handlar numer oftast direkt fr USA då det blir "ngt" bättre kurs än på favvo-SB. Problemet är att vi dricker dem för fort. Eller ger bort dem (vi är nog inte kloka).
Blev otroligt imponerad av deras 2009... '08:an har jag faktiskt tyvärr missat.
Hursomhelst: mycket bra jagat!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skulle bara gå och köpa en fredagsöl och inget annat (köpstopp på vin) men det kändes onödigt att gå hela den vägen bara för ölen så det blev en 2010 Château La Tour de By och en 2009 Château Bouscassé också :)
PRECIS samma logik nyttjade jag idag då jag vandrade iväg för att inhandla två flaskor 12-årig Taketsuru. En flaska till en kompis som beställt 4 men som jag råkade dricka upp en av... Och en flaska till en kille som gjort otroliga insatser för mitt företag i Sverige och samtidigt inte är medlem i IOGT.
...och då följde det med hem en flaska Minervois och en fl YTPN.
Känns ju inte vettigt att gå hem efter varken ogjort eller halvgjort ärende ;)

Bra jobbat @Larseman, du är en hjälte :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och dessutom 04:30 på morgonen och ett vin som är slut sedan många år hos företaget med världens bästa sortiment.
Dom hade Yellow Tail dessutom men inte Pinot Noir. Hade nog annars inte kunnat avstå den om den funnits för att förstå hur @StefanAkikos doftsinne och smaklökar är konstruerade.
Om du begriper det så är jag redo att betala dig för att få veta ! ! !
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite nya viner inhandlade. Efter tips från @Magikern blev det två stycken San Fereolo Dolcetto 2005 (beställt från annan butik, då Nordstan hade slut). Efter tips från @Vino fino blev det Chateau la Tour de By -08 (blev bara en halvflaska, då årgången jag ville ha, och som rekommenderats, var -10 och tyvärr kunde personalen inte ta hem rätt årgång från annan butik. Köper rätt årgång när jag stöter på den framgent. Tack Systembolaget! :mad:). Har en hel del andra vintips att utforska, men denna gång blev det dessa.

Utöver vintips så köpte frugan ett blindvin till mig, vilket jag kommer att skriva om i "nu dricker vi-tråden" vid tillfälle. Vinet är Le Pousseur -11 (Bonny Doon). Slutligen så blev det även ett IGT-vin från Toscana, där etiketten och namnet lockade mig och @vininfo.nu till spontanköp. Vinet har det ganska snuskiga namnet Soffocone di Vincigliata -10.

Vad tror ni, har ni några synpunkter?
Jag är bara rädd att du en dag skriver att du köpte en låda YTPN på inrådan av mig. Cola Zero är på sättochvis vis godare, ssk under arbetstid. Men... Det är också med en lite perverst retsamhetsglädje som jag gillar detta vin. Det är verkligen gott!

... hold on. ....


Nu har jag hämtat och öppnat nästa flaska YTPN. Kl 6 på morgonen. Skruvkorkar har många företräden! Min hustru kommer uttrycka ett "milt" ogillande imorgon. Kanske får jag sova på balkongen i -2 grader. Stackars mig! Men, här skall njutas! Carpe diem!
Men, faen alltså. Detta är renodlat smarrigt, smaskigt, gott, delikat, mumsigt, drickglädje, ståpäls, gomsmekning, ypperligt, läppjningsvänligt, förföriskt, lättdrucket, goth, glädjeframkallande, förlusterligt, buteljerad lycka, inställsamt, rent...
Med tanke på dagen i Swe, så får det väl också gå under beteckningen fredagsmys :eek:

Jag kan fö rekommendera dig 1000-tals viner som är bättre än YTPN.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skulle bara gå och köpa en fredagsöl och inget annat (köpstopp på vin) men det kändes onödigt att gå hela den vägen bara för ölen så det blev en 2010 Château La Tour de By och en 2009 Château Bouscassé också :)
Du lyckades i alla fall få tag i rätt årgång av la Tour de By *avundsjuk*
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ska bli mycket intressant att höra vad du tycker. Jag har druckit tre av de fyra, och två av dem levde upp till förväntningarna, ett var en riktig besvikelse. Jag kniper käft för jag vill inte påverka.
Intressant. Ett av vinerna är avklarade och rapporterade i "nu dricker vi-tråden". Ingen besvikelse (ungt och kartigt), men inte direkt märkvärdigt heller. Det skall bli kul att höra vilket du blev mest besviken på. :)
 

chambertin

Medlem
Ett antal 2008or
  • Chartogne-Taillet Les Barres
  • Chartogne-Taillet Les Alliées
  • Chartogne-Taillet Les Orizeaux
  • Chartogne-Taillet Heurtebise
Kanske dags för en 2008 odlarspecial? Börjar ju komma en del på marknaden.
Var handlade du dina C-T ?
Såg att Franska Vinlistan hade Sainte Anne och 2008 men inte vingårdsvinerna.
http://www.franskavinlistan.com/ChampagneChartogne-taillet.htm

Är gärna med på en 2008 odlarspecial.:)
Bra att prova medans vinerna finns tillgängliga att köpa dessutom.
 

chambertin

Medlem
Lite danska inköp idag:
2009 T. Liger-Belair, Bourgogne "Grands Chaillots"
2010 T. Liger-Belair, Bourgogne "Grands Chaillots"
2007 Roagna, Barbaresco "Pajè"
2012 Pietradolce, Archinieri Etna Bianco
N/V R. Coulon, Champagne Réserve de l'Hommée
N/V P. Gonet Champagne ROY SOLEIL GRAND CRU

Ngn som har provat dessa champagner från R.Coulon och P.Gonet ?
 

KimHartman

Medlem
Uppstod en väldigt märklig dispyt när jag skulle köpa dem dock. De stod listade som 2010:eek:r på hemsidan men på hyllan stod det 2008:eek:r. Gjorde ingen som helst sak av det utan frågade bara vänligt om jag då kunde beställa några 10:eek:r istället, då årgången är bättre. Bolagskvinnan kollar då och säger att det bara finns ett artikelnummer och att då har Systembolaget bedömt att det inte är någon skillnad på vinet - så årgången spelar ingen roll. Det är ett så billigt vin så då är de ingen skillnad på årgångarna. Det gäller tydlygen bara "top notch viner" (hon sa verkligen så). Jag protesterade så klart vänligt men bestämt mot det argumentet. Då blev hennes ton än mer defensiv och hon framhävde att hon minsann också kunde vin och hade läst sommelierkurser. Orkade inte ens kommentera det. Sen började hon svamla något om att det kunde ju vara gammalt vin som lagrats i tank. Vad det hade med det hela förstod jag inte. Det är ju inte då det tappas på flaska som avgör årgång precis.

Efter att jag sagt att jag inte bryr mig om vilka argument hon kommer med - jag vill hur som helst inte ha 08:eek:r utan 10:eek:r ringde hon till slut kundtjänst som sa att det inte fanns några 2010:eek:r att leverera ännu och att jag borde vara glad då 2008 är en bättre årgång. Tackade då för mig, åkte till en annan butik i stan och plockade åt mig av en hylla välfylld med 2010:eek:r ...och de som inte levererades ännu!

Ja, det här med olika årgångar under samma artikelnummer är verkligen sjukt dåligt. Att beställa från depån kan funka (till en butik som inte har vinet), men deras lager av den gamla årgången töms alltid först så det är osäkert vad man får. Ett bättre sätt att komma runt det kan vara att be sin butik beställa direkt från leverantören, vilket dock tar lite extra tid.

Jag har frågat kundtjänst varför de inte bara kan använda olika artikelnummer för olika årgångar. Svaret jag fick var "då skulle inte nummrena räcka till". :confused:
 
Toppen