Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin

Medlem
Provat detta än?
Nej inte än. Har inte fått leveransen då jag delade en låda med brorsan och det blir han som tar emot leveransen.
Brukar dessutom ge nyinköpta viner minst 3-4 veckors vila innan jag provar dom även om jag ju ruckar på det ibland av pur nyfikenhet.
Här kommer jag nog att vara ganska nyfiken.;)
 

chambertin

Medlem
Jag har frågat kundtjänst varför de inte bara kan använda olika artikelnummer för olika årgångar. Svaret jag fick var "då skulle inte nummrena räcka till". :confused:
Nästan dråpligt att läsa deras svar som är exakt samma som jag fått men det var väsentligt längre tillbaka.

Skrev och frågade samma sak till SB vid två tillfällen (en gång på 80-talet och en gång på 90-talet) efter att förgäves ha försökt få tag på rätt årgång. Den senaste gången var det när flera viner bytte från 1990 till 1991 (same same eller... :confused:). Då fick man helt enkelt ringa runt och be ngn i butiken och kolla vad dom hade på hyllan för att få rätt (före Internet ni vet ;)).

Sedan har jag för mig att SB har en policy som säger att två viner från samma producent men från olika årgångar tilldelas olika art.nr men jag har aldrig riktigt klurat ut vad som krävs av ett vin för att slippa blandas ihop med en annan årgång.

Kan för mitt liv inte komma på någon annan distributionskanal för vin i världen (skulle vara ngn av de andra världsledande monopolen då kanske) som har samma artikelnummer på två viner av olika årgång. Dom kanske har tillgång till fler artikelnummer än SB då förstås.
Känns i alla fall tryggt dock att dom med världens bästa sortiment håller hårt i dom dyrbara artikelnumren och inte lägger tid på trivialiteter som olika årgångar i alla fall.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sedan har jag för mig att SB har en policy som säger att två viner från samma producent men från olika årgångar tilldelas olika art.nr men jag har aldrig riktigt klurat ut vad som krävs av ett vin för att slippa blandas ihop med en annan årgång.

Det krävs väl att det är en (avsevärd) skillnad i pris mellan de olika årgångarna - och möjligtvis att det finns ett intresse att ha flera årgångar i lager samtidigt? Det finns t ex 6 olika artikelnummer för Château La Mission-Haut-Brion för tillfället.

Beställde några flaskor Fiefs de Louys för nått år sedan, enligt SB skulle det vara 2005, men när jag plockar upp dem så visar det sig att det är 2009:confused: - istället för ett vin som borde vara nästan färdigt för konsumtion (vilket var avsikten) fick jag något som behöver flera års lagring.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nästan dråpligt att läsa deras svar som är exakt samma som jag fått men det var väsentligt längre tillbaka.

Skrev och frågade samma sak till SB vid två tillfällen (en gång på 80-talet och en gång på 90-talet) efter att förgäves ha försökt få tag på rätt årgång. Den senaste gången var det när flera viner bytte från 1990 till 1991 (same same eller... :confused:). Då fick man helt enkelt ringa runt och be ngn i butiken och kolla vad dom hade på hyllan för att få rätt (före Internet ni vet ;)).

Sedan har jag för mig att SB har en policy som säger att två viner från samma producent men från olika årgångar tilldelas olika art.nr men jag har aldrig riktigt klurat ut vad som krävs av ett vin för att slippa blandas ihop med en annan årgång.

Kan för mitt liv inte komma på någon annan distributionskanal för vin i världen (skulle vara ngn av de andra världsledande monopolen då kanske) som har samma artikelnummer på två viner av olika årgång. Dom kanske har tillgång till fler artikelnummer än SB då förstås.
Känns i alla fall tryggt dock att dom med världens bästa sortiment håller hårt i dom dyrbara artikelnumren och inte lägger tid på trivialiteter som olika årgångar i alla fall.
Inte helt säker, men vid nytt nummer blir det ny vara dvs skulle SB byta nummer måste även ny upphandling ske vilket skulle ge en massa extra jobb!Precis som @chambertin minns jag att det var någon Champagneimportör för en massa år sen som inte fick sin 1990 Champagne godkänd till sortimentet den 1990 SB valde bytte efter kort tid årgång till 1991! Detta togs även upp på TV där importören med stöd av ett antal experter påvisade den stora skillnaden mellan årgångar och SB påvisad att man tillfullo följer alla regler!
 

Silex

Medlem
Ja, det här med olika årgångar under samma artikelnummer är verkligen sjukt dåligt. Att beställa från depån kan funka (till en butik som inte har vinet), men deras lager av den gamla årgången töms alltid först så det är osäkert vad man får. Ett bättre sätt att komma runt det kan vara att be sin butik beställa direkt från leverantören, vilket dock tar lite extra tid.

Jag har frågat kundtjänst varför de inte bara kan använda olika artikelnummer för olika årgångar. Svaret jag fick var "då skulle inte nummrena räcka till". :confused:

Med tanke på att det kör med upp till 5 siffror normalt (och t o m 6 i undantagsfall) i sina artikelnummer så kunde man ju bara önska att de hade så många produkter att erbjuda att deras nummer inte räckte till...
 

kayaker

Cyklist
Jag har frågat kundtjänst varför de inte bara kan använda olika artikelnummer för olika årgångar. Svaret jag fick var "då skulle inte nummrena räcka till". :confused:
Typiskt idiotsvar. Det är inte särskilt svårt att lägga på fler siffror. De har inte stenåldersutrustning på SB.
 

Larseman

Medlem
Rea på Viking Line. Tiden får utvisa om det också var fynd, vem vet varför dom reas eller hur dom har förvarats...
2007 Château Le Bon Pasteur Pomerol
2006 M. Chapoutier Hermitage Blanc Chante-Alouette
2009 Schloss Schönborn Erbacher Marcobrunn Riesling Erstes Gewächs (Rheingau)
2009 Ataraxia Chardonnay (Western Cape)
2008 Casa Sola Chianti Classico Riserva

Mellan 30 och 50% rabatt på redan ganska låga priser.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Rea på Viking Line. Tiden får utvisa om det också var fynd, vem vet varför dom reas eller hur dom har förvarats...
2007 Château Le Bon Pasteur Pomerol
2006 M. Chapoutier Hermitage Blanc Chante-Alouette
2009 Schloss Schönborn Erbacher Marcobrunn Riesling Erstes Gewächs (Rheingau)
2009 Ataraxia Chardonnay (Western Cape)
2008 Casa Sola Chianti Classico Riserva

Mellan 30 och 50% rabatt på redan ganska låga priser.
Vad var det för pris då?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Le Bon Pasteur: 325kr (inser att 2007 var allt annat än bra i Bdx, men helt värdelös kan den väl inte vara...)
Chapoutier Hermitage: 275kr (På hemresan 180kr men då fick jag inte köpa mer för frugan)
Schloss Schönborn: 145kr
Ataraxia: 100kr
Casa Sola: 145kr
Känns som en hel del PRISVÄRT där, dessutom med hög KLUNKABILITET. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Le Bon Pasteur: 325kr (inser att 2007 var allt annat än bra i Bdx, men helt värdelös kan den väl inte vara...)
Chapoutier Hermitage: 275kr (På hemresan 180kr men då fick jag inte köpa mer för frugan)
Schloss Schönborn: 145kr
Ataraxia: 100kr
Casa Sola: 145kr
Bdx 2007 är en OK årgång att dricka nu/snart, inget att lagra länge. Synd att du lyssnade på frugan gällande Chante Alouette, för mig ett grymt härligt vin, en av mina stora favoriter. 180SEK!! blir svårt att somna ikväll!
 

Belmont

Medlem
Köpt idag av en bekant till familjen som har haft flaskan i sin källare, i ca 30 år. Håller tummarna att den inte skall vara förstörd.

DOMP.jpg
 

gece

Man vänjer sig.
Inspirerad av nyliga inlägg i tråden blev jag tvungen att kolla vilken årgång av La Tour de By de hade inne på Passagen, och jomenvisst, ett par flarror av 2010an hamnade i korgen. Även en stackars flaska Jacquesson Cuvée 736 som stod alldeles, alldeles ensam och grinade på hyllan fick följa med hem och träffa sina syskon.

För att få förmånen att göra detta inköp fick jag visa leg. Still got it!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inspirerad av nyliga inlägg i tråden blev jag tvungen att kolla vilken årgång av La Tour de By de hade inne på Passagen, och jomenvisst, ett par flarror av 2010an hamnade i korgen. Även en stackars flaska Jacquesson Cuvée 736 som stod alldeles, alldeles ensam och grinade på hyllan fick följa med hem och träffa sina syskon.

För att få förmånen att göra detta inköp fick jag visa leg. Still got it!
Grattis till legkontrollen och årgång -10. Korka gärna upp snarast så vi kan få höra lite intryck. *grön av avund* :oops:
 
Last edited:
Toppen