De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. Mattias S

Mattias S Administratör

"Äntligen!" är nog rätt ord, jag fick nämligen tag i två flaskor Mullineux Syrah idag. Som grädde på moset blev det även @Elvis tips, John X Merriman...
    image.jpg

Elvis gillar detta.
  2. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Jag VÄGRAR "gilla" detta inlägg, även om det eventuellt, kanske skulle kunna ha viss bäring i också min verklighet.

Last edited: 5 mars 2014
  3. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Blev en inköpt 2011 Escombro (Jumilla, Spanien) 100% Grenache igår i Barcelona, på BAR BRUTAL. Mer på Barcelonatråden inom kort. 35 Euro. Priset: inget att bråka om. Ett av de bästa vinerna jag någonsin druckit. Alla kategorier. Någonsin!

"You call your metal black?"
    Darkthrone

Uppenbarligen skrev de kärleksvisan "Too old, too cold" efter att ha inspirerats av ett rejält SVART spanskt vin från evt Jumilla...

4. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Blev en flaska Conde Valdemar -84
    Finns för övrigt 2 st kvar på regeringsgatan. FYI.

5. chambertin

chambertin Medlem

Blev några 1994 Conde de Valdemar Gran Resesrva och 2012, Cornas Granit 60 Vincent Paris till slut.

Mattias S gillar detta.
  6. Mattias S

Mattias S Administratör

Me like, nu får du ta och öppna dem också, så vi får höra lite om vad vi kan förvänta oss. ;)

7. chambertin

chambertin Medlem

Tror inte du får mig att öppna en Cornas från 2012 i brådrasket men jag sätter gärna skruven i Gran Reservan vid tillfälle.:)

8. Mattias S

Mattias S Administratör

Just därför jag ville att du skulle göra det...;)

9. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Jag bangade Conde de Valdemar trots att de fanns kvar. Slog till på ett par Borgogno och ABC Pinot istället.

10. Skumpagne

Tänkte ha en lite middag med bekanta och min Roija -84 men vad skall ätas till rioja? tar tacksamt emot tips.

11. golfkompis

golfkompis Ständigt nyfiken

Köpte också Valdemar 84:an och 94:an och hade tillfälle att prova dem i måndags på nysläppsprovning. Är inte mycket för noteringar men känslan var att 84:an definitivt hade passerat peaken, inte mycket frukt och kändes ganska platt, 94:an var i god form, då med tanke på att ursprungsmaterialet inte är femstjärnigt. Tänker inte spara dem utan komplettera med 2005:an som finns på SB för en liten slant och helt enkelt köra en vertikal med "söndagsgänget".

Skumpagne gillar detta.
  12. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Köpte några magnum 1994 för sommaren. Blir ett perfekt vin att ha i båten. Köpte också vanlig 1994+84 för att prova mot varandra. Bra tips som många skrivit att lägga på en 05a också

13. Mattias S

Mattias S Administratör

Vinnördens svar på BiB - Magnum...:)

Elvis, StefanAkiko och Anders Landström gillar detta.
  14. Gurto

Gurto Medlem

Spontan idé: vildsvinskarré med gräddstuvade rotfrukter, fräs på lite brysselkål och svamp och ringla någon örtig rödvinssås eller reduktion över för att få lite syra. Tror jag skulle funka till mogen och fatig Rioja.

15. Skumpagne

Tackar för svaret! lät onekligen gott.

16. Sundbom

Sundbom Medlem

Har blivit lite blandat på sistonde.

Några instegstolvor från Keller, Von Winning och Battenfeld-Spanier.
    Några 2006 Roagna Barolo Vigna Rionda
    Och en 1964 Dom Perignon.

Sistnämda såklart en chansning. Bara att hoppas på det bästa efter alla dessa år. Fyller jämnt snart och ville ha något roligt att bjuda på. Tyvärr så är man född -84 så då får man vara lite kreativ och hitta något från ett annat år.

chambertin gillar detta.
  17. Skaggs

Skaggs Medlem

Köpte bl.a en Grace Koshu 2012, som ska hamna på en söndagsprovning med ett "utanför radarn"-tema med lite brasilianskt bubbel, kanadensisk rosé och lite annat som väntas på att öppnas och dömas.

Mattias S gillar detta.
  18. chambertin

chambertin Medlem

1984 var ju annars bra i Napa kommer jag ihåg. Drack Beringer Private Reserve från -84 fram till sin 20-årsdag och det var inget trött vin ens då. Kanske finns det Colheita Portvfrån -84 också.

19. Vino fino

Vino fino Medlem

Kalifornien var riktigt bra 84

20. Sundbom

Sundbom Medlem

Tack för tips. Synd att det är så svårt att hitta gamla jänkare i EU.

Dela sidan