Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
"Äntligen!" är nog rätt ord, jag fick nämligen tag i två flaskor Mullineux Syrah idag. Som grädde på moset blev det även @Elvis tips, John X Merriman...
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Undra hur många av forumsmedlemmarna som mörkat vinköp för sin respektive minst en gång det senaste året... Jag har det i alla fall... Ofta...
Jag VÄGRAR "gilla" detta inlägg, även om det eventuellt, kanske skulle kunna ha viss bäring i också min verklighet.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev en inköpt 2011 Escombro (Jumilla, Spanien) 100% Grenache igår i Barcelona, på BAR BRUTAL. Mer på Barcelonatråden inom kort. 35 Euro. Priset: inget att bråka om. Ett av de bästa vinerna jag någonsin druckit. Alla kategorier. Någonsin!

"You call your metal black?"
Darkthrone

Uppenbarligen skrev de kärleksvisan "Too old, too cold" efter att ha inspirerats av ett rejält SVART spanskt vin från evt Jumilla...
 

chambertin

Medlem
Tror inte du får mig att öppna en Cornas från 2012 i brådrasket men jag sätter gärna skruven i Gran Reservan vid tillfälle.:)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jag bangade Conde de Valdemar trots att de fanns kvar. Slog till på ett par Borgogno och ABC Pinot istället.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tänkte ha en lite middag med bekanta och min Roija -84 men vad skall ätas till rioja? tar tacksamt emot tips.
 

Mats Petri

Österlen
Me like, nu får du ta och öppna dem också, så vi får höra lite om vad vi kan förvänta oss. ;)
Köpte också Valdemar 84:an och 94:an och hade tillfälle att prova dem i måndags på nysläppsprovning. Är inte mycket för noteringar men känslan var att 84:an definitivt hade passerat peaken, inte mycket frukt och kändes ganska platt, 94:an var i god form, då med tanke på att ursprungsmaterialet inte är femstjärnigt. Tänker inte spara dem utan komplettera med 2005:an som finns på SB för en liten slant och helt enkelt köra en vertikal med "söndagsgänget".
 
Trådskapare
A
Köpte också Valdemar 84:an och 94:an och hade tillfälle att prova dem i måndags på nysläppsprovning. Är inte mycket för noteringar men känslan var att 84:an definitivt hade passerat peaken, inte mycket frukt och kändes ganska platt, 94:an var i god form, då med tanke på att ursprungsmaterialet inte är femstjärnigt. Tänker inte spara dem utan komplettera med 2005:an som finns på SB för en liten slant och helt enkelt köra en vertikal med "söndagsgänget".

Köpte några magnum 1994 för sommaren. Blir ett perfekt vin att ha i båten. Köpte också vanlig 1994+84 för att prova mot varandra. Bra tips som många skrivit att lägga på en 05a också
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Spontan idé: vildsvinskarré med gräddstuvade rotfrukter, fräs på lite brysselkål och svamp och ringla någon örtig rödvinssås eller reduktion över för att få lite syra. Tror jag skulle funka till mogen och fatig Rioja.
Tackar för svaret! lät onekligen gott.
 

Sundbom

Medlem
Har blivit lite blandat på sistonde.

Några instegstolvor från Keller, Von Winning och Battenfeld-Spanier.
Några 2006 Roagna Barolo Vigna Rionda
Och en 1964 Dom Perignon.

Sistnämda såklart en chansning. Bara att hoppas på det bästa efter alla dessa år. Fyller jämnt snart och ville ha något roligt att bjuda på. Tyvärr så är man född -84 så då får man vara lite kreativ och hitta något från ett annat år.
 

Skaggs

Medlem
Köpte bl.a en Grace Koshu 2012, som ska hamna på en söndagsprovning med ett "utanför radarn"-tema med lite brasilianskt bubbel, kanadensisk rosé och lite annat som väntas på att öppnas och dömas.
 

chambertin

Medlem
Har blivit lite blandat på sistonde.

Några instegstolvor från Keller, Von Winning och Battenfeld-Spanier.
Några 2006 Roagna Barolo Vigna Rionda
Och en 1964 Dom Perignon.

Sistnämda såklart en chansning. Bara att hoppas på det bästa efter alla dessa år. Fyller jämnt snart och ville ha något roligt att bjuda på. Tyvärr så är man född -84 så då får man vara lite kreativ och hitta något från ett annat år.
1984 var ju annars bra i Napa kommer jag ihåg. Drack Beringer Private Reserve från -84 fram till sin 20-årsdag och det var inget trött vin ens då. Kanske finns det Colheita Portvfrån -84 också.
 

Sundbom

Medlem
1984 var ju annars bra i Napa kommer jag ihåg. Drack Beringer Private Reserve från -84 fram till sin 20-årsdag och det var inget trött vin ens då. Kanske finns det Colheita Portvfrån -84 också.

Tack för tips. Synd att det är så svårt att hitta gamla jänkare i EU.
 
Toppen