Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Vinsafari i Köpenhamn dag 2:
  • Cims de Porrera 'Classic' Carayana 2007 (599 dkk)
  • Brunello di Montalcino 'Il Poggione' 2006 (285 dkk)
  • Cape Winemakers Guild 'A.A Badenhorst Family Wines' Auction Reserve, Stellenbosch 2005 (750 dkk)
  • Cape Winemakers Guild 'Neil Ellis' Auction Reserve 2007 (599 dkk)
  • Dariouch, Napa Valley, Cabernet Sauvignon 2009 (719 dkk)
Så, nu blir det inget mer för denna gång. Är särskilt förtjust i sydafrikanerna, då dessa "Winemakers Guild" släpps i mycket begränsad mängd (tror jag) och är lite av SA:s förnämsta viner. Är också mycket nöjd med Priorat-vinerna. 90 % Carignan är ok, även om målet var att hitta ett med 100 %...
image.jpg

image.jpg


Trodde aldrig jag skulle behöva säga detta. Frun uttryckte: "Nu får det vara nog! Du har härmed köpstopp!". Läser hon på finewines.se...:confused:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett 12 pack Gramona III Lustros gran reserva brut nature 2006.
ca 150kr/st på Decantalo
Gott vardagsbubbel som vi drack när vi åt på comerc 24 i Barcelona.
Bra fångst och val!
Detta är ytterst njutbart bubbel i min värld och nääästan också i hustruns. :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinsafari i Köpenhamn dag 2:
Trodde aldrig jag skulle behöva säga detta. Frun uttryckte: "Nu får det vara nog! Du har härmed köpstopp!". Läser hon på finewines.se...:confused:
...kanske nästa gång att du sätter henne på annan shopping medan du går runt i dina nördiga butiker. Sedan då ni återses så kan du ju berätta om de fantastiska 100-kronorsviner du fyndat :blyg:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinsafari i Köpenhamn dag 2:
  • Cims de Porrera 'Classic' Carayana 2007 (599 dkk)
  • Brunello di Montalcino 'Il Poggione' 2006 (285 dkk)
  • Cape Winemakers Guild 'A.A Badenhorst Family Wines' Auction Reserve, Stellenbosch 2005 (750 dkk)
  • Cape Winemakers Guild 'Neil Ellis' Auction Reserve 2007 (599 dkk)
  • Dariouch, Napa Valley, Cabernet Sauvignon 2009 (719 dkk)
En fantastisk exkursion där du botaniserat väl. Bra fångat!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En riktigt dyr vinsafari...är det något jag gillar med Systembolaget, så är det att priserna generellt är bra. Något positivt måste vi väl ändå ge dem. :ängel:
Nu förstår jag inte hur du menar?
SB är väldigt, väldigt, väldigt sällan att betrakta som "billiga" eller väl prissatta jmf med övriga planetens vinförsäljningsställen. Norge, Nordkorea och UAE kanske undantagna?
 

Gurto

Medlem
Och Danmark...

Köpt/sett många viner som är mycket billigare i Danmark än i Sverige. Men som alltid handlar det väl om att kolla på rätt ställen. Prissättningen är ju inte lika för hela landet utan enskilda handlare är naturligtvis olika bra.

Sök med wine-searcher.com på viner du är intresserad av och välj Danmark som land. Finns mycket som är trevligt prissatt i grannlandet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Köpt/sett många viner som är mycket billigare i Danmark än i Sverige. Men som alltid handlar det väl om att kolla på rätt ställen. Prissättningen är ju inte lika för hela landet utan enskilda handlare är naturligtvis olika bra.

Sök med wine-searcher.com på viner du är intresserad av och välj Danmark som land. Finns mycket som är trevligt prissatt i grannlandet.
Det är ju just det, vem har tid, engagemang, internet och ork att hålla koll på priser när man befinner sig i ett land där intressanta viner står på rad och visar byst och stjärt? Inte jag, jag köper och ser glad ut och inser att det är dyrt att göra så, men är mer än nöjd ändå.
 

Gurto

Medlem
Det är ju just det, vem har tid, engagemang, internet och ork att hålla koll på priser när man befinner sig i ett land där intressanta viner står på rad och visar byst och stjärt? Inte jag, jag köper och ser glad ut och inser att det är dyrt att göra så, men är mer än nöjd ändå.

Så sker även för mig :) men ibland, när det är lite dyrare viner, är det ju värt att hala upp telefonen och göra en enkel sökning på pris internationellt och i Sverige (om vi vinet ens finns i Sverige vill säga).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så sker även för mig :) men ibland, när det är lite dyrare viner, är det ju värt att hala upp telefonen och göra en enkel sökning på pris internationellt och i Sverige (om vi vinet ens finns i Sverige vill säga).
Jag gillar att impulshandla PUNKT :) Pengar är något man får varje månad...och dessutom är de lika bra oavsett årgång. o_O
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, drabbar det ingen fattig är det väl bara att ösa på med flaskor i kundvagnen ;)

Du tillhör en uppskattad kundkategori bland handlarna :D
Tyvärr, lättlurad och naiv, men ack så skön. Vill man ha en billig och prisvärd fylla så är inte fina vinare rätt väg att gå...
 

Gurto

Medlem
Tyvärr, lättlurad och naiv, men ack så skön. Vill man ha en billig och prisvärd fylla så är inte fina vinare rätt väg att gå...

Tolkar du verkligen mina kommentarer som att det är lågprisgrejer jag förespråkar?

Viss skillnad på att inte vilja betala överpriser och att köpa lågpris.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tolkar du verkligen mina kommentarer som att det är lågprisgrejer jag förespråkar?

Viss skillnad på att inte vilja betala överpriser och att köpa lågpris.
Nej, inte alls :) Nu tolkar du mig fel (eller så är jag otydlig). Kanske förtjänar jag den här...:öga:

Jag menar såklart bara som jag skriver, varken mer eller mindre. Fina vinare är generellt inte "prisvärda" beroende på hur man ser det eller vem man frågar. Ett gott vin är dock alltid prisvärt, enligt mig, för pengar är svårt att njuta av...:cigarr:
 
Toppen